Reklama

Mąka z ciecierzycy: Właściwości i zastosowania

Mąka z ciecierzycy to świetna alternatywa dla mąki pszennej. Wprawdzie jest równie kaloryczna, ale charakteryzuje się znacznie niższym indeksem glikemicznym, dzięki czemu nie obciąża trzustki. Znajdziemy w niej również spore ilości białka, błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wspierają pracę serca. Mąkę cieciorkową można wytworzyć samodzielnie – wypiekom nada orzechowy smak i aromat, a przygotowana z niej maseczka sprawi, że włosy staną się odżywione i znacznie zwiększą objętość. Poznaj właściwości mąki z ciecierzycy i sprawdź, dlaczego warto korzystać z niej na co dzień.

Czym jest mąka z ciecierzycy i jak ją zrobić?

Mąkę z ciecierzycy wytwarza się z nasion ciecierzycy (którą zwyczajowo nazywa się też cieciorką lub grochem włoskim). Ta roślina strączkowa pochodzi z Azji i cechuje się zawartością wielu cennych substancji odżywczych, m.in. witamin z grupy B, a także potasu, fosforu i wapnia. Mąka z ciecierzycy jest ponadto bogatym źródłem białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych, więc szczególnie poleca się ją wegetarianom. Nie zawiera natomiast glutenu, dzięki czemu jest świetną propozycją dla osób z alergią na to białko czy celiakią.

Nasiona ciecierzycy mają kremową, brunatną lub czerwoną barwę i lekko owalny kształt. Samodzielne przygotowanie mąki jest bardzo proste. Nasiona wystarczy uprażyć na suchej patelni (zajmuje to kilka minut), odstawić do wystygnięcia, a następnie dokładnie zmielić za pomocą blendera, tak by powstała sypka i gładka konsystencja. Mąkę przygotowuje się też z namoczonych i dokładnie odsączonych nasion.

Właściwości mąki z ciecierzycy

Mąka z ciecierzycy zawiera dwa razy więcej białka i cztery razy więcej błonnika niż mąka pszenna. Z tego względu jest o wiele lepsza dla wegetarian i osób odchudzających się. Błonnik reguluje bowiem pracę jelit, chroni przed zaparciami i na dłużej zapewnia uczucie sytości po posiłku. Cieciorkowa mąka dostarcza nieznacznie więcej kalorii niż mąka pszenna, ale charakteryzuje się dwukrotnie niższym indeksem glikemicznym. Oznacza to, że znajdujące się w niej cukry znacznie wolniej wchłaniają się do organizmu, co zmniejsza obciążenie trzustki i ryzyko wystąpienia cukrzycy. Dzięki temu węglowodany są też stopniowo przetwarzane w energię, a nie odkładane w postaci tkanki tłuszczowej.

Mąka z ciecierzycy wykazuje też wiele korzystnych właściwości dla układu krążenia. Znajdujące się w niej nienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom złego cholesterolu i wzmacniają naczynia krwionośne, co znacznie zmniejsza ryzyko miażdżycy i innych chorób serca. Z kolei obecność potasu reguluje ciśnienie tętnicze krwi. Mąka cieciorkowa wspiera też prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – stymuluje pracę mózgu, poprawia pamięć i koncentrację, ułatwia walkę ze stresem. Wszystko dzięki znajdującym się w niej folianom, czyli witaminom z grupy B.

Zastosowania mąki z ciecierzycy

Mąkę z ciecierzycy można wykorzystywać na co dzień zarówno do przyrządzania dań wytrawnych, jak i na słodko. Świetnie sprawdzi się w naleśnikach, gofrach, omletach, placuszkach czy ciastkach. Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na brak glutenu wypieki z mąki cieciorkowej nie będą tak puszyste jak te z mąki pszennej. Mąka z ciecierzycy nadaje się także do przygotowywania panierek i zagęszczania zup i sosów (z powodzeniem zastąpi śmietanę). Potrawom nada oryginalny lekko orzechowy smak i aromat.

Cieciorkową mąkę warto też wykorzystać do zrobienia domowej maseczki na włosy. Dwie łyżki mąki wystarczy zmieszać z wodą tak, by powstała gęsta konsystencja. Substancję powinno się nałożyć na wilgotne włosy i wmasować w skórę głowy, a następnie obficie spłukać wodą. Dzięki temu zabiegowi włosy staną się odżywione, błyszczące i zwiększą objętość.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama