Reklama

Dlaczego witamina D jest taka cenna?

Witamina D nazywana jest również "witaminą słońca". Dlaczego? Ponieważ wytwarza się samoczynnie w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Jednak jesienią i zimą, kiedy skóra jest rzadziej wyeksponowana, mogą następować niedobory tej cennej substancji. Niestety, jej uszczuplona ilość odbija się na naszym zdrowiu - wtedy szwankuje odporność i jesteśmy narażeni na szereg chorób. Przyjrzyjmy się wspólnie, dlaczego witamina D jest taka cenna i poznajmy naturalne źródła jej występowania.

Za co odpowiada witamina D?

Witamina D odpowiada za wiele cennych procesów zachodzących w organizmie. To właśnie jej przypisuje się stymulowanie odporności, która jest szczególnie ważna w okresie jesienno-zimowym. Wtedy też częściej jesteśmy narażeni na ataki wirusów i bakterii. Ale witamina D odgrywa kluczową rolę także w innych układach: wspiera połączenia nerwowe i budowę mięśni, ale także pobudza gospodarkę wapniowo-fosforową! Co to oznacza? Że kości i zęby są mocne i mniej podatne na uszkodzenia. Rzadko wspomina się także o tym, że witamina D wspiera działanie wątroby i odciąża ją w codziennym funkcjonowaniu, a także pobudza procesy metaboliczne. Liczne zasługi substancji sprawiają, że nie wolno sobie pozwolić na niedobory tej cennej substancji.

Reklama

Niedobory witaminy D są niebezpieczne!

Jeśli witaminy D w organizmie brakuje, na szwank narażamy zachodzące w nim kluczowe procesy. Nie dość, że narażamy się na infekcje, to także grożą nam poważne choroby! Jakie? Najczęściej dotyczą układu kostnego: mogą wystąpić schorzenia takie jak osteoporoza, próchnica, a także krzywica. Brak witaminy D powoduje, że wątroba pracuje mniej wydajnie, mogą dojść do tego problemy z ciśnieniem, a także możemy cierpieć z powodu pogorszonej kondycji psychicznej. Wtedy też, kiedy brakuje witaminy D, częściej odczuwamy zmęczenie oraz spowalniają procesy metaboliczne. Niestety, niedobór może skutkować wystąpieniem schorzeń autoimmunologicznych, takich jak np. cukrzyca.

Należy pamiętać, że suplementacją witaminy D powinny zainteresować się kobiety w ciąży! Jej brak może skutkować chorobami noworodka!

Zobacz też: Co jeść przy anemii i niedoborze żelaza?

Jak uzupełniać niedobory witaminy D?

Wiemy już, że witamina D syntetyzuje się w skórze w kontakcie z promieniami słonecznymi, dlatego w okresie wiosenno-letnim nie mamy problemów z niedoborami. Gorzej jesienią i zimą, kiedy nasza ekspozycja na słońce jest mocno ograniczona. Wtedy warto zażywać witaminę D w tabletkach. Jednak jej ilość jest uzależniona od tego, jak wygląda nasza dieta, bowiem ona tylko w 20 proc. zapewnia dziennie zapotrzebowanie na witaminę D. Dlatego spożywanie produktów obfitujących w tę cenną substancję może zminimalizować suplementowanie medykamentów.

Gdzie można znaleźć witaminę D?

Największa ilość witaminy D znajduje się w tłustych rybach morskich, takich jak łosoś, halibut, śledź oraz sardynki! Jeśli chcemy cieszyć się prawidłowym poziomem tej substancji można sięgnąć również po tran. Bogatym źródłem są również żółtka jaj. A co zrobić, kiedy stosujemy dietę wegańską i nie spożywamy produktów odzwierzęcych? Wtedy warto sięgnąć po grzyby! W azjatyckich grzybach shitake, ale także w kurkach i pieczarkach jest jej pod dostatkiem. Oczywiście, w produktach pochodzenia innego niż zwierzęcego występuje prowitamina D - ona podobnie się wchłania i także chroni przed niedoborami.

Zobacz także: Pięć błędów, przez które pozbawiasz warzywa witamin

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama