Reklama

Dodaj te przyprawy do potraw. Wzmocnisz odporność na cały rok!

Aby układ odpornościowy mógł prawidłowo funkcjonować, należy regularnie dostarczać mu niezbędnych witamin, minerałów oraz substancji odżywczych. Chcąc aktywnie zadbać o odporność, warto zacząć od tego, co mamy na talerzu. Żadne danie nie obędzie się bez odpowiednich przypraw. Okazuje się, że część z nich wspomaga organizm w walce z infekcjami. Którymi warto doprawiać potrawy, by wspomóc kondycję organizmu? Sprawdź już teraz!

Co osłabia odporność?

Źle zbilansowana i nieprawidłowa dieta powoduje osłabienie organizmu, co objawia się zwiększeniem podatności na łapanie infekcji. Nadmierne forsowanie ciała wyczerpującymi treningami również odbija się na odporności. Ruch to zdrowie, ale musi być dopasowany do możliwości i stanu organizmu.

Nieprzespane noce, używki oraz zbyt duże ilości alkoholu i kawy powodują szybsze wypłukanie witamin A, C, E oraz składników odpowiedzialnych za komórki odpornościowe. W jaki sposób przywrócić równowagę organizmu i odbudować zaburzoną barierę ochronną? Odpowiedź kryje się w przyprawach, które warto włączyć do codziennego gotowania.

Reklama

Cynamon

To jedna z bardziej aromatycznych przypraw, pozyskiwana z najczęściej z kory cynamonowca cejlońskiego, chińskiego lub kamforowego. Przy wyborze cynamonu warto kierować się przede wszystkim jego kolorem. Barwa czerwono-rdzawa świadczy o niskiej jakości, dlatego lepiej zdecydować się na cynamon o jasnobrązowym kolorze.

Do celów leczniczych wykorzystuje się głównie korę cynamonu oraz jej liście. Zawierają w sobie dużo substancji aktywnych, m.in. aldehyd cynamonowy, eugenol, terpeny, kuminol, które wykazują pozytywny wpływ na zdrowie. Znajdziemy w nim także witaminy A, B6, C, E i K. Cynamon to naturalny sposób na zwiększenie odporności w sezonie jesiennym. Jako przyprawa o szerokich właściwościach prozdrowotnych, charakteryzuje się przede wszystkim korzystnym wpływem na stężenie glukozy u osób chorujących na cukrzycę typu 2. Wykorzystanie przyprawy w potrawach pomaga zwalczać bolesne skurcze żołądka, wzdęcia, biegunki i problemy z apetytem. Przypisuje się mu także działanie:

  • antyseptyczne,
  • przeciwbólowe,
  • przeciwzapalne,
  • znieczulające,
  • regulujące ciśnienie krwi,
  • obniżające poziom cholesterolu.

Warto wykorzystać go do podkręcenia smaku potraw. Doskonale współgra z owsiankami, koktajlami oraz potrawami mięsnymi i rybami. Cynamon podbije aromat kaw, herbat, likierów, nalewek oraz marmolad.

Imbir

W korzeniu imbiru znajduje się bogata mieszanka związków biologicznie czynnych, które zwiększają wydajność mózgu oraz przyczyniają się do sprawniejszej pracy wątroby, co skutkuje lepszym odtruwaniem organizmu. Najbardziej znany i najczęściej stosowany jest imbir lekarski o charakterystycznym smaku i zapachu.

Imbir lekarski zawiera duże ilości olejku imbirowego, w skład którego wchodzą: gingerol, cytral, kamfen, geraniol oraz linalol. To właśnie im imbir zawdzięcza swoje cenne właściwości. Znajdziemy w nim również składniki mineralne - sód, potas, magnez, żelazo czy cynk, oraz witaminy C, B oraz E. Dodawanie imbiru do potraw polecane jest głównie ze względu na właściwości:

  • podnoszące odporność,
  • przeciwzapalne,
  • wykrztuśne,
  • odchudzające,
  • rozgrzewające,
  • przeciwbólowe.

Spożywanie świeżego imbiru pomaga leczyć infekcje górnych dróg oddechowych, dzięki działaniu napotnemu oraz rozrzedzającemu zalegającą wydzielinę. Chory nie musi długo męczyć się z zatkanym nosem lub uporczywym kaszlem. Picie herbaty na bazie sproszkowanego imbiru korzystnie wpływa na utrzymanie odporności w sezonie jesienno-zimowym.

Kardamon

Kardamonu w kulinariach oraz do leczenia używa się od tysiącleci. Już starożytni Egipcjanie i Grecy stosowali jego nasiona do utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej, a także jako dodatek do pachnideł. Obecnie kardamon jest jedną z cenniejszych bardziej wyszukanych przypraw na całym świecie. Szczególnie upodobały go sobie kuchnie serwujące potrawy orientalne.

Przyprawa wyróżnia się nie tylko walorami smakowymi i zapachowymi, ale także prozdrowotnymi. Wspomaga układ pokarmowy, wzmagając wydzielanie soków żołądkowych. Przyspiesza ogólną przemianę materii i wykazuje silne działanie rozkurczowe. To powoduje, że często zaleca się go w przypadku dolegliwości jelitowych. Niszczy szkodliwe bakterie H. pylori, odpowiedzialne za powstawanie wrzodów żołądka. Ze względu na właściwości wzmagające apetyt, poleca się go niejadkom.

Szukając skutecznego sposobu na wzmocnienie odporności, dobrze jest sięgnąć właśnie po kardamon. Jego działanie przeciwzapalne i przeciwwirusowe wspomaga walkę z przeziębieniem oraz grypą. Wykonywanie inhalacji z dodatkiem kardamonu zmniejsza obrzęk błony śluzowej, łagodzi kaszel i udrożnia zapchany nos.

Kurkuma

Kurkuma jest byliną z rodziny imbirowatych. Wyglądem do złudzenia przypomina imbir, ale jej wnętrze zamiast żółtego jest jaskrawopomarańczowe. Potocznie nazywa się ją imbirem żółtym, żółcieniem oraz szafranem indyjskim.

Liczne właściwości zdrowotne to jeden z głównych powodów, dlaczego warto włączyć kurkumę do codziennej diety. Zawiera w sobie kurkuminę, czyli pomarańczowy barwnik z grupy polifenoli. Jako silny przeciwutleniacz ma działanie przeciwzapalne. Odgrywa ważną rolę w profilaktyce i leczeniu chorób o charakterze zapalnym. Kolejnym związkiem jest tumeron, wspomagający namnażanie oraz różnicowanie komórek mózgowych. Przekłada się na poprawę pamięci oraz chroni przed wystąpieniem chorób neurodegeneracyjnych.

Działanie antybakteryjne i rozkurczające przynosi ulgę osobom chorującym na wrzody. Kurkuma stanie się sprzymierzeńcem osób z zaburzeniami trawienia oraz chcących pozbyć się zbędnych kilogramów. Dodanie kurkumy do potraw pozwoli lepiej stymulować odporność, a także skutecznie obniży poziom cukru i cholesterolu we krwi.

Sprawdź również:

Jest w prawie każdym domu. Poznaj mniej znane zastosowanie cynamonu

Maść cynkowa - tani i skuteczny hit z apteki

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zdrowe przyprawy | najzdrowsze przyprawy | odporność

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama