Reklama

Ryby najlepsze do grillowania

Ryby zawierają liczne witaminy i sole mineralne, są też bogatym źródłem cennego dla zdrowia kwasu omega-3. Ze względu na ich właściwości Światowa Organizacja Zdrowia zaleca jedzenie ryb przynajmniej dwa razy w tygodniu. Okazuje się, że Polacy spożywają ich najwięcej zimą. Najczęściej w postaci smażonej. Badania dowodzą, że podczas smażenia ryby tracą znaczną część kwasu omega-3, tak istotnego dla zdrowia serca i układu krążenia. Latem ryby można przygotować w zupełnie inny, zdrowszy sposób - piekąc nad ogniskiem lub grillując. Jaka ryba na grilla będzie najlepsza?

Reklama

Pstrąg: Bogate źródło pełnowartościowego białka

Pstrąg to ryba, która wyjątkowo nie znosi zanieczyszczeń, toteż występuje tylko w krystalicznie czystych wodach. Ten gatunek lub górskie strumienie i rzeki o wartkim nurcie, można go też spotkać w głębokich stawach z zimną wodą. W Polsce występuje kilka gatunków tej ryby: potokowy, źródlany i tęczowy. Mięso pstrąga jest delikatne i ma bladoróżowy kolor. Pstrąg należy do chudych ryb. W stu gramach mięsa pstrąga potokowego znajduje się tylko dziewięćdziesiąt siedem kalorii, dla porównania makrela ma ich sto osiemdziesiąt jeden a łosoś - dwieście jeden.

Pstrągi zawierają najwięcej spośród ryb słodkowodnych kwasu omega-3, który jest niezwykle ważny w profilaktyce chorób serca i układu krążenia. To jedyna słodkowodna ryba zalecana w diecie osób z problemami układu krążenia. Pstrąg jedzony dwa razy w tygodniu dostarcza niezbędnej dawki kwasów EPA i DHA osobom chorym na serce.

Pstrąg zaspokaja też zapotrzebowanie na białko. Mięso ryby zawiera pełnowartościowe białko, które pod względem składu nie ustępuje mięsu pochodzącemu z piersi kurczaka czy schabu. Białko z pstrąga jest łatwiej przyswajalne - ludzki organizm asymiluje je aż w 98 procentach. Pstrąg zawiera fosfor, cynk, mangan, selen, wapń, magnez, żelazo, sód, i potas. W jej mięsie znaleźć można witaminy z grupy B oraz w mniejszej ilości A, D i E. Witamina D w połączeniu z fosforem i wapniem wpływa na budowę kości oraz wzrost i odnowę komórek, a witamina E wraz z kwasem omega-3 wygładza skórę, która dzięki temu wygląda o wiele młodziej.

Pstrąg z grilla: Przepis

Rybę należy oczyścić, wypatroszyć i umyć. Pstrągi najlepiej grillować z głowami. Kolejny krok to posolenie ryby z obu stron i wewnątrz. Pstrąga najlepiej nadziewać dużą ilością czosnku - najlepiej, można włożyć pięć - sześć ząbków. Liczba piórek będzie zależała od wielkości ryby i upodobań kucharza. Oprócz czosnku do wnętrza pstrąga trzeba włożyć trzy - cztery kawałki cytryny. Najlepiej przeciąć owoc wraz ze skórką na ósemki i nimi posłużyć się do przygotowania grillowanego pstrąga. Rybę należy nadziać także dużą ilością kopru. Najlepiej włożyć jedną - dwie całe rośliny, takie, jakich używa się do kiszenia ogórków. Osoby, które nie lubią kopru, mogą zastąpić go pietruszką, wtedy smak ryby będzie inny, ale równie ciekawy. Potem należy dodać masło, około dwóch - trzech łyżeczek. Na koniec z zewnątrz rybę należy posmarować olejem lub oliwą z oliwek.

Rybę należy zawinąć w posmarowany tłuszczem papier do pieczenia. Końce papieru warto skręcić niczym cukierki, aby aromat się nie ulatniał. Pstrąga należy piec na najniżej ustawionym ruszcie przez piętnaście minut, obracając co dwie minuty. Po tym czasie skórka pstrąga będzie chrupiąca, a wnętrze delikatne, soczyste i aromatyczne.

Mięso pstrąga jest delikatne i smaczne, dlatego czasem najprostsze przepisy sprawdzają się najlepiej. Aby pstrąg z grilla smakował wybornie, wystarczy ponacinać tułów ryby, dodać przyprawę, plasterki cytryny i już po dwudziestu minutach potrawa jest gotowa!

Łosoś: Pełen selenu

Łosoś to jedna z najpopularniejszych wśród Polaków ryb. Łosoś to wędrownik - dorosłe osobniki żyją w słonych wodach mórz, natomiast gdy nadchodzi czas tarła, ruszają w górę rzek, by u ich źródeł złożyć ikrę. Mięso łososia ma biało-szary kolor, ale jeśli ryba żywi się krewetkami, nabiera ono różowo-pomarańczowej barwy. Łosoś ma charakterystyczny - trudny do pomylenia z jakąkolwiek inną rybą - smak oraz delikatną strukturę mięsa. 

Łosoś to wyjątkowo bogata w kwasy omega-3 ryba, toteż jej spożywanie może ochronić przed zakrzepami, unormować ciśnienie krwi, czy zmniejszyć stężenie "złego" cholesterolu we krwi. Warto wiedzieć, że łosoś należy do tłustych ryb. Jednocześnie jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka. Zjedzenie stu gramów łososia pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B12. Dzięki takiej porcji można też uzupełnić prawie 90 proc. potrzebnej ciału witaminy D i ponad 50 proc. zapotrzebowania na witaminę B6 oraz selen. Pierwiastek, który swoją nazwę wziął od greckiej bogini Księżyca, jest szczególnie ważny dla odporności organizmu oraz chroni czerwone krwinki przed działaniem wolnych rodników. Łosoś zawiera także potas, sód, fosfor, witaminy A i PP oraz znaczną ilość magnezu.

Łosoś z grilla po japońsku: Przepis

Mięso ryb jest o wiele delikatniejsze niż drobiowe czy wieprzowe, toteż najlepiej smażyć je w folii, papierze do pieczenia czy specjalnych koszykach. Położenie na grillowym ruszcie filetów jest ryzykowne. Mogą się one bowiem rozpaść. Z tego powodu najlepiej przyrządzać łososia w postaci grubo pokrojonych dzwonów lub steków.

Łososia, podobnie jak pstrąga, można przyrządzić w prosty sposób, soląc go i nacierając cytryną. Tak przygotowany stek należy grillować przez około piętnaście -dwadzieścia minut. 

Bardziej zaawansowanym kucharzom oraz miłośnikom azjatyckiej kuchni może przypaść do gustu łosoś w sosie teriyaki lub ryba na grillu po japońsku.

Aby przygotować łososia po japońsku na grillu, należy w pierwszej kolejności przygotować marynatę z dwóch łyżek czerwonej pasty miso, jednej łyżki startego imbiru, drobno posiekanej cebuli, przeciśniętego przez praskę ząbka czosnku, trzech łyżek brązowego cukru, jednej łyżeczki oleju sezamowego oraz pół łyżeczki soli. Łososia trzeba natrzeć marynatą i pozostawić przynajmniej na pół godziny. Następnie należy ułożyć rybę na ruszcie i grillować przez dwanaście - piętnaście minut.

Zobacz także: Jak wyczyścić grill tradycyjny, gazowy, elektryczny?

Halibut: Chude mięso zawierające dużo kwasu omega-3

Halibut to popularna w Polsce ryba morska. Jego mięso ma subtelny smak i delikatną strukturę. Halibut zaliczany jest do chudych ryb, w stu gramach jego mięsa zawartych jest dziewięćdziesiąt jeden kalorii. Halibut to bogate źródło witaminy D, B12, B6 i PP. Mięso tej ryby zawiera dużo potasu, który ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania mięśni, w tym serca, oraz układu nerwowego i fosforu. Halibut ma w sobie dużo selenu i pełnowartościowego białka. Warto spożywać tę rybę ze względu na zawartą w niej dużą ilość kwasu omega - 3. 

Halibut z grilla: Przepis

Halibut z grilla, aby smakował obłędnie, musi przez godzinę moczyć się w marynacie. Zalewę do ryby należy przygotować, mieszając ze sobą duży kieliszek oliwy z oliwek, łyżeczkę zielonej pasty curry, łyżeczkę posiekanego lub startego imbiru, 2 łyżeczki sosu słodko-kwaśnego, łyżeczkę sosu teriyaki, dwie łyżki soku z limonki, pokrojoną papryczkę chili, posiekaną cebulę szalotkę, sól i pieprz. Steki lub dzwonki halibuta powinny moczyć się w takiej marynacie w lodówce przez co najmniej godzinę. Po tym czasie należy je wyjąć i grillować przez około dwanaście minut, niezbyt często obracając. Halibuta najlepiej przygotowywać w specjalnym koszyku polewając co jakiś czas marynatą. Jeśli wybór padnie na folię aluminiową, warto wlać do niej nieco marynaty i szczelnie zamknąć razem z halibutem.

Przygotowany zgodnie z tym przepisem halibut z grilla będzie miał nieco orientalny smak. To dobra alternatywa dla tych, którym znudziły się ryby skropione sokiem z cytryny i nacierane masłem czosnkowym. Choć w tej wersji są one bardzo smaczne, czasem pojawia się ochota na coś nowego.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama