Reklama

Pestki pigwy i ich zastosowania

"Polska cytryna" - jak zwykle mawia się na pigwę - to jeden z najzdrowszych owoców, jaki można spotkać w naszych sadach. Niestety, nie sposób zjeść ją na surowo, ponieważ jest twarda i kwaśna, stąd powstał jej przydomek. Oczywiście po obróbce termicznej pigwa nie tylko ma łagodniejszy smak, ale także wykazuje się prozdrowotnym działaniem. Jeśli przygotowujemy pigwę, to nie warto wyrzucać pestek - mają one niecodzienne i zaskakujące działanie!

Pigwa: Ma zdrowotny potencjał

Choć smak pigwy może niejedną osobę odstręczać, to nie warto całkowicie z niej zrezygnować. Owoc poddany obróbce cieplnej to ogromna dawka witaminy C, która zaliczana jest do naturalnych antyoksydantów. Wprawdzie nie trzeba nikomu udowadniać, jak substancja oddziałuje na odporność, ale warto przypomnieć, że to właśnie ona pomaga usunąć z organizmu toksyny, a także - uszczelniając naczynia krwionośne - normować ciśnienie tętnicze krwi. Pigwa to także źródło witamin z grupy B, które korzystnie działają na organizm. 

Nie wolno zapominać, że pigwa to naturalne źródło pektyn. To właśnie one zaliczane są do błonnika pokarmowego, który nie tylko zapewnia uczucie sytości, ale także normuje pracę jelit i przyspiesza metabolizm. W efekcie łatwiej jest zrzucić zbędne kilogramy, usunąć złogi, a także wesprzeć odporność i ułatwić wchłanianie cennych substancji przez organizm!

Reklama

Zobacz także: Jak ze zwykłych składników przygotować upiorne napoje na Halloween?

Pestki pigwy: Źródło witamin!

Wydawać by się mogło, że pestki zawarte w pigwie są zbędne i niczego cennego w nich nie znajdziemy. Jeśli i wy tak myśleliście, to jesteście w błędzie. Pestki pigwy to skondensowana dawka witaminy C, ale to nie wszystko. Poza tym w pestkach znaleźć można witaminę A - ona z kolei wspiera kondycję skóry, chroni przed nadmiernym promieniowaniem UV oraz dba o kondycję oczu. To także źródło kwasu foliowego, który działa z kolei korzystnie na pracę mózgu i połączeń nerwowych. Nie wolno zapominać o solidnej dawce potasu i magnezu, a także miedzi i wapnia. 

Właściwości pestek z pigwy

Bogaty skład pestek z pigwy sprawia, że to bardzo cenny dla zdrowia surowiec. Okazuje się, że właśnie one wpływają korzystnie na organizm.

- Łagodzą dolegliwości żołądkowe i poprawiają pracę układu trawiennego.
- Wspierają naturalną odporność organizmu.
- Są pomocne w zwalczaniu stanów zapalnych.
- Korzystnie wpływają na kondycję skóry.
- Oczyszczają organizm z toksyn oraz odciążają nerki i wątrobę
- Mogą pomóc w odchudzaniu.

Jak wykorzystać pestki z pigwy?

Jeśli chcemy wykorzystać pestki pigwy w celach leczniczych, można sporządzić z nich nalewkę. Wystarczy wypijać niewielkie ilości (50ml) regularnie, aby odczuć pozytywny wpływ na zdrowie. Jak zrobić nalewkę z pestek pigwy?

Potrzebne składniki:

- 200 g pestek pigwy
- 250 ml spirytusu
- 250 ml wody
- 250 g cukru

Przygotowanie nalewki należy zacząć od zrobienia syropu. W garnku zagotować wodę z cukrem i mieszać do momentu rozpuszczenia, a następnie całość pozostawić do ostudzenia.

W dużym słoiku umieścić pestki pigwy, zalać najpierw powstałym syropem, a następnie alkoholem. Zakręcić słoik i dokładnie wymieszać.

Całość warto odstawić na około cztery tygodnie. Raz na jakiś czas zawartość słoika warto wymieszać.

Zobacz także:

Jabłka: Szybka i zdrowa przekąska. Dlaczego warto po nie sięgać?

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama