Reklama

Dlaczego warto jeść warzywa strączkowe?

Ulubione przez wegetarian warzywa strączkowe, takie jak groch, fasola, soczewica, ciecierzyca, soja są bogatym źródłem białka roślinnego i z powodzeniem mogą zastąpić mięso. Stymulują prace układu pokarmowego i przyspieszają efektywne odchudzanie. Co istotne, strączki mają niski indeks glikemiczny, nie powodują zatem szybkiego wzrostu poziomu glukozy we krwi i są zalecane cukrzykom. Warzywa strączkowe dają wiele możliwości w kuchni, są niedrogie, łatwo dostępne i zróżnicowane. Ich zalet jest dużo więcej.

Reklama

Dlaczego warzywa strączkowe są zdrowe?

Warzywa strączkowe mają kilka części jadalnych. Spożywamy zarówno ich nasiona, jak na przykład nasiona fasoli, grochu, jak i strąki. Fasolka szparagowa z bułką tartą to tradycyjna, wiosenna potrawa, od lat ceniona za swoje walory smakowe. Ale warzywa strączkowe to coś więcej niż smak. To naturalna broń w walce z różnymi schorzeniami i ważny element profilaktyki. Warzywa strączkowe są bogate w sole mineralne, jak wapń, fosfor, żelazo, miedź, cynk, jod i witaminy z grupy B, witamina A, PP i C. Zawierają naturalne przeciwutleniacze chroniące przed chorobami nowotworowymi, obniżają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, regularnie spożywane obniżają poziom złego cholesterolu, odgrywają ważną rolę w profilaktyce i leczeniu miażdżycy i nadciśnienia oraz chorób układu krwionośnego. Mają niski indeks glikemiczny (nie powodują szybkiego wzrostu poziomu glukozy we krwi), więc są polecane cukrzykom. Zawarte w nich fitoestrogeny mają działanie przeciwutleniające, grzybobójcze oraz antymutagenne.

Warzywa strączkowe w diecie wegetariańskiej

W ostatnich latach warzywa strączkowe nie są tak popularne, jak mogłyby być, zważywszy na ich wartości odżywcze i coraz większe zainteresowanie zdrowym odżywianiem. W dietach wegetariańskich najczęściej pojawia się soja, ceniona za dużą zawartość białka. Choć w białku roślinnym nie ma wszystkich niezbędnych aminokwasów (które występują w białku zwierzęcym), to jednak umiejętne komponowanie posiłków (i spożywanie nabiału) może wyrównać straty. A lista innych wartościowych składników w warzywach strączkowych jest tak długa, że mogą dać dużo więcej korzyści niż przysłowiowy schabowy.

Warzywa strączkowe dobre dla kobiet

Warzywa strączkowe są bogate w fitoestrogeny. Fitoestrogeny to związki pochodzenia roślinnego o działaniu podobnym do żeńskich hormonów płciowych, estrogenów. Dlatego strączki mogą mieć korzystny wpływ na regularność miesiączek, a także spożywanie ich zalecane jest kobietom w okresie menopauzy. Ponieważ rośliny strączkowe mogą powodować wzdęcia, ważne, by umieć przyrządzić je w odpowiedni sposób.

Warzywa strączkowe dla aktywnych

Choć białko w roślinach strączkowych nie jest pełnowartościowe, rekompensuje to jego ilość. Duża zawartość białka dobrze wpływa na masę mięśniową, dlatego fasola, soja czy groch są zalecane przy intensywnym wysiłku fizycznym. Osobom, które pracują nad formą i budową ciała, rośliny strączkowe dodadzą sił i zwiększą wydolność organizmu.

Strączki dostarczają też węglowodanów, a niektóre gatunki roślin strączkowych są kaloryczne. Jednak dietetycy podkreślają, że nie są to puste kalorie, strączki bogate są w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. A ze względu na wysoką zawartość błonnika, który reguluje pracę układu pokarmowego, rośliny strączkowe powinny znaleźć się także w dietach odchudzających. Udowodniono ich pozytywne działanie w leczeniu otyłości.

Jak gotować warzywa strączkowe?

Aby zminimalizować ryzyko wzdęć i gazów i nie skreślać warzyw strączkowych z naszego menu, powinniśmy przed gotowaniem moczyć strączki całą noc w przegotowanej wodzie. Proces ten pozwoli rozpuścić się substancjom powodującym wzdęcia. Dlatego też nie gotujemy strączków w wodzie, w której się moczyły. To nieprawda, że wraz z nią wylejemy wartości odżywcze. Strączki solimy pod koniec gotowania. Jeśli posolimy za wcześnie, wydłużymy czas gotowania strączków w nieskończoność. Na przykład bób posolony pod koniec gotuje się 20 minut, posolony na początku, 2 godziny. Do strączków pasują przyprawy, które urozmaicą ich smak, jak kmin rzymski, koper włoski, kolendra czy majeranek. Warzywa strączkowe sprawdzają się jako składnik sałatek, zup, zup-kremów i dań głównych.

Zobacz nowe artykuły w promocyjnych cenach na ding.pl



INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama