Reklama

Kiszona marchewka: Jakie ma właściwości?

Każdy zna kiszone ogórki i kapustę, ale czy mieliście już okazję spróbować kiszonej marchewki? To wyśmienita pozycja na półce z domowymi przetworami. Wybornie smakuje, a jej walory podkreślić można różnorodnymi dodatkami. Przede wszystkim jednak kiszona marchew jest kapitalnym uzupełnieniem zimowego jadłospisu. Stanowi naturalny sposób na podnoszenie odporności w okresie, kiedy infekcje czają się na każdym kroku.

Zimowa oponka tylko w samochodzie

Jesienne i zimowe miesiące zachęcają do zaszycia się w domowym zaciszu, najlepiej z kubkiem gorącej czekolady lub kawałkiem ulubionego ciasta pod ręką. Aura nie sprzyja aktywnościom na świeżym powietrzu, a wszystko składa się na wiosenną panikę, gdy nagle okazuje się, że ubrania stały się podejrzanie ciasne i nie jest to kwestia skurczenia podczas prania. Tymczasem można tego uniknąć.

Nie każdy wie, że w trakcie kiszenia zmniejsza się zawartość cukru w warzywach i owocach. Pokrojona w słupki lub grube plasterki marchew okaże się apetyczną alternatywą dla chipsów, paluszków czy krakersów. Doskonale smakuje tuż po wyjęciu ze słoika z dodatkiem ziołowego dipu lub pasty z warzyw, np. hummusu.

Reklama

Odporność na medal

Kiszonki od dawna cieszą się reputacją produktów, które wspierają układ immunologiczny. Nie inaczej jest z kiszoną marchewką, w której składzie na wyróżnienie zasługują witaminy: A, C oraz E. Warto przygotować się na szczyt sezonu zimowego i kiszoną marchewkę zajadać regularnie już wcześniej. Nie jest trudna w przygotowaniu, nie trzeba również czekać wielu długich tygodni, aż będzie gotowa. Budowanie odporności jest procesem, o który należy dbać przez cały rok.

Marchew ze słoika dla zdrowych jelit

Kiszone warzywa są skarbnicą kwasu mlekowego, który powstaje pod wpływem fermentacji. Często określa się go mianem naturalnego probiotyku. Kwas mlekowy również ma niebagatelny wpływ na odporność organizmu, ale przede wszystkim reguluje florę bakteryjną w jelitach, łagodnie oczyszcza i pozytywnie wpływa na trawienie. Kiszona marchew powinna znaleźć się w menu osób, którym zależy na obniżeniu poziomu cholesterolu.

Kiszona marchew: Przepis

Każdy miłośnik gotowania może przyrządzić marchew po swojemu. Sprawdzi się zalewa podobna do tej, która używana jest do ogórków kiszonych. Z kolei marchew kiszona z imbirem zyskuje bardziej wyrazisty smak oraz dodatkowe właściwości zdrowotne. Nie bój się eksperymentować! Dla wszystkich, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z kiszonkami, prezentujemy sprawdzony przepis bazujący na znanych i lubianych produktach.

Potrzebujesz: jednego kilograma marchewki, pięciu lub sześciu ząbków czosnku, liści laurowych, ziela angielskiego, kopru (ich ilość dobierz w zależności od swoich upodobań smakowych) oraz jednej płaskiej łyżki soli niejodowanej na każdy litr wody. Opcjonalnie użyć możesz także kawałka chrzanu lub świeżego imbiru.

Przygotowanie: Marchew umyj i obierz, następnie pokrój w słupki. Do każdego słoika włóż koper (jeden lub dwa baldachimy, w zimie możesz użyć suszonego), liście laurowe (jedną lub dwie sztuki) czosnek oraz ziele angielskie. Kawałki marchewki układaj pionowo, ważne by słupki ściśle do siebie przylegały. Zalej solanką tak, by całkowicie przykryła warzywa. Słoiki mocno zakręć i odstaw na co najmniej tydzień w zacienionym miejscu. Gdy marchewka będzie już ukiszona, przechowuj ją w lodówce.

Sprawdź też:

Surówki z marchewki: Przepisy na doskonały dodatek do obiadu

Jesienne przepisy: Dyniówka, czyli nalewka z dyni

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama