Reklama

Kardamon: Właściwości zdrowotne i zastosowanie

Kardamon to aromatyczna przyprawa, która chętnie wykorzystywana jest w kuchni. Ceniona jest nie tylko za walory smakowe, ale również niezwykłe właściwości korzystne dla zdrowia. Kardamon pomaga pozbyć się zbędnych kilogramów, obniża cholesterol oraz zwalcza bakterie. Może też złagodzić dolegliwości trawienne, w tym wrzody, a także obniżyć poziom cukru. Jest to również świetny sposób na odświeżenie oddechu i prewencję przed próchnicą. Dlaczego jeszcze warto sięgać po kardamon? Jak go stosować i do czego go dodawać?

Reklama

Kardamon: Co to za przyprawa?

Kardamon malabarski to bylina z rodziny imbirowatych, która rośnie dziko na Półwyspie Indyjskim, na Cejlonie, w Indonezji i Chinach. Owoce rośliny to trójkomorowe, zielonkawo-żółtawe torebki z małymi, brunatnymi lub czerwonawymi nasionami, które zawierają olejek kardamonowy. Ten nadaje nasionom ostry, korzenny smak i zapach. Z tego względu kardamon stosowany jest jako przyprawa - jedna z najdroższych na świecie. Nasiona można kupić w postaci zmielonej lub w całości w strąkach. Warto wybrać tę drugą opcję, gdyż przyprawa na dłużej zachowuje wtedy swój aromat. Kardamon dostępny jest w sklepach zielarskich, ze zdrową żywnością, ale często też w zwykłym sklepie spożywczym.

Kardamon to nie tylko ceniona przyprawa, ale środek stosowany od tysięcy lat w medycynie ludowej. W starożytności uznawany był za lekarstwo na ból brzucha, nudności, biegunki i wymioty. W Egipcie stosowano go również do odświeżania oddechu.

Kardamon: Wartości odżywcze

Co wpływa na to, że kardamon ma wiele korzystnych dla zdrowia właściwości? Przede wszystkim olejek eteryczny o słodko-ostrym, korzennym smaku, który zawiera takie związki jak limonen, alpha-terpinyl, alpha-terpineol oraz 1,8-cyneol - substancje o właściwościach przeciwzapalnych i antyoksydacyjnych. W dodatku w nasionach kardamonu znajduje się wiele mikroelementów, m.in. witaminy C, B6, niacyna, magnez, żelazo, wapń, potas czy fosfor.

Kardamon pomoże na problemy trawienne

Zawarte w kardamonie olejki eteryczne korzystnie wpływają przede wszystkim na układ trawienny. Działają rozkurczająco na żołądek i stymulują wydzielanie soków trawiennych. Kardamon może więc pomóc w łagodzeniu takich dolegliwości jak nieżyt żołądka, ból brzucha, nudności, biegunki, wzdęcia czy zgaga. Oprócz tego kardamon ma właściwości antybakteryjne i zwalcza m.in. bakterię Helicobacter pylori. Dzięki temu może być stosowany wspomagająco w leczeniu wrzodów żołądka. Przy dolegliwościach trawiennych warto stosować mielony kardamon lub olejek kardamonowy. Można dodać go do wody lub mleka z miodem i pić kilka razy dziennie przed posiłkami.

Kardamon na przeziębienie i infekcje

Jako przyprawa korzenna kardamon ma właściwości rozgrzewające. Do tego działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo, dlatego można go wykorzystać do leczenia przeziębienia i infekcji górnych dróg oddechowych. Pomoże złagodzić kaszel i udrożnić zatkany nos. Może też przynieść ulgę osobom chorym na astmę lub zapalenie oskrzeli. W tym celu warto stosować inhalacje z dodatkiem olejku kardamonowego.

Kardamon na odchudzanie i zespół metaboliczny

Dzięki temu, że kardamon pobudza wydzielanie soków trawiennych, przyspiesza przemianę materii. Może więc pomóc pozbyć się toksyn i produktów ubocznych metabolizmu, a tym samym sprzyjać odchudzaniu i zapobiegać przyrostowi masy ciała. Ponadto kardamon zawiera melatoninę, która stymuluje produkcję brunatnej tkanki tłuszczowej spalającej kalorie, a nie je magazynującej. Liczne badania wykazują, że melatonina może pomóc w leczeniu składowych zespołu metabolicznego, czyli dyslipidemii, hiperglikemii i hepatomegalii. Może obniżyć poziom glukozy, insuliny, trójglicerydów i cholesterolu całkowitego, a do tego zmniejszyć stopień stłuszczenia wątroby.

Kardamon na nieświeży oddech

Kardamon może pomóc jeszcze na jedną przykrą dolegliwość - nieświeży oddech. Wszystko dzięki zawartości cyneolu i terpinylu, które działają antybakteryjnie. Wystarczy po posiłku żuć przez chwilę ziarenka kardamonu. Przyprawa nie tylko odświeży oddech, ale pomoże też uporać się z zakażeniami jamy ustnej oraz zapobiec rozwojowi próchnicy.

Kardamon: Jak używać?

Kardamon można stosować na różne sposoby. W kuchni indyjskiej dodaje się go do takich popularnych dań jak curry lub garam masali. Świetnie nadaje się również do dań mięsnych, potraw z ryżu, marynat, ale także do dań słodkich, np. ciast, pierników czy napojów. Warto dodawać kardamon do kawy lub herbaty, aby wzbogacić ich smak i aromat. Dobrze wiedzieć, że mielony kardamon ma mniej intensywny zapach i smak, niż całe nasionka świeżo rozgniecione. 

Zobacz także:

Pięć powodów, by zacząć pić olej lniany

Przepis na korzenne smoothie

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama