Reklama

Mąka migdałowa: Właściwości i zastosowania

Wiele osób unika pieczywa i wypieków ze względów dietetycznych i zdrowotnych. Czasem wystarczy jednak skorzystać ze zdrowszego zamiennika mąki pszennej. Z tego względu coraz większą popularność zyskuje mąka migdałowa, która jest szczególnie polecana osobom zmagającym się ze zbyt wysokim poziomem cukru i cholesterolu, a także nadciśnieniem tętniczym. Z powodzeniem wykorzystują ją również wegetarianie. To jednak nie wszystkie zalety mąki z migdałów. Poznaj jej wyjątkowe właściwości i sprawdź, jak przygotować ją samodzielnie w domu.

Czym jest mąka migdałowa i co zawiera?

Mąka migdałowa powstaje ze zmielonych pestek migdałowca. Charakteryzuje się lekko słodkim smakiem i jasną barwą. Z powodzeniem można ją przygotować samodzielnie, wykorzystując prażone, łuskane lub niełuskane migdały. Wystarczy zmielić je w młynku lub za pomocą blendera. Trzeba jednak pamiętać, aby skorzystać z trybu pulsacyjnego i robić krótkie przerwy w trakcie mielenia – w przeciwnym wypadku może dojść do oddzielenia się tłuszczu, przez co możemy uzyskać masło orzechowe, a nie mąkę o sypkiej konsystencji.

Mąka migdałowa zawiera więcej białka niż węglowodanów i jest bogatym źródłem tłuszczu z przeważającą ilością zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Znajdziemy w niej również sporo błonnika oraz cennych minerałów, takich jak magnez, potas, wapń, żelazo i sód.

Właściwości mąki migdałowej

Mąka migdałowa jest o wiele zdrowsza od tradycyjnej mąki pszennej – jest polecana przez dietetyków i lekarzy. Zawiera stosunkowo niewiele węglowodanów, dzięki czemu mogą spożywać ją osoby z cukrzycą - nie powoduje bowiem nagłego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Jej największym atutem są jednak duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają zbawienny wpływ na układ krążenia. Obniżają poziom złego cholesterolu i chronią przed miażdżycą. Znacznie zmniejsza to ryzyko wystąpienia groźnych chorób serca, takich jak zawał czy udar. Z kolei dzięki potasowi mąka migdałowa obniża ciśnienie krwi. Znajdziemy w niej także antyoksydanty, które usuwają wolne rodniki z organizmu, co opóźnia procesy starzenia się i zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów (szczególnie okrężnicy). Ze względu na sporą ilość magnezu mąka ta jest polecana wszystkim, którzy zmagają się ze stresem, rozdrażnieniem i bezsennością. Mąkę migdałową warto też stosować w dietach wegetariańskich (zawiera sporo białka) i bezglutenowych, trzeba jednak mieć świadomość, że jest kaloryczna (w 100 g znajduje się aż 600 kalorii).

Zastosowania mąki migdałowej

Mąka migdałowa z powodzeniem zastąpi mąkę pszenną (stosuje się ją w takich samych ilościach). Można użyć jej do przygotowania chleba, ciasta na pizzę, słodkich wypieków (np. ciast i babeczek), a także deserów i koktajli (nadaje się do spożywania na surowo) oraz słodkich potraw (naleśników, racuchów i placuszków). Będzie świetnym zamiennikiem tradycyjnej mąki w panierkach i sosach, nadaje się do zagęszczania zup. Mąkę migdałową można kupić w dużych sklepach spożywczych oraz sklepach ze zdrową żywnością. Jej koszt to 15-25 zł za 500 g – najlepsza to ta zawierająca wyłącznie migdały.

Z mąki migdałowej z łatwością można też przygotować odżywczą maseczkę do twarzy - zregeneruje ona cerę, wygładzi ją, nawilży i opóźni procesy starzenia się skóry. 2 łyżki mąki wystarczy dokładnie zmieszać z niewielką ilością jogurtu naturalnego, a następnie nałożyć na 15 minut na oczyszczoną skórę twarzy.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama