Reklama

12 przyczyn bezsenności

Jesteś bardzo zmęczony i nie możesz zasnąć? Może być to spowodowane jakąś przypadłością medyczną, depresją lub nerwicą. Jednak równie dobrze za bezsenność może być odpowiedzialny styl życia, jedzenie lub alkohol. Oto 12 zaskakujących przyczyn mogących powodować bezsenność oraz złą jakość snu.

Reklama

Zbyt dużo jedzenia

Szanse, że będzie ci trudniej zasnąć wzrastają, jeśli zjesz zbyt dużo wieczorem lub tuż przed pójściem spać. Najlepszym rozwiązaniem są lekkie posiłki przed snem, ponieważ niestrawione jedzenie sprawi, że będziesz odczuwał dyskomfort, a twojemu organizmowi będzie ciężej się zrelaksować. Problem z zaśnięciem mogą powodować szczególnie ostre potrawy, ponieważ mogą powodować zgagę.

Zbyt duża ilość kofeiny

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że kofeina jest środkiem pobudzającym, który znajduje się nie tylko w kawie, lecz także w herbacie. Czym innym jest dodanie sobie energii poranną kawą, a czym innymi jest wypicie jednej lub dwóch kubków mocnej kawy wieczorem, ponieważ w tym wypadku jest prawie pewne, że nie będziesz mógł zasnąć. Badania pokazują, że kofeina pozostaje w naszym organizmie do 8 godzin, więc jeśli masz problemy ze snem, odpuść sobie kawę po południu i nigdy nie pij jej wieczorem.

Zmęczenie

Jakkolwiek to zabrzmi bezsenność oraz zła jakość snu mogą być spowodowane zmęczeniem, a dokładniej mówiąc przemęczeniem, spowodowanym zbyt intensywnym wysiłkiem fizycznym lub zbyt długim czasem bez snu, bardzo często połączonym z piciem dużej ilości kawy lub alkoholu. Uczniowie mogą mieć kłopoty ze snem, po zażyciu tabletek, mających pobudzać ich umysł do nauki.

Dolegliwości medyczne

Jest wiele dolegliwości, które mogą powodować bezsenność. Jeśli dobrze się nad tym zastanowisz, to dojdziesz do wniosku, że jeśli ktoś odczuwa jakiś dyskomfort lub ból, to siłą rzeczy będzie mu trudniej zasnąć. Przyczyną mogą być nawet takie stany jak ciąża czy menopauza. Jeśli nie możesz zasnąć i wiesz, że twoja dolegliwość może być tego przyczyną, to weź głęboki oddech i zrelaksuj się, ponieważ może okazać się, że po prostu zapomniałeś wziąć na nią lekarstwa.

Depresja

Bardzo często ludzie cierpiący na depresję, czują się zmęczeni, dlatego pewnie nikogo nie zdziwi, że jest ona najczęstszą przyczyną bezsenności. W Stanach Zjednoczonych jest to najczęściej występujące zaburzenie psychiczne. Oprócz depresji bezsenność może towarzyszyć zaburzeniom afektywnym dwubiegunowym. Jeśli czujesz, że może być to przyczyną twoich problemów ze snem, to najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do lekarza po profesjonalną pomoc.

Leki na receptę

Byłeś chory i wszystko, czego chciałeś to porządnie się wyspać, jednak nie było to możliwe? Niestety bardzo częstym skutkiem ubocznym wielu leków, tych na receptę, jak i bez niej, jest to, że wpływają one na jakość snu. Na szczęście nie jest to długotrwały stan, ponieważ jest on spowodowany jedynie składem danego leku, więc jeśli przestaniesz go zażywać, wszystko wróci do normy.

Czynniki środowiska

Wpływ na twój sen może mieć również otoczenie, w którym śpisz. Bardzo popularną przyczyną bezsenności jest partner, który głośno chrapie lub wierzga nogami, jednak gorszą przyczyną są toksyny oraz chemikalia, które także mogą pogarszać jakość snu. Innymi czynnikami mogą być wysoka temperatura, światło, hałas, a nawet niewygodne łóżko

Brak rutyny

Większość osób posiadających dzieci, rozumie jak ważna jest rutyna w życiu codziennym. Jeśli zostanie zaburzona rutyna snu dziecka, to zauważysz, że nie będzie ono mogło zasnąć, wtedy kiedy trzeba. Bardzo małe dzieci muszą spać w ciągu dnia, jak i w nocy. Dorośli, tak jak i dzieci, potrzebują takiej rutyny. Tak więc, jeśli cierpisz na bezsenność, spróbuj chodzić spać i wstawać zawsze o tej samej porze.

Grafik pracy

Niestety wiele osób musi pracować w nocy, czyli wtedy kiedy większość ludzi śpi. Jest to jedna z najgorszych przyczyn bezsenności, szczególnie w momencie zmiany godzin pracy. Jeśli pracujesz w nocy, możesz spróbować oszukać swój organizm, że noc, to dzień i odwrotnie. Podczas snu w dzień upewnij się, że pokój jest ciemny, a w nocy używaj lamp, które świecą na tyle jasno, aby symulować światło dzienne. Poza tym staraj się unikać nieregularnych godzin pracy.

Palenie

Wiesz już, że kofeina i alkohol są środkami pobudzającymi, jednak czy wiesz, że nikotyna również się do nich zalicza? Pewnie próbowałeś unikać jakichkolwiek używek przed snem, jednak nie mogłeś oprzeć się chęci wypalenia przed nim kilku papierosów. W takim przypadku szanse na to, że uda ci się zasnąć są małe. Najlepszym rozwiązaniem jest zaprzestanie palenia wieczorem lub całkowite jego rzucenie. Możesz być zaskoczony jak bardzo, może się polepszyć twoja jakość snu.

Drzemki

Paradoksalnie drzemka w ciągu dnia może sprawić, że będzie ci trudniej zasnąć w nocy. Jest to o tyle frustrujące, że kiedy nie wyśpisz się w nocy, to będziesz zmęczony w dzień, co prowadzi do zamknięcia się błędnego koła. W przeciwieństwie do dzieci dorośli, oprócz osób starszych i chorych, nie potrzebują spać w ciągu dnia. Jednak jeśli czujesz, że musisz zrobić sobie przerwę na drzemkę, to upewnij się, że jej czas nie będzie dłuższy niż pół godziny. Pamiętaj także, aby nie spać popołudniu, ponieważ zwiększa to ryzyko bezsennej nocy.

Tabletki nasenne

Pewnie jesteś zdziwiony, jednak tabletki nasenne mogą powodować bezsenność, ponieważ możesz się od nich uzależnić, co spowoduje, że twój sen nie będzie dobrej jakości. Może kosztować cię to odrobinę wysiłku, jednak jeśli znajdziesz przyczynę swojej bezsenności, to będziesz w stanie ją pokonać, nawet jeśli będzie to oznaczało leżenie kilka godzin w ciemności, zanim uda ci się zasnąć.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama