Reklama

Dziki ryż, czyli prawdziwa bomba odżywcza

Nazwany przez Indian "świętym zbożem" i wyróżniający się specyficznym, orzechowym aromatem dziki ryż to roślina pod wieloma względami nietuzinkowa. Choć klasyfikuje się go jako ryż, tak naprawdę - a konkretnie z punktu widzenia gatunku - nim nie jest. To także prawdziwa bomba odżywcza. Pod względem zawartości składników mineralnych i witamin bije na głowę inne znane rodzaje ryżu. Ma trzydzieści razy więcej antyoksydantów niż ryż biały i dwa razy więcej białka niż ryż brązowy. Poza tym znajdziemy w nim solidne pokłady wzmacniającej odporność witaminy C oraz potasu, manganu, żelaza czy kwasu foliowego. Niebanalna kompozycja smakowa sprawia, że potrawy z dodatkiem dzikiego ryżu zadowolą nawet najbardziej wyrafinowane podniebienia, a fakt, że może doskonale zastąpić makaron, z pewnością ucieszy osoby będące na diecie. Nie można pominąć też tego, że nie zawiera ani grama sodu czy glutenu.

Dziki ryż: Słów klika o roślinie

Pochodzący z Ameryki Północnej i nazywany "świętym zbożem", wodnym owsem czy zizanią wodną (zizania aquatica) dziki ryż należy do rodziny roślin wiechlinowatych. Gatunkowo ryżem wcale nie jest, a raczej trawą. Jego charakterystyczne ciemnobrązowe ziarna swój kolor zawdzięczają wielocukrowi, a konkretnie amylazie oraz obecności w nich antocyjanów. Znakiem rozpoznawczym rośliny są orzechowy aromat i nietuzinkowy smak, które doskonale komponuje się z rozmaitymi potrawami. To, co jednak w dzikim ryżu najcenniejsze, to całe bogactwo witamin i składników i mineralnych. Lista naprawdę imponuje.

Dziki ryż: Co w nim znajdziemy?

Wystarczającą rekomendacją może być fakt, że dziki ryż zawiera ponad trzydzieści razy więcej antyoksydantów niż ryż biały, ale po kolei. Znajdziemy w nim przede wszystkim cenne źródło witamin, zwłaszcza tych z grupy B, m.in. B1, B3 czy B6, które są kluczowe w procesach metabolicznych oraz w kontekście prawidłowego działania serca, mięśni oraz układu nerwowego. Dziki ryż dostarczy nam także solidnej porcji przeciwutleniacza, jakim jest regulująca i wzmacniająca naszą odporność witamina C.

Dziki ryż: Solidna porcja cynku, miedzi i żelaza

Idąc tropem składników niezbędnych z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania organizmu wspomnieć warto, że dziki ryż zapewni nam solidną porcję wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, żelaza, manganu, potasu, kwasu foliowego oraz cynku czy miedzi. W kontekście tych dwóch ostatnich dodać należy, że cynk stabilizuje pracę enzymów, odpowiada za właściwą syntezę białek i doskonale regeneruje skórę; dba też o nasze włosy czy paznokcie oraz ma wpływ na prawidłowe odczuwanie smaku i zapachu. Z kolei miedź - podobnie jak magnez- sprawia, że nasz układ nerwowy działa bez zarzutu.

Dziki ryż: Bogate źródło błonnika pokarmowego

Dziki ryż to również bogate źródło błonnika, który występuje w postaci nierozpuszczalnej w wodzie oraz skrobi opornej. Ta ostatnia dostarcza nam wykazującego właściwości przeciwnowotworowe kwasu masłowego, który dodatkowo wpływa pozytywnie na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi oraz redukcję tkanki tłuszczowej.

Dziki ryż, czyli zero sodu i ani grama glutenu

Argumentem przemawiającym za włączeniem do diety dzikiego ryżu przemawia także fakt, że nie zawiera w swoim składzie ani grama sodu czy glutenu. W praktyce oznacza to, że mogą śmiało po niego sięgać zarówno osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym, jak i chore na celiakię. Z kolei wysoka zawartość błonnika, a niska węglowodanów sprawia, że wodny owies posiada niski indeks glikemiczny i może wzmocnić skuteczność diety. Dziki ryż - z uwagi na bogactwo żelaza - szczególnie zalecane jest także wegetarianom i anemikom.

Dziki ryż: Z jakimi potrawami komponuje się najlepiej?

Odżywczy dziki ryż śmiało może zastąpić makaron i stanowić podstawę drugiego dania. Doskonale komponuje się z rozmaitymi warzywami, rybami, kurczakiem czy sosami, tworząc z nimi fantazyjne sałatki, czy mniej lub bardziej wyszukane potrawy.

Dziki ryż: Jaka cena?

Jedyne, co może odstraszyć od dzikiego ryżu amatorów doskonałych smaków, to jego wysoka cena. Oscyluje obecnie między 60 a 100 zł za kilogram produktu. Tymczasem za tradycyjny ryż biały zapłacimy około 5 złotych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama