Reklama

Kasza gryczana: Właściwości odżywcze i zastosowanie

Kasza gryczana najczęściej jest kojarzona jako zamiennik ziemniaków. Mimo wszystko: nie zdeklasowała najpopularniejszych bulw i nadal często jest pomijana w codziennej diecie. Choć kasza gryczana wybornie smakuje z gulaszami czy sosami warzywnymi lub grzybowymi, to jej zastosowania są o wiele szersze. Poza tym rzadko wspomina się o prozdrowotnych właściwościach kaszy gryczanej. Szkoda, bo rewelacyjnie działa na układ nerwowy i trawienia, a także pomoże uporać się z wieloma dolegliwościami. Dlaczego warto sięgać po kaszę gryczaną? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

Co trzeba wiedzieć o kaszy gryczanej?

Kaszę gryczaną pozyskuje się z gryki zwyczajnej - rośliny z rodziny rdestowatych, którą uprawia się w wielu miejscach na całym świecie, w tym w Polsce. Jak powszechnie wiadomo, kaszę gryczaną można kupić niemalże w każdym sklepie, jednak jej popularność nie równia się z ziemniakami, czy np. ryżem. W asortymencie można napotkać się na kaszę paloną (łatwo ją poznać po brązowym zabarwieniu) oraz niepaloną. Niestety, pierwsza z nich jest najczęściej wybierana przez konsumentów, ponieważ odznacza się wyraźniejszym smakiem, jednak ma mniej cennych właściwości niż wersja niepalona. Mimo wszystko, warto nieco łaskawszym okiem spojrzeć na kaszę gryczaną, ponieważ odznacza się obecnością wielu witamin, minerałów i substancji odżywczych, które z całą pewnością przysłużą się zdrowiu.

Co można znaleźć w kaszy gryczanej?

Kasza gryczana jest bogata przede wszystkim w witaminy z grupy B. To właśnie one całościowo wpływają na dobrą kondycję organizmu. Ich obecność w diecie zapewnia prawidłowe działanie układu nerwowego, więc szczególnie są polecane dla osób podejmujących się intensywnego wysiłku fizycznego. Poza tym witaminy z grupy B pomagają metabolizować węglowodany, a tym samym opanować skoki cukru.

Kasza gryczana to także źródło cennych minerałów. Żelazo w niej obecne wzmacnia krew i zapobiega anemii, wapń wspiera mineralizację kości, jod działa ochronnie na tarczycę, a cynk pomaga utrzymać włosy, skórę i paznokcie w dobrej kondycji, a także stymuluje odporność organizmu.

Kasza gryczana nie tylko dla wegetarian

Kasza gryczana, oprócz witamin i minerałów, jest bogata w białko. Wbrew pozorom to pochodzące z małych ziarenek jest dobrze przyswajalne przez organizm. Jak wiadomo, białko jest bardzo ważnym budulcem tkanek w organizmie, ale także cennym składnikiem płynów ustrojowych oraz substancją pobudzającą odporność i mającą udział w trawieniu. W kaszy gryczanej obecna jest także lizyna - aminokwas ułatwiający wchłanianie białek.

Kasza gryczana jest bezpieczna dla osób cierpiących z powodu nietolerancji glutenu czy celiakii, ponieważ jest jej całkowicie pozbawione. Poza tym produkt ten odznacza się niskim indeksem glikemicznym (IG 51), więc mogą go sięgać po nią diabetycy, a także osoby chcące zachować zdrową i szczupłą sylwetkę.

Kasza gryczana to ulga dla jelit

Jeśli przedstawione argumenty nie przekonują nas do sięgnięcia po kasę gryczaną, to obecność błonnika powinna skłonić do włączenia jej do menu. Co ciekawe, w kaszy gryczanej znajdują się dwie frakcje tej substancji - rozpuszczalna i nierozpuszczalna, co tylko wzmacnia walory kaszy. Co nam daje błonnik? Przede wszystkim poprawia pracę jelit: usprawnia perystaltykę, metabolizm, a także ułatwia pozbyć się nagromadzonych w nich złogów. Błonnik pomaga utrzymać zdrową i szczupłą sylwetkę oraz opanować napady głodu.

Po produkty błonnikowe - w tym kaszę gryczaną - powinni sięgnąć również ci, którzy borykają się z nadmiarem cholesterolu w krwiobiegu, ponieważ to właśnie on utrudnia przyswajanie niebezpiecznej substancji przez układ pokarmowy.

Kasza gryczana zastosowanie w kuchni

Kaszę gryczaną najczęściej kojarzymy podaną z odrobiną masła lub serwowaną w towarzystwie różnych sosów. Oczywiście, warto eksperymentować z jej wykorzystaniem w kuchni. Inspiracją mogą być np. farsze do pierogów, naleśników, zapiekanek czy pieczywa, które zyskały uznanie w oczach wielu gospodyń domowych.

Ale kluczem do sukcesu jest samo gotowanie kaszy gryczanej! Niestety, najczęściej sięgamy po tę w plastikowych woreczkach, jednak podczas jej odcedzania, pozbywamy ją części składników odżywczych. Lepiej ugotować ją na sypko w garnku.

Wystarczy zastosować proporcje. Na jedną szklankę kaszy przypadają dwie szklanki wody. Wcześniej wodę trzeba zagotować, a następnie wsypać do niej ziarenka. Od momentu wrzenia zmniejszyć ogień i gotować pod przykryciem kwadrans. Następnie ściągnąć z kuchenki i odstawić na kilkanaście minut, by nadmiar wody wsiąknął w kaszę, a na koniec ostudzić.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama