Reklama

Przyprawy rozgrzewające: Na co zwrócić uwagę?

Właściwości przypraw kuchennych znacznie wykraczają poza typowo kulinarne zastosowanie. Są bogate w wartościowe dla zdrowia składniki, część z nich posiada też cudowną zdolność rozgrzewania organizmu od środka. Za oknem ulewa, porywisty wiatr, a wracając do domu w takich warunkach, przemokłeś do suchej nitki? Zamiast wskakiwać w wełniane skarpety, wyrusz do kuchni, by przygotować specjały, które ucieszą nie tylko twoje podniebienie, ale pobudzą organizm do działania i skutecznie rozgrzeją. By to się udało, zaopatrz się w aromatyczne przyprawy. Które działają najlepiej?

Zdrowotne właściwości przypraw

Przyprawy i zioła, które słyną ze swoich rozgrzewających właściwości, podwyższają wewnętrzną temperaturę ciała i pozytywnie wpływają na krążenie krwi. Wykazują istotny wpływ na termogenezę, polegającą na wytworzeniu ciepła w celu utrzymania prawidłowej temperatury ciała. Intensyfikację tego procesu najłatwiej jest zauważyć podczas wykonywania aktywności fizycznej, ale również po posiłku. Organizm spala kalorie, zamieniając je w energię, a co za tym idzie - w ciepło. Istnieją produkty, które szczególnie wyróżniają się właściwościami termogenicznymi. Wśród nich prym wiodą przyprawy korzenne oraz niektóre zioła.

Reklama

Przydadzą się jako smaczny dodatek potraw i napojów, ale warto zwrócić uwagę na ich przeciwbakteryjne działanie, które jest wyjątkowo istotne w sezonie jesienno-zimowym. Dzięki rozgrzewającym przyprawom organizm działa na większych obrotach, co nie pozostaje bez wpływu na tempo przemiany materii, więc okażą się bardzo cennym dodatkiem do posiłków podczas odchudzania.

Przyprawy rozgrzewające organizm: Lista

Można wykorzystywać je w najróżniejszych daniach: gęstych zupach, gulaszach, sosach. Wzbogacą gorące potrawy z mięsem, warzywami i roślinami strączkowymi, które w menu są bardzo mile widziane podczas jesiennych i zimowych chłodów. Rozgrzewające dodatki sprawdzą się w herbatach, koktajlach i różnorodnych naparach. Poznaj zestawienie najgorętszych przypraw tego sezonu.

Zobacz też: Spirulina: Jak wpływa na zdrowie?

Imbir

W sklepach bez trudu można go znaleźć w formie sproszkowanej, ale samodzielne ścieranie korzenia zapewnia bogatszy, bardziej charakterny i ostry smak. Bardzo często używa się go do potraw inspirowanych kuchnią azjatycką, jest nieodzowny także w popularnej zupie dyniowej. Oprócz rozgrzewania imbir pomaga usuwać toksyny z organizmu. Przygotować z niego można roztwór i stosować na bolące gardło oraz kaszel. Regularne stosowanie może ograniczać ryzyko wystąpienia zakrzepicy oraz zmniejszać dokuczliwe bóle menstruacyjne i mdłości.

Kurkuma

Wystarczy spojrzeć na jej apetyczną żółtą barwę, by nabrać ochoty na degustację. Zwłaszcza w okresie, kiedy brakuje nam słonecznych kolorów. Jednak w przypadku kurkumy liczy się nie tylko wygląd, bowiem wnętrze jest jeszcze bardziej zachęcające. Wśród jej dobroczynnych właściwości, obok rozgrzewania, wyróżnia się łagodzące działanie na bóle reumatyczne oraz korzystny wpływ na serce i stymulowanie pracy wątroby.

Polecamy: Dieta oczyszczająca. Zasady i bezpieczeństwo stosowania

Cynamon

To coś znacznie więcej niż obowiązkowa przyprawa do szarlotki. Jego aromat wprowadza w dobry nastrój i relaksuje, stąd często obecność cynamonu w olejkach eterycznych i różnorodnych balsamach. Niweluje bóle głowy i stawów. Działa dezynfekująco, zresztą ostatnim hitem kosmetycznym są maseczki cynamonowe idealne dla cery trądzikowej. Skupmy się jednak na jego wewnętrznym działaniu. Poprawia dopływ krwi do mózgu, wpływając pozytywnie na pamięć i koncentrację, a naukowcy cały czas analizują jego możliwości w zakresie opóźniania choroby Alzheimera i Parkinsona. Obniża poziom cukru we krwi, pobudza trawienie.

Anyż

Pięknie wygląda, zwłaszcza popularny anyż gwiaździsty, ale używać go należy nie tylko do dekoracji. Prawdopodobnie nie jest najbardziej popularną przyprawą w polskiej kuchni, ale pora dać mu szansę. Bardzo dobrze działa na żołądek i jelita. Jest w stanie redukować wzdęcia, bóle brzucha oraz zaparcia. Ma działanie odkażające i wykrztuśne. Już niewielka ilość poprawia smak mdłych dań i napojów.

Kolendra

Nie wszyscy za nią przepadają, ponieważ ma dość intensywny smak, w którym wyczuwalne są nuty zarówno gorzkie, ostre, jak i słodkie, lecz warto uwzględniać ją w posiłkach. W końcu od czegoś trzeba zacząć! Doskonale pasuje do potraw mięsnych, można nią urozmaicić smak wody z cytryną i miodem, którą wielu z nas chętnie spożywa każdego dnia. Czego spodziewać się po kolendrze? Usprawnia działanie enzymów trawiennych, nerek, a także obniża ciśnienie krwi.

Rozmaryn

Może okazać się dużym wsparciem nie tylko w celach rozgrzewających, ale też przy zwalczaniu objawów przeziębienia i grypy. Ma właściwości antybakteryjne i grzybobójcze. Poprawia trawienie i przyspiesza pojawianie się efektów odchudzania. Dodawać go do potraw warto ze względu na jego korzystny wpływ na serce oraz wzrok. Polecamy znaleźć dla niego miejsce na talerzu nie tylko od święta.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama