Reklama

Jak przyrządzić szpinak?

Szpinak wywołuje mieszane uczucia. Niektórzy doceniają jego właściwości kulinarne i potrawy, które można z niego przyrządzić, a inni z obrzydzeniem wspominają chwile, gdy niemal na siłę byli nimi karmieni. Jedno jest pewno, ze szpinaku nie warto rezygnować. Nie tylko ze względu na jego walory smakowe, które w łatwy sposób można podkreślić, ale również z powodu obecności w nim wielu substancji – mogą one korzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. W takim razie, jak przyrządzić szpinak? Dlaczego warto go jeść?

Co warto wiedzieć o szpinaku?

Szpinak jest warzywem jednorocznym z rodziny szarłatowatych. Obecnie trudno spotkać go w stanie dzikim, ale w wielu miejscach na świecie - również w Polsce - jest uprawiany do celów spożywczych. Szpinak wykorzystuje się do przyrządzenia wielu pysznych dań, ale nie wszyscy z niego korzystają. Przede wszystkim ze względu na musowe podawanie go w dzieciństwie w taki sposób, że nie był zachęcający w smaku. To ogromny błąd, ponieważ szpinak można przyrządzić tak, aby był smaczny i zachował swoje cenne wartości odżywcze.

Co można znaleźć w szpinaku?

Szpinak zawiera tyle cennych substancji odżywczych, że nie warto go całkowicie wykluczać z jadłospisu. Co sprawia, że jest taki ważny w diecie? To przede wszystkim zasługa zawartych w nim pierwiastków. Na czele plasują się potas i magnez, które w duecie wspierają prace układu krążenia. Nie tylko mogą normalizować ciśnienie tętnicze krwi, ale także ograniczać poziom cholesterolu i zapobiegać zawałom serca czy udarom. Ale to nie koniec: szpinak również obfituje w wapń, który jest cennym budulcem kości i zębów, a także bierze udział w przemianach metabolicznych. W zielonych liściach warzywa obecny jest również cynk, który pobudza włosy, skórę i paznokcie do regeneracji, a także wspiera ich prawidłowy wzrost. Jednak najważniejszą jego funkcją jest wspieranie naturalnej odporności organizmu.

W opinii wielu osób szpinak jest doskonałym źródłem żelaza, które wzmacnia krew i zapobiega anemii. Choć prawdą jest, że zielone liście warzywa są bogate w tę cenną substancję, to nie jest ona tak dobrze przyswajalna przez organizm, jak to ma jest w przypadku żelaza pochodzenia zwierzęcego.

Jaki szpinak wybrać?

Wiosną i latem, kiedy jest sezon na szpinak, warto sięgnąć po świeże, zielone liście. Bez problemu można nabyć je w większości sklepów, ale także na targach. Wtedy najlepiej wybierać młode i jędrne, intensywnie zielone liście szpinaku. Jeśli sezon na warzywa minął, nie ma co załamywać rąk, ponieważ łatwo można kupić szpinak mrożony. W przypadku, kiedy wybieramy świeże liście, nie wolno zapominać o tym, aby dokładnie je opłukać pod wodą, by pozbyć się piasku. Szpinak najwięcej cennych właściwości zachowuje w postaci świeżej lub blanszowanej, czyli gotowanej przez kilkadziesiąt sekund we wrzątku.

Jak przyrządzać szpinak?

Surowe lub blanszowane liście nie każdemu może przypaść do gustu. Na szczęście można przyrządzić szpinak w taki sposób, aby nie posiadał charakterystycznego smaku. Co więcej, idealnie nadaje się do farszów: zarówno do zapiekanek lub ciasta francuskiego lub pierogów czy naleśników. Warto do szpinaku łączyć z serami: żółtymi lub typu feta. Poza tym szpinak warto przyprawiać, np. solidną porcją cebuli i czosnku lub też ziołami (bazylią, oregano lub estragonem).

Jak przyrządzić farsz ze szpinaku

Jeśli chcemy przyrządzić szpinak, warto znać kilka uniwersalnych przepisów. Jednym z nich jest szpinak w śmietanie. Wystarczy podsmażyć pokrojoną w kostkę cebulę na rozgrzanej patelni i dodać zamrożony szpinak. Kiedy się rozmrozi, można połączyć go z pokrojoną fetą lub jajkiem i dokładnie wymieszać. Na koniec do całości wlać 100 ml śmietany kremówki i dokładnie wymieszać. Na koniec szpinak przyprawić solą, pieprzem i opcjonalnie czosnkiem. Tak przyrządzony szpinak nadaje się nie tylko do farszów, ale dodatek np. do makaronu lub wegetariańskiej lasagne.

Jak przyrządzić szpinak świeży?

Świeży szpinak może stanowić bazę do przygotowania np. orzeźwiających lub oczyszczających koktajli. Wystarczy świeże liście umieścić w kielichu blendera i dodać do niego różne warzywa i owoce. Szpinak świetnie komponuje się z jabłkami, bananami, pomarańczami, a także z burakiem, marchwią czy selerem naciowym.

Szpinakowe naleśniki

Mało osób zdaje sobie sprawę z faktu, że szpinak jest zaliczany do naturalnych barwników. Za jego pomocą można zmienić kolor niektórych potraw, takich jak choćby naleśniki czy makaron. Wystarczy zmielić dokładnie garść szpinaku, odparować na patelni znajdującą się w nim wodę i dodać od naleśnikowego lub makaronowego ciasta.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama