Reklama

10 zdrowych sposobów na opanowanie stresu bez zajadania go

Wysoki poziom bezrobocia, niestabilna gospodarka, długie i frustrujące dojazdy, presja dobrych wyników na studiach – to wszystko czynniki, które mogą powodować zmartwienia społeczeństwa żyjącego w szybkim tempie. Ankieta dotycząca stresu przeprowadzona w 2010 roku przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne pokazała, że większość Amerykanów żyje w średnim lub wysokim natężeniu stresu. Stres oraz zmartwienia są uniwersalnymi rzeczami w życiu wszystkich ludzi, nawet dzieci. Najnowsze badania potwierdzają, że dzieci doświadczają w swoim codziennym życiu średniego lub wysokiego poziomu stresu. Czterdzieści procent nastolatków oraz prawie połowa dzieci w wieku 8-12 lat z którymi była przeprowadzana ankieta powiedziało, że jest im smutno kiedy widzą, że ich rodzice są zestresowani lub zmartwieni. Dzieci czują kiedy rodzice są zdenerwowani, z kolei rodzice bardzo często lekceważą stres odczuwany przez swoje pociechy. To jak radzimy sobie ze stresującymi sytuacjami jest bardzo ważne. Dwie piąte dorosłych potwierdza, że z powodu stresu przejadają się lub jedzą niezdrowe rzeczy. Z kolei dzieci ciepiące na nadwagę bardzo często zajadają swoje zdenerwowanie lub robią sobie przerwę na drzemkę. Jeśli chodzi o zdrowe opanowanie stresu to co jako rodzic możesz zrobić aby stać się przykładem dla swojego dziecka? Spróbuj podanych niżej 10 sposobów na opanowanie stresu bez zajadania go.

Spędzaj czas na łonie natury

Przebywanie na słońcu oraz naturalne światło poprawiają humor oraz samopoczucie. Zrób sobie przerwę w ciągu dnia na to aby wyjść na zewnątrz lub podejść do okna i zaczerpnąć poprawiającego humor światła. Zwróć uwagę na kolory natury. Jakie słyszysz dźwięki? Patrzenie na środowisko wokół ciebie świeżym spojrzeniem może być bardzo relaksujące.

Zacznij się ruszać

Obecnie zaleca się aktywność fizyczną o średniej bądź wysokiej intensywności przez godzinę dziennie. Brzmi zniechęcająco? Postaraj się aby była to dobra zabawa! Idź na spacer z rodziną, włącz radio i zacznij tańczyć lub trenuj pozycje jogi wymagające zachowania równowagi. Aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na zdrowie zmniejszając ciśnienie krwi, poprawiając humor oraz wzmacniając kości.

Śmiej się

Śmiech jest najlepszym lekarstwem. Postaraj się przypomnieć sobie zabawną sytuację. Jeśli przypomnisz sobie wszystkie żywe szczegóły tego zdarzenia to najprawdopodobniej na twojej twarzy pojawi się mimowolny uśmiech. Opowiadaj kawały, rób zabawne miny lub zacznij się śmiać i zobacz kto się do ciebie przyłączy. To może być zaraźliwe!

Wyraź siebie w kreatywny sposób

Terapia sztuką pozwala ci na wyrażenie swoich myśli oraz uczuć w momencie kiedy jest ci trudno wyrazić je słowami. Zaangażowanie się aktywnie w sztukę taką jak malowanie palcami, rysowanie czy kolorowanie pomaga zniwelować uczucie niepokoju.

Słuchaj muzyki

Jest wiele korzyści płynących z słuchania muzyki od uczucia relaksu do poprawy snu. Wybierz zatem swój ulubiony zestaw utworów, niezależnie od tego, czy jest to muzyka klasyczna, przeboje z lat sześćdziesiątych czy współczesny hip hop i ciesz się życiem!

Weź ciepłą kąpiel

W historii jest wiele odniesień do leczniczych właściwości wody. Starożytne uzdrowiska usytuowane były w okolicy mineralnych źródeł i mórz i były wykorzystywane do poprawy zdrowia. Ustalenie wieczornej rutyny w skład której będzie wchodziła ciepła kąpiel w spokojnym otoczeniu poprawi jakość twojego snu oraz uspokoi emocje, które towarzyszyły ci w ciągu dnia. Nalej do wanny ciepłej wody, zapal kilka świeczek, zamknij drzwi i ciesz się czasem tylko dla siebie.

Aromaterapia

Jest to terapia polegająca na wykorzystaniu olejków do poprawy zdrowia i samopoczucia. Oleje docierają do organizmu przez inhalację lub bezpośrednią aplikację na skórę. Najczęściej używanymi olejkami są lawenda, melisa oraz drzewo sandałowe, które relaksują i niwelują uczucie niepokoju.

Dodaj kilka kropli do wody lub na poduszkę. Rozetrzyj olejek w dłoniach, a następnie przyłóż je do nosa i weź kilka głębokich wdechów. Jeśli chorujesz na astmę lub choroby skóry związane z alergiami to zachowaj ostrożność przy stosowaniu aromaterapii i skonsultuj się ze swoim lekarzem.

Załóż dziękczynny dziennik

Kiedy zmagamy się z trudnościami życia codziennego, bardzo często widzimy tylko stresujące sytuacje i tracimy z oczu wszystko to za co powinniśmy być wdzięczni.

Następnym razem kiedy życie podaruje ci cytryny spróbuj zrobić z nich lemoniadę spisując 10 rzeczy za które jesteś w swoim życiu wdzięczna. Nie wyeliminuje to stresu ale może poprawić ci humor oraz zmienić perspektywę patrzenia pozwalając na zobaczenie nowych możliwości rozwiązanie stresujących sytuacji.

Delikatny masaż

Ludzki dotyk jest bardzo silnym oraz pielęgnacyjnym bodźcem. Użyj balsamu lub olejku do masażu aby wetrzeć go w ręce i/lub stopy. Na dłoniach i stopach jest wiele punktów, które mogą wpływać na różne części ciała. Delikatny masaż może być jednocześnie relaksujący i stymulujący. Używaj tej techniki aby stłumić stres w momencie jego pojawienia.

Świadomy oddech

Umysł ma tendencję do wędrowania. Nasze myśli wracają do przeszłości odtwarzając momenty różne momenty lub wędrują do przyszłości, ponieważ martwimy się o to co nas czeka. Jednak ciało jest ciągle w czasie teraźniejszym.

Skupiając się na swoim oddechu powracamy do teraźniejszości, stanowi to pewnego rodzaju punkt zaczepienia. W sytuacjach stresujących znajdź odrobinę czasu na koncentracje na swoim oddechu i tym jak czuje się twoje ciało.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama