Reklama

Wspieraj profilaktykę chorób nowotworowych. Jedz ten niewielki owoc przynajmniej raz dziennie

Czy wiesz, że istnieje aż 400 różnych odmian kiwi? Ten niepozorny włochaty owoc skrywa w sobie prawdziwą bombę witaminową. Nie bez powodu umieszcza się go na liście najzdrowszych produktów spożywczych. Pozytywne efekty włączenia go do diety zauważymy już w krótkim czasie. Sprawdź, co daje jedzenie jednego kiwi dziennie.

  • Kiwi zalicza się do tzw. superfoods. Nazwa ta obejmuje produkty o wyjątkowo dobrym wpływie na zdrowie oraz funkcjonowanie organizmu.
  • Owoc polecany jest osobom stosującym diety odchudzające, a także w celu ochrony oczu przed zmianami zwyrodnieniowymi.
  • Szukając niskokalorycznego owocu, sięgnijmy po kiwi. Jedna sztuka zawiera jedynie 40-50 kcal, a w 100 gramach kiwi znajdziemy aż 2 gramy błonnika.

Skąd pochodzi kiwi?

Kiwi to nic innego jak owoc aktinidii, który znano już w starożytnych Chinach jako Yang Tao. Doceniono je nie tylko za smak, ale także liczne właściwości zdrowotne. Na początku XX wieku, za sprawą misjonarzy, po raz pierwszy pojawiło się w Nowej Zelandii. Początkowo nazywano je chińskim agrestem, jednak z czasem zyskało nową nazwę. Jest ona dedykowana gatunkowi ptaka wywodzącego się z tamtejszych terenów.

Reklama

Owoc to nic innego jak spora jagoda. Popularne odmiany pokrywa cienka skórka oraz kutner, czyli gęste włoski. Miąższ ma galaretowatą konsystencję i jest bardzo soczysty. W jego centralnej części znajdziemy regularnie ułożone brązowe lub czarne nasionka. Najbardziej znane są owoce z zielonym lub żółtawym miąższem, ale znajdziemy także odmiany o czerwonym zabarwieniu.

Sprawdź: Źródło błonnika i pogromca zbędnych kilogramów. Kup nasiona tej rośliny w sklepie zielarskim

Co daje codzienne jedzenie kiwi?

Europejczycy okrzyknęli kiwi owocem zdrowia. Nie minęli się z prawdą, gdyż to prawdziwa bomba witaminowa. Odnajdziemy w nim m.in.:

  • kwas foliowy,
  • witaminę C,
  • witaminę K,
  • witaminy z grupy B,
  • wapń,
  • chrom,
  • niacynę,
  • potas,
  • miedź,
  • żelazo.

Już jedno kiwi dziennie może widocznie wpłynąć na zmniejszenie ryzyka powstawania zakrzepów krwi oraz obniżyć ilość trójglicerydów we krwi. W ten sposób chroni zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

Kolejnym pozytywnym efektem jest obniżenie zbyt wysokiego ciśnienia krwi, które przyczynia się do chorób serca oraz udaru mózgu. Zapobiega rozwojowi wolnych rodników i przeciwutleniaczy w organizmie, które mogą powodować pękanie nici DNA. Zmniejsza stres oksydacyjny, a tym samym pozwalają na dłużej cieszyć się młodym wyglądem i promienną cerą.

Regularne jedzenie kiwi może ochronić nas przed zwyrodnieniem plamki żółtej, która prowadzi do utraty wzroku. Szczególnie ważna jest tu witamina A, czyli składnik niezbędny dla zdrowia oczu. Odpowiada ona za pochłanianie nadmiaru światła, które uszkadza siatkówkę.

Owoc jest bogaty w witaminę B6, z tego względu zaleca się jego spożywanie kobietom w ciąży. Wspomaga system immunologiczny, chroni płód oraz przyszłą mamę. Zawarty w nim kwas foliowy niweluje ryzyko wystąpienia defektów urodzeniowych, chorób serca oraz nowotworów. Warto jednak zachować rozwagę w jego jedzeniu, gdyż zawiera w sobie fruktozę, która w zbyt dużych ilościach może zaszkodzić zdrowiu.

Sprawdź: Szpinak w zimowej diecie. Stabilizuje ciśnienie i usprawnia pracę mózgu

Ile można zjeść kiwi w ciągu dnia?

Czy wiesz, że kiwi działa na organizm wychładzająco? Z tego powodu lepiej ograniczyć jego spożywanie zimą. Nie doradza się także zjadania owocu na pierwszy posiłek w ciągu dnia. Bezpieczną dawką będą maksymalnie 2-3 sztuki dziennie.

Osoby zmagające się z chorobami nerek lub zażywające leki obciążające te organu powinny jeszcze bardziej uważać na ilość kiwi w codziennej diecie. Owoc ten jest bogatym źródłem potasu, którego nadmiar, zwany hiperkalemią, prowadzi do zaburzenia prawidłowego funkcjonowania pracy nerek. W takim wypadku najbezpieczniej będzie zostać przy jednym kiwi dziennie.

Sprawdź: Witaminowy napój z trzech składników, który spala tłuszcz jak najlepsze cardio

Kiwi - jak przygotować?

Owoc nadaje się do zjedzenia w całości. Choć większość decyduje się na jego obranie, to właśnie w cienkiej skórce kryje się najwięcej błonnika oraz składników odżywczych. Jeśli przeszkadza nam występujący na niej meszek, możemy z powodzeniem zetrzeć go przed jedzeniem. Najprostszym sposobem na zjedzenie owocu jest przekrojenie go na pół, a następnie wyjadaniu soczystego miąższu łyżeczką.

Kiwi najlepiej zjadać od razu po pokrojeniu. Dlaczego? Jest to spowodowane zawartością dwóch enzymów - kwasu aktynowego i bromowego, które silnie zmiękczają nie tylko inne produkty, ale także sam owoc. Planując przygotowanie sałatki owocowej lub udekorowanie nim ciasta, zróbmy to na ostatni moment.

Sprawdź: Dżem z jarzębiny. Poznaj jego właściwości i wypróbuj babciny przepis!

Alergia na kiwi

Nadmierne jedzenie kiwi może wywoływać silne reakcje alergiczne. Objawiają się na różne sposoby, jednak najczęściej występują w obrębie jamy ustnej. W pierwszej kolejności odczujemy obrzęk oraz świąd języka, gardła oraz ust.

Na owoc muszą uważać przede wszystkim osoby uczulone na lateks, gdyż kiwi powoduje tzw. reakcję krzyżową. Polega ona na pojawieniu się uczulenia mimo braku bezpośredniego kontaktu z konkretnym alergenem, ale innym produktem, którego alergeny są bardzo zbliżone budową. Spożycie nawet niewielkiej ilości owocu prowadzi do wstrząsu anafilaktycznego.

Sprawdź również:

Pięć odchudzających herbat. Podkręcą metabolizm i ułatwią walkę z nadwagą

Tak pachną święta. Zimowe przyprawy i ich cenne właściwości

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kiwi witaminy | kiwi dla urody
Powiązane porady

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Reklama