Reklama

Jak używać czosnku?

Do stosowania czosnku chyba nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. Uchodzi nie tylko za wspaniały dodatek do potraw, ale także za naturalne remedium na wiele dolegliwości, takie jak przeziębienie czy grypa. Jeśli zastanawiacie się, jak używać czosnku - zwłaszcza w okresie jesiennych zachorowań - to przedstawiamy kilka propozycji!

Dlaczego czosnek jest wyjątkowy?

Ząbki czosnku na stałe wpisały się w tradycję kulinarną Polaków, ale nie tylko u nas jest popularny. Trudno się temu trendowi dziwić, bo przez wielu mieszkańców globu uznawany jest za naturalny antybiotyk. Swoją siłę zawdzięcza allicynie - pochodnej siarki, która wykazuje się działaniem antybakteryjnym. Czosnek to także dobry środek przeciwzapalny i regulujący pracę układu trawienia. Niestety, wiele osób za nim nie przepada, bo zjadany w nadmiarze powoduje nieprzyjemny zapach skóry i z ust. Ale biorąc pod uwagę jego dobroczynne dla zdrowia właściwości, powinno się czosnkowi tę niedogodność wybaczyć.

Reklama

Jak używać czosnku na co dzień?

Wiemy już, że czosnek swoje właściwości zawdzięcza obecnej w niej allicynie. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że ta substancja nie znajduje się w świeżym ząbku czosnku! Aby allicyna się uaktywniła i mogła pomóc w walce z wirusami, wnętrze czosnku musi mieć kontakt z tlenem. Stąd jeśli zastanawialiśmy się, dlaczego niektórzy polecają rozgniecenie ząbka czosnku przed zjedzeniem lub posiekanie go na drobno, to właśnie uzyskaliśmy wyczerpującą odpowiedź.

Do czego wykorzystać czosnek?

Czosnek świetnie sprawdza się w wielu daniach kuchni polskiej oraz światowej. Bez niego smak sosów do makaronu nie byłby taki popularny, a i na naszym kulinarnym poletku odgrywa kluczową rolę. Jak go do wykorzystywać? Wystarczy ząbek czosnku dodać np. do pomidorowego sosu lub dań ze szpinakiem. Tak naprawdę: ogranicza nas tylko kulinarna wyobraźnia! Jednak najlepiej dodawać go pod sam koniec gotowania, aby pod wpływem ciepła nie tracił swoich wyjątkowych właściwości smakowych. 

A czy czosnek można poddawać obróbce cieplej? Nic nie stoi na przeszkodzie, aby do mięs czy dań warzywnych podawać zeszklony wraz z cebulą czosnek. Ale uwaga: trzeba pilnować, aby się nie przesadzać ani z jego ilością (może zdominować smak potrawy), ani zbyt długim podsmażaniu! Nie tylko bardzo szybko może się spalić, ale nadaje potrawie bardzo charakterystycznej goryczki, którą bardzo trudno jest zamaskować!

Czosnek: Na zdrowie!

Jeśli chcemy wzmocnić swój organizm, to spożywanie choćby jednego ząbku dziennie, jest idealnym pomysłem! Jak go spożywać? Najlepiej na surowo! Jeśli chcemy wrócić do sprawdzonych przepisów babci, to kromka świeżego i chrupiącego pieczywa, posmarowana grubą warstwą masła i posypana posiekanym czosnkiem, z całą pewnością zalicza się do comfort food, które wykazuje się licznymi właściwościami zdrowotnymi! A co jeśli chcemy utrzymać wagę i rezygnujemy z masła? Dodanie czosnku do twarożku, pasty kanapkowej czy sałatki też jest zdrowym pomysłem.

A co zrobić, kiedy mamy spadek formy i czujemy, kiedy dopada nas przeziębienie? Przed owinięciem się szczelnie kocem, warto sięgnąć po leczniczą miksturę, którą znamy z opowieści babci lub mamy. Co należy zrobić? Wystarczy podgrzać mleko (ale nie za mocno), dodać do niego łyżkę miodu oraz ząbek posiekanego drobno czosnku! Wypicie duszkiem takiego napoju nie tylko szybko rozgrzeje organizm, ale pomoże mu uporać się z infekcją!



Sprawdź także:
Grypa groźniejsza niż myślisz. Objawy i powikłania, które trzeba znać

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama