Reklama

Makaron Shirataki: Cenny składnik diet

Japoński makaron Shirataki nie zawiera cukru ani tłuszczu, jest za to źródłem cennego błonnika. W 97% składa się z wody i nie ma żadnego smaku, ale idealnie pochłania smak i aromat dodawanego do niego sosu lub innych produktów pokarmowych. W 100 g znajdziemy zaledwie kilka kalorii. Właśnie dlatego Shirataki jest hitem wśród osób na diecie oraz tych zmagających się z ciężkimi chorobami, na przykład cukrzycą. Co zawiera ten orientalny makaron i jak wpływa na nasze zdrowie? Gdzie go kupić i jak przyrządzać?

Co zawiera i skąd pochodzi makaron Shirataki?

Makaron Shirataki składa się z wody, która stanowi aż 97% jego objętości, oraz z mąki produkowanej z Konnyaku (inaczej konjak) - warzywa korzeniowego pochodzącego z Indochin. Bulwa konjaku przypomina dużego, chropowatego buraka. Obiera się ją i mieli na masę, z której następnie wytwarza się mąkę. Konjak już przed wiekami był wykorzystywany przez naturalną medycynę jako naturalny środek na przeczyszczenie. Nic dziwnego, bo składa się niemal wyłącznie z błonnika.

Obecnie makaron Shirataki jest niezwykle popularny w Chinach i Japonii, ale także w Europie staje się dietetycznym hitem. Oprócz błonnika zawiera niewielkie ilości żelaza, wapnia, potasu, cynku i magnezu. Shirataki charakteryzuje się żelową konsystencją (jest produkowany w postaci długich nitek lub wstążek) i półprzezroczystym białym kolorem. Nie posiada żadnego smaku ani aromatu, ale jest bardzo smaczny w połączeniu z innymi produktami spożywczymi, na przykład warzywami i sosami.

Właściwości makaronu Shirataki

Shirataki nie zawiera tłuszczu ani białka, w tym glutenu, znajduje się w nim bardzo niewiele węglowodanów, dlatego 100 g makaronu dostarcza zaledwie 3 kalorii. Jego cennym składnikiem jest błonnik roślinny, który korzystnie wpływa na procesy trawienia – oczyszcza organizm, poprawia perystaltykę jelit i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób jelita grubego. Błonnik jest też bardzo istotnym elementem wszelkich diet – przyspiesza metabolizm i zwiększa uczucie sytości po posiłku, pomaga też zwalczyć zaparcia. Reguluje także wchłanianie tłuszczów do organizmu i obniża stężenie cholesterolu we krwi, wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej.

Dla kogo jest polecany makaron Shirataki?

Shirataki jest szczególnie polecany wszystkim osobom, które lubią makaron, ale powinny ograniczyć jego spożywanie z powodu chorób (na przykład cukrzycy) lub diety. Osoby odchudzające się docenią przede wszystkim jego minimalną kaloryczność – makaronu można zjeść więcej i przez to skutecznie powiększyć objętość posiłku na talerzu. Shirataki będzie też cennym produktem spożywczym dla wegan i wegetarian, a także dla osób nietolerujących glutenu i laktozy. Jest produktem zasadowym, więc mogą go spożywać osoby zmagające się z nadmiernym zakwaszeniem organizmu. Trzeba jednak pamiętać, że makaron Shirataki może być jedynie dodatkiem diety, a nie jego podstawą (nie dostarcza niezbędnych składników odżywczych).

Jak przyrządzać makaron Shirataki?

Makaronu Shirataki nie trzeba gotować, wystarczy przepłukać go pod bieżącą wodą, a następnie zamoczyć w niej na minutę. By był ciepły, można dodać go na przykład w ostatniej fazie gotowania sosu (na 2-3 minuty). Idealnie komponuje się z kurczakiem, warzywami i różnorodnymi sosami. Warto dodawać do niego ulubione przyprawy. Makaron można kupić w sklepach ze zdrową i orientalną żywnością, a także w dużych sieciach spożywczych. Opakowanie 500 g kosztuje ok. 8-10 zł. Po otwarciu makaron można przechowywać w lodówce maksymalnie przez 3 dni.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama