Tego nie jedz w ciągu zimy. Uchronisz się przed wałeczkami i boczkami

Jest lista produktów, których warto unikać w czasie zimy. Wśród zakazanych artykułów widnieją również warzywa i owoce. Niestety niektóre z nich, między innymi cytrusy, powinny zniknąć z jadłospisu na ten czas. To samo dotyczy słodzonej herbaty czy jasnego pieczywa. Wpływają one negatywnie na przemianę materii i powodują tycie. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak jeść w czasie zimy.

  • W zimie znacznie łatwiej przytyć, ponieważ mamy mniej energii do działania, a to powoduje przybieranie na wadze.
  • Zamiast słodzić herbaty miodem lub cukrem, lepiej dodać korzeń zdrowego imbiru.
  • Rano zrezygnuj z białego pieczywa i zjedz pełnowartościową owsiankę.

Dlaczego w ciągu zimy tyjemy szybciej?

W czasie zimy przemiana materii jest znacznie wolniejsza. To powoduje, że nadprogramowe kilogramy to tylko kwestia czasu. Jednym z powodów jest brak syntezy witaminy D, która przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Składnik ten odpowiada za wydzielanie leptyny, hormonu regulującego uczucie sytości. W okresie zimowym odczuwamy też spadek hormonów: serotoniny i melatoniny. Pierwszy z nich to neuroprzekaźnik regulujący nastrój. Jego brak powoduje odczucie smutku, braku motywacji i chęci do działania.

Reklama

By podnieść jego poziom, sięgamy po słodycze, które przyczyniają się do odkładania tkanki tłuszczowej. Natomiast melatonina to hormon wydzielany przez szyszynkę w czasie nocy. Kiedy wieczory są dłuższe, jest ona wytwarzana w większych ilościach. To sprawia, że człowiek czuje się senny, nie ma również ochoty na aktywność fizyczną. Należy w tym okresie zadbać o odpowiedni jadłospis i dawkę ruchu. Warto też unikać świeżych owoców, warzyw, słodzonej herbaty czy jasnego pieczywa.

Polecamy: Dlaczego bigos wychodzi gorzki? Tych błędów nie popełniaj

Warzywa i owoce

Chociaż owoce i warzywa są źródłem cennych minerałów i witamin, niektóre z nich powinny zniknąć z codziennej diety. Część z nich jest hodowana w sztucznych warunkach i stymulowana przez szkodliwe nawozy. Środki te zawierają pestycydy, które sprzyjają przybieraniu na wadze. Do tej grupy należą pomidory, truskawki czy zielone ogórki.

Chińska medycyna dzieli owoce i warzywa na te, które działają na organizm wychładzająco, rozgrzewająco albo neutralnie. W okresie zimowym trzeba zrezygnować z jedzenia cytrusów. Należą one do grupy owoców wychładzających. Ich spożywanie w czasie chłodniejszej pory przyczynia się do zaburzenia równowagi energetycznej. Jest to spowodowane spadkiem temperatury i zmuszeniem organizmu do ogrzania się. Warto też zrezygnować z jedzenia bananów, które są źródłem fruktozy. Szybki wzrost poziomu gluzkozy we krwi zwiększa poziom energii. Niestety z drugiej strony przyspiesza to produkcję insuliny, która zbija cukier i powoduje uczucie głodu. W zimie najlepiej sięgać po warzywa cebulowe, kapustne czy korzeniowe. Warto również wybierać owoce sezonowe, czyli jabłka, gruszki, czarnego bzu czy róży.

Słodka herbata

Herbata jest napojem rozgrzewającym i pożądanym w okresie zimy. Aby napój smakował lepiej, dodajemy do niej miód lub biały cukier. Spożywanie dużej ilości tych składników również wpływa negatywnie na sylwetkę. Szybki wzrost energii jest tylko chwilowy - jej spadek odczujemy błyskawicznie. To sprawia, że tracimy chęć do aktywności fizycznej i mamy słabszą przemianę materii. Cukier jest dość kaloryczny i ma negatywny wpływ na zdrowie. Lepiej w tym wypadku dodać korzeń imbiru, który ma same zalety. Posiada właściwości rozgrzewające, poprawia przemianę materii i dodaje energii.

Owsianka zamiast jasnego pieczywa

Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie, które daje energię do działania. W zimowe poranki zamiast jasnego pieczywa warto wybrać owsiankę. Pszeniczny chleb czy bułki w swoim składzie zawierają spore ilości glutenu. Składnik ten powoduje gorszą wchłanialność witaminy D, wapnia czy żelaza. Ponadto białe pieczywo ma dużo soli, wysoki indeks glikemiczny i przyczynia się do problemów trawiennych. Owsianka natomiast ma właściwości rozgrzewające, jest bardzo zdrowia i dodaje energii. Owies ma błonnik pokarmowy, który chroni jelita i żołądek przed infekcjami bakteryjnymi i podrażnieniami.

Przeczytaj też:

Wątroba w grudniu ma wyjątkowo ciężko. Tych produktów unikaj

Zamień karpia na tę rybę. Na zawsze odmienisz smak świąt

Dlaczego makowiec pęka przy pieczeniu? Ten trik pozwoli uratować wypiek

INTERIA.PL
Powiązane porady

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama