Reklama

Dzień Wegetarian 2022: Dlaczego warto nie jeść mięsa?

Coraz więcej osób myśli o przejściu na wegetarianizm. Rezygnacja ze spożycia mięsa i włączenie do diety dużej ilości warzyw mogą przynieść wiele korzyści dla naszego zdrowia. Z racji tego, że 11 stycznia jest Światowym Dniem Wegetarian, warto z bliska przyjrzeć się czym jest właściwie wegetarianizm i skąd ma na świecie tylu zwolenników. Jakie są zalety i wady tej diety? Jak uniknąć niedoborów ważnych składników? Podpowiadamy.

Czym jest wegetarianizm i skąd pochodzi?

Polega on na świadomym wykluczenia mięsa, ryb oraz owoców morza z codziennej diety. Czasami powodem przejścia na wegetarianizm są pobudki zdrowotne, ekologiczne, a innym razem po prostu moralne. Niektórzy upatrują w diecie wegetariańskiej szaleństwa, inni zaś namawiają do niejedzenia mięsa. Zanim jednak podejmiesz ostateczną decyzję, to warto wcześniej przemyśleć wszystkie za i przeciw. Samo pojęcie "wegetarianizmu" nie jest nowe. Jedynie bycie wegetarianinem stało się w pewnym momencie bardzo modne. Ten system żywienia przybył do Europy najprawdopodobniej z Azji od braminów, joginów i buddystów. Osoby te nie jadały mięsa, ponieważ, uważały je za pokarm nieczysty. Ciekawostką jest też fakt, że wielu starożytnych filozofów oraz twórców było także wegetarianami, m.in. Sokrates, Platon czy Pitagoras. W XIX wieku powstało wiele stowarzyszeń zrzeszających wegetarian np. Międzynarodowa Unia Wegetariańska.

Reklama

Dlaczego warto zrezygnować z mięsa?

Spożywanie mięsa niesie ze sobą wady i zalety. Faktem jest, że w mięsie można znaleźć dużo cennego białka oraz żelaza, ale inne produkty spożywcze także zawierają te wartości odżywcze. Mięso zawiera dużo niezdrowego tłuszczu, które może być szkodliwe dla zdrowia. Jego spora zawartość w diecie może prowadzić do zmian miażdżycowych, które w konsekwencji mogą stać się przyczyną zawału serca lub wylewu krwi do mózgu. Najbardziej szkodliwe jest mięso czerwone. Ponadto badania dowodzą, że osoby spożywające zbyt dużą ilość wieprzowiny czy wołowiny, częściej zapadają na choroby układu krążenia oraz różnego rodzaju nowotwory.

Jakie korzyści płyną z bycia wegetarianinem?

Dietetycy twierdzą, że ten sposób żywienia może przynieść wiele zdrowotnych korzyści dla naszego organizmu. Ważne, aby w diecie zostały uwzględnione wszystkie ważne składniki. Jedną z zalet płynących z przejścia na wegetarianizm jest zbilansowana dieta, bogata w warzywa oraz owoce, które dostarczają duże ilości błonnika. Dodatkowo dieta wegetariańska:

  • przyspiesza pracę jelit,
  • usprawnia przemianę materii,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II,
  • warzywa i owoce obniżają poziom złego cholesterolu, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko wystąpienia zawału serca,
  • dieta ta jest przeznaczona dla osób walczących z otyłością oraz znacząco obniża ciśnienie krwi.

Można wymienić jeszcze o wiele więcej zalet, które płyną z diety wegetariańskiej. Wszystkie niezbędne składniki tej diety znajdziesz w produktach zbożowych, mlecznych oraz roślinnych.

Jak uzupełnić braki składników?

Wegetarianie niestety często cierpią również na niedobory żelaza, co na dłuższą metę może skończyć się anemią. Żelazo, które znajduje się w produktach roślinnych, jest o wiele słabiej przyswajalne, niż żelazo, które znajduje się w mięsie. Aby wzmocnić przyswajalność żelaza, wegetarianie powinni jeść dużo zielonych warzyw, produktów strączkowych oraz jaj, które są bogatym źródłem tego pierwiastka. Przechodząc na wegetarianizm, powinno brać się pod uwagę również możliwość niedoboru witaminy B12. Dieta wegetariańska, choć wydaje się prosta, źle dobrana, może przynieść więcej szkody niż pożytku. Często zdarza się, że osoby, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w tej diecie, jedzą zbyt dużą ilość węglowodanów i owoców, co może być skutkiem tycia, osłabienia oraz zmęczenia.

Zobacz także:

Dieta odgrzybiająca organizm. Zasady odżywiania i zalecane produkty przy kandydozie

Dieta SIRT - to dzięki niej Adele schudła 50 kg. Oto zasady

Dietetyczne ciasta, które możesz jeść bez żadnych wyrzutów sumienia!

Jakie warzywa jeść zimą? Sezonowy jadłospis

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama