Reklama

Jak naturalnie odkwasić organizm?

Zakwaszenia organizmu nie należy bagatelizować. O zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej bardzo łatwo, trudniej jednak jest wyjść z tego niepokojącego stanu. Zacząć należy od przyjrzenia się swoim codziennym nawykom, zwłaszcza żywieniowym. Jedzenie na zakwaszenie ciała ma bezpośredni wpływ, a właściwie zbilansowane posiłki są najbardziej skutecznym naturalnym sposobem na poradzenie sobie z tym problemem. Nie zwlekaj – lepiej od razu dowiedz się, po czym poznać zakwaszenie organizmu. Ciało daje wiele niepokojących sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że jesteśmy na prostej drodze do przewlekłych chorób i naprawdę poważnych problemów ze zdrowiem.

Zakwaszenie organizmu: Co to jest i skąd się bierze?

Woda w organizmie umożliwia przeprowadzanie reakcji, które biorą udział w każdym z procesów życiowych. Rozpuszczone w niej substancje wpływają na odczyn roztworu, a co za tym idzie - na działanie mechanizmów, od których zależy prawidłowe funkcjonowanie ciała na co dzień. Gdy równowaga kwasowo-zasadowa zostaje zaburzona, ciało uruchamia systemy obronne, które mają na celu zneutralizowanie zbyt kwaśnego środowiska. To jednak na dłuższą metę obciąża organizm, doprowadzając do licznych niedoborów. Ilość składników zasadotwórczych (w tym wapnia, potasu i magnezu) jest bowiem bardzo ograniczona.

Reklama

Najpopularniejszą przyczyną zakwaszenia organizmu jest mało różnorodna dieta. Częste sięganie po żywność o wysokim stopniu przetworzenia, słodycze, fast foody, słodzone napoje, alkohol i kawę to największe grzechy żywnościowe pod względem ryzyka zakwaszenia. Odwodnienie też ma na to niebagatelny wpływ. Wśród czynników powodujących ten stan wyróżnia się też palenie tytoniu, szybkie tempo życia, stres, brak aktywności fizycznej lub zbyt intensywne treningi.

Najczęstsze objawy zakwaszenia organizmu

Nigdy nie należy ignorować rozdwajających się końcówek włosów, łamliwych paznokci oraz wyprysków i innych problemów skórnych, w tym poszarzałej, ziemistej cery i cieni pod oczami. O zakwaszeniu organizmu świadczyć może zmęczenie, drażliwość, bóle głowy i problemy ze skupieniem się. Bóle mięśni i stawów, zgaga, biegunki, wzdęcia, podwyższony poziom cholesterolu i problemy ze zrzuceniem wagi też powinny być dla ciebie sygnałem alarmowym.

Zobacz też: Dieta w celiakii. Lista produktów zakazanych przy nietolerancji glutenu

Do czego prowadzi zakwaszenie organizmu?

Częste migreny, pojawienie się zmarszczek i szybsze starzenie się całego ciała to nic w porównaniu do tego, co jeszcze może być konsekwencją zaniedbania równowagi kwasowo-zasadowej. Choroby serca, miażdżyca, cukrzyca, dna moczanowa i kamica nerkowa bardzo często są wynikiem zakwaszenia organizmu. Kwaśne środowisko sprzyja rozwijaniu się bakterii, grzybów i pleśni, a także występowania licznych stanów zapalnych i urazów. Łatwiej o złamanie kości i psucie się zębów. Trzeba pamiętać, że stan ten może wystąpić u ludzi w każdym wieku, lecz konsekwencje najczęściej pojawiają się i są najgroźniejsze po 40. roku życia.

Jak odkwasić organizm naturalnymi sposobami?

Trudno może być całkowicie zmienić swój styl życia, w którym nie brakuje zobowiązań do wykonania na już, ale dobrze jest zwolnić od czasu do czasu. Stres nie ma pozytywnego wpływu na żaden aspekt. Umiarkowana aktywność fizyczna i wystrzeganie się niezdrowej żywności też pomogą. Jednak tym, co przyniesie najlepsze rezultaty, będzie wprowadzanie produktów o właściwościach alkalicznych, czyli neutralizujących działanie kwasu. Ważna jest systematyczność i konsekwencja, ponieważ kilka posiłków bogatych w tego typu artykuły nie wystarczy. Weź pod uwagę, że podczas przeprowadzania odkwaszania organizmu powinny one stanowić 80% dziennego menu.

Warzywa: Dla zasady!

To właśnie one są polecane jako niezawodne zasadotwórcze czynniki, które w prosty sposób można włączyć do diety. Warto się skupić zwłaszcza na warzywach zielonych. Sałata, szpinak, jarmuż, kapusta, brukselka, kalarepa, brokuł oraz inne warzywa kapustne (w tym kalafior, również odmiana romanesco) powinny codziennie lądować na talerzach. O ile to możliwe, najlepiej w formie surowej. Jeśli nie możesz się do nich przekonać, zrób z nich smoothies, których smak urozmaicisz niewielką ilością owoców. Dla wzbogacenia smaku potraw wykorzystaj kiełki i świeże zioła.

Kiszonki

Niech nie zwiedzie cię ich kwaśny smak. Doskonale wspomagają odkwaszanie, poprawiając pracę przewodu pokarmowego. Można używać ich jako dodatku do dań głównych i przygotowywać różnorodne surówki. Kiszona kapusta i ogórki to nie wszystko! Warto zainteresować się zakwasem buraczanym.

Polecamy: Warzywa najbogatsze w żelazo: Przykłady. Dlaczego warto je jeść?

Owoce i chrupiące dodatki

Udział owoców w odkwaszaniu organizmu nie powinien być tak duży, jak warzyw, lecz nie należy rezygnować z nich całkowicie. Bardzo dobrze działa picie wody z cytryną lub limonką z samego rana. Nie obawiaj się włączenia do menu awokado, grejpfruta i pomarańczy. Owocowe kompozycje (najlepiej sałatki) doskonale wypadają w połączeniu z migdałami, nasionami słonecznika, pestkami dyni oraz orzechami laskowymi.

Tego lepiej unikać

Dieta alkaliczna powinna opierać się również na świadomości na temat produktów, które z jadłospisu trzeba wyeliminować. Nawet gdy zakończysz etap odkwaszania, nie powinny one zbyt często pojawiać się w menu. Mowa nie tylko o wspomnianych wcześniej kawie, słodyczach i artykułach o wysokiej zawartości białego cukru. Zakwaszająco na organizm wpływają mięsa. Prym wiedzie wieprzowina, ale wołowiny i ryb morskich też lepiej nie jeść każdego dnia. Dania mączne oraz pieczywo z mąki pszennej powinny być traktowane w ramach ciekawostki kulinarnej, jedzonej tylko od czasu do czasu. Uważać należy na sery i jaja.  

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama