Reklama

Jakie warzywa jeść zimą? Sezonowy jadłospis

W zimowych miesiącach komponowanie różnorodnego i pełnowartościowego jadłospisu bywa problematyczne. Nie jest to jednak niemożliwe! Musimy jednak pożegnać się z typowo letnimi warzywami, których smak i właściwości o tej porze roku pozostawiają wiele do życzenia. Na szczęście wybór warzyw wcale nie jest tak ograniczony, jak mogłoby się wydawać. Zobacz, co jeść w zimie, by czerpać z posiłków nie tylko przyjemność, ale też cenne witaminy i składniki mineralne.

Warzywa w zimie: Jedz lokalnie

Mimo że o zdrowych nawykach żywieniowych pamiętać trzeba niezależnie od daty w kalendarzu, zima to szczególnie trudny sprawdzian dla organizmu. Odpowiednia dieta pozwoli dostarczyć ciału składniki niezbędne do codziennego funkcjonowania, a przede wszystkim wsparcia układu odpornościowego. Choć mogą marzyć nam się soczyste pomidory czy chrupiąca sałata, trzeba wziąć pod uwagę, że zimą nie smakują najlepiej. Często są importowane z dalekich krajów, więc mogą być pełne chemicznych środków ochrony roślin, a także substancji sztucznie mobilizujących ich wzrost.

Reklama

Z tych względów lepiej zapoznać się z sezonowymi warzywami zimowymi od lokalnych dostawców. Może się okazać, że wiele z nich pomijamy podczas układania swojego menu. Całkiem niesłusznie! Podawać je można w najróżniejszy sposób. Niech talerze zimą wypełnią się najróżniejszymi kolorami.

Warzywa cebulowe: Czosnek, por i cebula

Każde z tych warzyw poprawia smak dań, sprawiając, że stają się one bardziej wyraziste. Często sprowadzane są do roli przypraw, lecz warto uświadomić sobie, że ich ostry smak wynika również z właściwości, dzięki którym warzywa te zyskały opinię naturalnych antybiotyków. Czego jeszcze możemy się po nich spodziewać?

  • Cebula: Jej charakterystyczne warstwy to skarbnica witamin A oraz C, które są niezbędne dla budowania mocnej odporności. Warzywo ma działanie odkażające, więc warto uwzględniać je w diecie podczas infekcji, zwłaszcza gdy dokuczają nam kaszel oraz ból gardła. Zapewne w wielu domach z pokolenia na pokolenie przekazuje się przepis na syrop z cebuli, ale warzywo dodawane do dań to smaczny sposób, by przemycić wartościowe składniki do diety na co dzień.

  • Czosnek: Hamuje rozwój bakterii, więc często jest najbardziej oczywistym produktem z naturalnej apteczki, po który sięgamy, gdy czujemy się niewyraźnie. Radzi sobie z pierwszymi objawami przeziębienia, pomaga zwalczać gorączkę. Ma też właściwości obniżające ciśnienie krwi oraz pozytywny wpływ na układ trawienny - przyspiesza perystaltykę jelit.

  • Por: Podobnie jak wymienieni do tej pory krewniacy, warzywo ma właściwości bakteriobójcze. Również nadaje się do przygotowania syropu! Działa wykrztuśnie, więc dzięki niemu szybciej pozbędziemy się uporczywego kaszlu. Nie każdy wie o tym, że por przeciwdziała anemii i jest w stanie łagodzić bóle reumatyczne.

Jarmuż

Oto specjał prosto z ogródka, który najlepiej smakuje po pierwszych przymrozkach. Jego głęboka zielona barwa pomoże uporać się z tęsknotą za wiosennymi nowalijkami i letnią zieleniną. Dlaczego jeszcze poleca się uwzględniać jarmuż w zimowej diecie?

W jego składzie znajdziemy beta-karoten, witaminy z grupy B, C oraz K. Nie można pominąć żelaza, magnezu, potasu, fosforu i cynku. Jak przekłada się to na wpływ jarmużu na organizm? Pozytywnie działa na pracę układu sercowo-naczyniowego, wspomaga profilaktykę miażdżycy, a także chorób nowotworowych. Zmniejsza ryzyko wystąpienia anemii oraz problemów ze wzrokiem.

Brukselka

Niektórym może kojarzyć się z żywieniową zmorą dzieciństwa o wyjątkowo nieciekawym aromacie, ale warto dać jej szansę. Dzięki odpowiedniej obróbce straci swój nieprzyjemny zapach i stanie się naprawdę smakowitym uzupełnieniem jadłospisu. Nie powinno jej brakować na talerzach, gdy zastanawiamy się nad tym, jakie warzywa jeść w zimie, ponieważ stanowi źródło wielu witamin, a także potasu, fosforu, wapnia i magnezu. Składniki te wspierają nas nie tylko w sezonie jesienno-zimowym, ale są też polecane, gdy na co dzień podejmujemy duży wysiłek fizyczny - czy to przez pracę, czy treningi sportowe. Dzięki brukselce nie pozwolimy sobie na spadek energii!

Buraki

Można z nich wyczarowywać nie tylko wigilijny barszcz czy zamykać je w słoiczkach. Bardzo dobrze znoszą długie przechowywanie, więc okażą się naszymi sprzymierzeńcami w zimowych miesiącach. Bogaty skład, o którym świadczy obecność kwasu askorbinowego, przeciwutleniaczy, wapnia i kwasu foliowego, pomoże zadbać o układ krwionośny, uregulować ciśnienie krwi oraz utrzymać w ryzach poziom cholesterolu. Nie miejmy oporów przed dodawaniem ich w formie surowej do sałatek, koktajli oraz piciem soku z buraków.

Polecamy:

Jak leczyć się dietą? Cztery najlepsze diety lecznicze dla każdego

Noworoczny detoks: Jak oczyścić organizm w nowym roku?

Papryka: Kto nie powinien jej spożywać?

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama