Reklama

Sok z kiszonych ogórków: Dlaczego warto pić? Jak zrobić?

Latem, kiedy zbierzemy wszystkie plony na działce lub ogrodzie, chętnie przygotowujemy różnego rodzaju przetwory. Ogromną popularnością cieszą się ogórki kiszone, które zapewniają solidną dawkę witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oczywiście, prócz samych warzyw, cenny jest sok, w których się fermentowały. Sok z kiszonych ogórków wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości, więc wypada po niego sięgać od czasu do czasu. Dlaczego warto pić sok z kiszonych ogórków? Przekonajmy się!

Reklama

Sok z kiszonych ogórków: Nigdy do nie wylewaj!

Sok z kiszonych ogórków przez wiele osób jest uznawany za produkt "uboczny" procesu kiszenia. Niestety, często jest wylewany, a tylko sfermentowane warzywa są uznawane za rarytas. Fakt: zapach i smak soku z kiszonych ogórków nie wszystkim może przypaść do gustu, ponieważ jest bardzo kwaśny i intensywny. Jednak okazuje się, że ta wada nie powinna dyskwalifikować bardzo cennego napoju. Zawiera on szereg witamin, minerałów, bakterii probiotycznych i pektyn, które całościowo działają na organizm. Nie tylko wzmacniają odporność, ale także sprzyjają prawidłowej pracy jelit, czy pomogą w przypadku skutków nadmiernego spożycia alkoholu.

Co zawiera sok z ogórków kiszonych?

Sok z kiszonych ogórków swoje wszechstronne działanie zawdzięcza obecnym w nim substancjom. A co dokładnie możemy znaleźć? To bogactwo witamin: z grupy B (wspierają większość procesów zachodzących w organizmie), C (pomaga pobyć się toksyn i stymulować odporność), A (zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej, czyli wspiera prawidłowy wzrok), E (zwaną "witaminą młodości" - sprzyja regeneracji tkanek) oraz K (wzmacnia krew, serce i wykazuje się działaniem wspierającym pracę układu krążenia).

Oczywiście sok z kiszonych ogórków to bogactwo minerałów! To solidna dawka wapnia (wzmacnia kości i żeby), potasu i magnezu (w duecie pomagają chronić pracę serca i normalizować ciśnienie tętnicze krwi), czy wspierającego odporność cynku.

Sok z kiszonych ogórków zadziwia właściwościami

Jeśli ktoś myśli, że na tym kończą się właściwości soku z kiszonych ogórków, to jest w ogromnym błędzie! Bakterie probiotyczne czy pektyny dają całe spektrum prozdrowotnych możliwości. Przede wszystkim sokiem z kiszonych ogórków powinny zainteresować się osoby, którym zależy na oczyszczeniu jelit ze złogów (są one rezerwuarem toksyn) oraz pozbyciu się zbędnych kilogramów. Poza tym bakterie probiotyczne mają niebagatelny wpływ na prawidłowe działanie mikroflory jelitowej, a jak wiadomo: to właśnie ona wspiera odporność i poprawia działanie jelit.

Dlaczego warto sięgnąć po sok z kiszonych ogórków? To doskonały napój na upały oraz mikstura polecana dla osób, które podejmują się wytężonego wysiłku fizycznego. Sok z kiszonych ogórków przywraca gospodarkę wodno-zasadową organizmu, sprzyja zachowaniu ilości niezbędnych elektrolitów do funkcjonowania, a także zapobiega obrzękom. Sok z kiszonych ogórków to stary, sprawdzony sposób na odzyskanie sił po mocno zakrapianej imprezie. Szybko niweluje nudności, osłabienie czy ból głowy wywołane skutkami nadmiernego spożycia trunków.

Kto powinien sięgnąć po sok z kiszonych ogórków?

Sok z kiszonych ogórków to doskonały suplement diety. Dlatego warto go pić od czasu do czasu, jednak nie wolno przesadzać z jego ilością. Można go pić codziennie, ale warto nie przekraczać dawki większej niż szklanka (ok 200 ml). Sok z kiszonych ogórków w nadmiarze może zaszkodzić funkcjonowaniu układu trawiennego i wywołać niestrawność, biegunkę, wymioty, a także podrażniać żołądek i sprzyjać stanom zapalnym.

Choć sok z kiszonych ogórków wykazuje się rewelacyjnym działaniem, nie każdy może po niego sięgać. Przede wszystkim powinni ograniczyć go osoby, które cierpią z powodu nadciśnienia, gdyż sód może wzmagać dolegliwość. Soku z kiszonych ogórków nie powinni pić też alergicy, a także ci borykający się z chorobami nerek.

Jak zrobić sok z kiszonych ogórków?

Aby otrzymać sok, wystarczy zakisić ogórki! Latem najczęściej przygotowujemy ogórki małosolne, które szybko fermentują. Można przyrządzić je w kamionce i później przełożyć do słoików. Co potrzebujemy do zrobienia ogórków małosolnych?

Należy przygotować dwa kilogramy niedużych ogórków, kilkucentymetrowy korzeń chrzanu (jeśli mamy, warto dodać też dwa liście warzywa), ok. sześć/siedem baldachów kopru i kilka ząbków czosnku. Niektórzy polecają również dodanie do ogórków małosolnych kilka liści czarnej porzeczki lub wiśni.
 
Do tego należy przygotować zalewę: na jeden litr wody przypada jedna łyżka soli.

Ogórki należy dokładnie umyć, chrzan obrać i pokroić na mniejsze kawałki. Ząbki czosnku również obrać i przekroić na połówki. Na dno naczynia wyłożyć składniki i zalać je przegotowaną i posoloną wodą tak, aby warzywa były w całości przykryte. Na wierzchu należy umieścić talerzyk i dociążyć, by ogórki nie pływały na wierzchu zalewy. Kamionkę warto przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na około trzy dni.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama