Reklama

Zajadaj często. Szybciej pozbędziesz się wałeczków i wzmocnisz serce

Najpopularniejsza koreańska kiszonka to danie pełne niespodzianek. Kimchi, bo o nim mowa, jest w kraju swojego pochodzenia pałaszowane na potęgę – szacuje się, że przeciętny Koreańczyk zjada aż 22 kilogramy rocznie. Specjał ten jest coraz szerzej znany także w innych zakątkach świata, a w 2008 roku został nawet wysłany w kosmos. Chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat właściwości kimchi? Jesteś we właściwym miejscu.

Kimchi: Co to takiego?

Historię kimchi można opisać znanym powiedzeniem, według którego "potrzeba jest matką wynalazku". Pierwsza wersja tego specjału powstała w VI wieku jako sposób na przechowanie rzepy przez zimowe miesiące. Kto by przypuszczał, że rezultat będzie tak smaczny i z biegiem czasu zrobi furorę na szeroką skalę?

Co dokładnie znajduje się w składzie kimchi? Obecnie można opisać potrawę jako mieszankę fermentowanych warzyw. Podstawowym składnikiem jest kapusta pekińska kiszona z innymi warzywami, w tym japońską rzepą, cebulą, ogórkiem i czosnkiem. Do przyprawienia stosuje się między innymi imbir, sos rybny i ostrą papryczkę. W klasycznych recepturach ta ostatnia występuje pod postacią gochugaru, czyli pokruszonej lub grubo zmielonej specjalnej koreańskiej odmiany papryki chili. Da się w niej wyczuć nuty zarówno pikantne, jak i słodkie. Cechuje się także lekko wędzonym aromatem i smakiem.

Reklama

Zobacz też: Pij, gdy się zmęczysz i jelita niedomagają. Babciny skarb ze słoika

Kimchi niejedno ma imię

Sposobów na przygotowanie kimchi jest mnóstwo i wiele zależy od szefa kuchni. W samej Korei wyróżnia się około 200 rodzajów. Wielu kucharzy stosuje zasadę sezonowości i kimchi przygotowuje z produktów dostępnych o danej porze roku. Choć receptury mogą różnić się detalami, danie nadal pozostaje źródłem wielu składników odżywczych.

Właściwości kimchi: Kiszona skarbnica witamin

Kiszonki są doskonale znane w polskich kulinariach. Zachwycamy się ich smakiem i wszechstronnością kulinarną, ale wiele mówi się także o ich zdrowotnych właściwościach. Nie inaczej jest w przypadku koreańskiego kimchi. Fermentowane warzywa zawierają pożyteczne bakterie, które zamieniają posiłek w naturalny probiotyk. Kimchi można więc z pełnym przekonaniem uznać za sprzymierzeńca jelit, który hamuje proces namnażania się chorobotwórczych bakterii, zarazem stymulując rozwój dobroczynnych drobnoustrojów.

W potrawie znajdziemy też solidną dawkę witamin, zwłaszcza A oraz C. Na liście cennych substancji nie brakuje także beta-karotenu, żelaza, wapnia, fosforu i błonnika pokarmowego.

Sprawdź: Chcesz wesprzeć funkcje swojej wątroby? Jedz te cztery warzywa

Kimchi w służbie sprawnego trawienia i smukłej sylwetki

Podawanie kimchi np. w charakterze dodatku do dania głównego przyczyni się do lepszego trawienia i regulowania pracy jelit. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeśli planujesz naprawdę obfitą ucztę, która mogłaby być sporym obciążeniem dla żołądka. Co ważne, częste spożywanie kimchi zaleca się w profilaktyce wrzodów żołądka.

Sprawne trawienie jest ważne dla każdego, ale szczególną uwagę poświęcają mu osoby, którym zależy na utracie zbędnych kilogramów. W tej sytuacji kimchi też jest doskonałym wyborem. W 100 gramach znajduje się zazwyczaj około 30 kalorii. Dokładna wartość zależy od stosowanej receptury. Nie należy jednak pomijać w przepisach na kimchi papryczki chili. Zawarta w nich kapsaicyna wspomaga proces trawienia węglowodanów.

Tradycyjny przysmak na choroby cywilizacyjne

Kariera kimchi jest imponująca - receptury przetrwały wiele wieków i danie nie nudzi się ani szefom kuchni, ani smakoszom. To doskonała wiadomość, ponieważ spożywanie sfermentowanych warzyw w stylu koreańskim pomoże obniżyć poziom cholesterolu, zmniejszając ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Wspiera również walkę o optymalny poziom glukozy we krwi.

Jak usunąć toksyny z organizmu? Zacznij od talerza

Okazuje się, że kimchi, którego głównymi składnikami są kapusta pekińska oraz rzodkiew, zawiera substancje, które sprzyjają usuwaniu metali ciężkich z nerek, wątroby i jelita cienkiego. Samodzielnie przygotowanie potrawy daje nam pełną kontrolę nad jej składem, więc możemy mieć pewność, że skorzystamy z jej zdrowotnych właściwości w pełni.

Zalety jedzenia kimchi zobaczysz gołym okiem

Wysoka zawartość witaminy A opóźnia procesy starzenia się komórek, ale jej największym atutem jest pozytywny wpływ na wzrok. To ważne dla seniorów oraz osób, które znaczną część dnia spędzają przy sztucznym oświetleniu i przed monitorem.

Zdrowym okiem bez trudu zauważysz korzystne działanie kimchi na urodę - zwłaszcza kondycję włosów i paznokci. Regularne spożywanie znakomicie wpływa na stan skóry, która staje się promienna i bardziej odporna na powstawanie zmarszczek.

Polecamy:

Prosta dieta rozgrzewająca. Stosuj przy problemach z tarczycą i krążeniem

Co jeść, by dożyć setki? Dieta na długowieczność

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kimchi witaminy | kimchi czym jest | kimchi zalety

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama