Reklama

Najzdrowsze nasiona, które warto jeść

Nasiona, ziarna i pestki to jedne z najzdrowszych produktów na świecie. Choć są małe i niepozorne, to zawierają wiele cennych składników odżywczych. Przede wszystkim to dobre źródło białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Dzięki temu nasiona mają dobry wpływ na organizm i zmniejszają ryzyko wielu chorób. Poprawiają trawienie i ułatwiają odchudzanie oraz korzystnie wpływają na układ nerwowy. Do tego pomagają obniżyć ciśnienie i zły cholesterol, więc zapobiegają chorobom układu krążenia. Jakie są jeszcze korzyści z jedzenia nasion? Które nasiona są najzdrowsze? Sprawdźmy.

Nasiona chia

Bardzo popularne w ostatnim czasie nasiona chia, czyli szałwii hiszpańskiej. Są dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i białka, a do tego zawierają dużo błonnika. Mają właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu neutralizują wolne rodniki i opóźniają procesy starzenia. Nasiona chia korzystnie wpływają na układ krwionośny - poprawiają profil lipidowy i zapobiegają miażdżycy. Wspomagają również pracę mózgu, łagodzą bóle stawów i zmniejszają ryzyko insulinooporności oraz cukrzycy typu 2. Powinny je także włączyć do diety osoby, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów, gdyż przyspieszają trawienie i pracę jelit.

Nasiona konopi

Jednym z najzdrowszych nasion do jedzenia jest siemię konopne pozyskiwane z konopi siewnej. Zawiera idealne proporcje kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, dzięki czemu ma bardzo dobry wpływ na układ krążenia i zapobiega takim chorobom jak nadciśnienie czy miażdżyca. W ziarnach konopi znajduje się także aż 20 aminokwasów, sporo cynku i witamina E. Dzięki temu rewelacyjnie oddziałują na skórę oraz poprawiają kondycję włosów i paznokci. Do tego ziarna konopi stymulują odporność organizmu i pomagają w walce z infekcjami górnych dróg oddechowych.

Siemię lniane

Do najzdrowszych nasion do jedzenia zalicza się również siemię lniane. Obfituje w nienasycone kwasy tłuszczowe, flawonoidy i fitosterole, które obniżają poziom "złego" cholesterolu i uszczelniają naczynia krwionośne. W nasionach lnu znajdują się także lignany i amigdalina - substancje, które zmniejszają ryzyko nowotworów, m.in. raka piersi. W tych małych ziarenkach obecny jest też błonnik. Przyspiesza on przemianę materii i perystaltykę jelit, przez co sprzyja odchudzaniu.

Pestki słonecznika

Wiele korzyści dla zdrowia przynoszą pestki słonecznika. To dobre źródło białka, zdrowych tłuszczów i fitosteroli. Słonecznik pomaga więc obniżyć poziom cholesterolu LDL i zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia miażdżycy. Wzmacnia też odporność, wpływa na dobry nastrój i zapobiega chorobom jelit. Jakie jeszcze korzyści płyną ze spożywania nasion słonecznika? Warto wiedzieć, że znajdują się w nich duże ilości witaminy E, która poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci. Pestki słonecznika dostarczają też organizmowi wiele cennych pierwiastków, np. cynku, potasu, żelaza i wapnia. 

Sezam

Wśród najzdrowszych nasion do jedzenia warto wymienić ziarna sezamu. Są skarbnicą witamin A, E i z grupy B oraz takich minerałów jak magnez, cynk, wapń i żelazo. Zawierają też bardzo dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz sezaminę i sezamolin - substancje, które regulują ciśnienie tętnicze i obniżają "zły" cholesterol. Spożywanie sezamu może więc zmniejszyć ryzyko zakrzepów, miażdżycy, nadciśnienia i zawału. Ponadto ziarna sezamu oczyszczają wątrobę i działają antybakteryjnie. Mają też właściwości wykrztuśnie, dlatego mogą pomóc na infekcje. 

Pestki dyni

Do diety warto włączyć także pestki dyni, które również przynoszą wiele korzyści dla zdrowia. Zawierają witaminy: E, A, B1, B2 i D, a także żelazo, magnez, fosfor, cynk i miedź. To również bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych i fitosteroli redukujących poziom cholesterolu we krwi. Pestki dyni obniżają również ilość wapnia w moczu, dzięki czemu pomagają zmniejszać ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych. 

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama