Reklama

Dlaczego warto jeść pstrąga?

Choć nasze rzeki, potoki i jeziora obfitują w wiele gatunków ryb, to i tak za mało korzystamy z ich dobrodziejstwa. A dietetycy biją na alarm! Tłuste ryby powinny znaleźć się na naszych stołach dwa razy w tygodniu, wypierając mięso, które zbyt często jest podstawą diety. Ale którą z nich wybrać? Idealnym rozwiązaniem jest pstrąg! Nie dość, że łatwo go przygotować, to na dodatek jest niskokaloryczny i obfitujący w wiele substancji odżywczych, które z całą pewnością przysłużą się zdrowiu. Dlaczego warto jeść pstrąga? Jak go przyrządzić? Sprawdźmy!

Dlaczego pstrąg?

Wiele osób zastanawia się, którą rybę podać na obiad. Ze wszystkich tych, które są obecne na naszym rynku, to właśnie pstrąg jest jednym z lepszych propozycji. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że ryba ta preferuje czyste wody i stamtąd jest najczęściej poławiana. Wśród wszystkich dostępnych, można wyróżnić trzy gatunki pstrąga: potokowy, źródlany i tęczowy. Ten ostatni jest hodowany, więc najłatwiej ze wszystkich można go nabyć na obiad. 

Zanim jednak udamy się do sklepów w poszukiwaniu pstrąga, warto nauczyć się, jak rozpoznać jak najlepsze tuszki. Czym się powinny charakteryzować? Najpierw nasz wzrok powinno się skierować na skórę: pstrąg powinien mieć jasną i błyszczącą, pokrytą łuskami. Warto również zwrócić uwagę na kondycję skrzeli: błyszczące i czerwone są oznaką, że ryba jest zdrowa. Oczywiście, nie wolno zapominać o przejrzystych oczach, które również charakteryzują dobry produkt.

Reklama

Co można znaleźć w pstrągu?

Pstrąg obfituje w wiele substancji odżywczych, które z całą pewnością przysłużą się zdrowiu. A co można w nim znaleźć? Przede wszystkim to solidna porcja białka, która w organizmie spełnia kilka zasadniczych funkcji. To właśnie ono jest budulcem komórek i tkanek, a także odpowiada za szereg kluczowych funkcji, takich jak odporność czy procesy metaboliczne. Oczywiście, to także ważny surowiec energetyczny, który daje siłę organizmowi na działanie. 

Prócz białka w pstrągu obecne są cenne minerały. Które z nich stanowią o wysokiej jakości ryby? Na czele wysuwa się znany duet, czyli potas i magnez. Ich obecność w pstrągu jest nieoceniona, ponieważ poprawiają kondycję układu krążenia: mogą niwelować skoki ciśnienia, wzmacniać pracę serca, a także sprzyjać działaniu układu nerwowemu. 

Nie wolno zapominać, że pstrąg to także bogate źródło fosforu i selenu. Oba z tych pierwiastków mają znaczący wkład w prewencji chorób, ponieważ aktywnie wspierają odporność. Warto wspomnieć, że fosfor - oprócz wapnia - ma czynny wpływ na układ kostny, czyli pomaga w utrzymaniu m.in. zębów w pełnym zdrowiu. O selenie zaś powinni pamiętać wszyscy ci, którzy borykają się z powodu niedomagającej tarczycy. Pierwiastek ten wspiera jej działanie i pomaga w produkcji niezbędnych do życia hormonów. 

Zobacz też: Okoń pospolity: Właściwości i sposób przyrządzenia

Tłuszcz? O nim nie zapominaj!

Tłuszcze kojarzą nam się z nadmiernym przybieraniem na wadze, ale warto wiedzieć, że wśród nich znajdują się chlubne wyjątki. Prym wiodą nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6, które są niezbędne w wielu procesach. Swoją szczególną rolę odgrywają w działaniu układu krążenia, ponieważ mogą ograniczyć rozwój miażdżycy. Ona z kolei przyczynia się do zawału albo udaru. Należy wspomnieć także, że nienasycone kwasy tłuszczowe są także pomocne w procesach trawienia, a także wchłanianiu się cennych witamin: A oraz E, które także obecne są w pstrągu.

Jak przygotowywać pstrąga?

Przygotowanie pstrąga nie powinno nastręczać większych problemów, ponieważ można go serwować na wiele sposobów. Jeśli już kupiliśmy tuszkę tej szlachetnej ryby, lepiej zrezygnować z jej smażenia, na rzecz gotowania na parze albo pieczenia.

Pstrąg z piekarnika? To nic trudnego! Wystarczy ułożyć na blasze do pieczenia, oprószyć solą i pieprzem i w takiej formie piec przez 20 minut w 180 stopniach. Oczywiście, można też naciąć skórę pstrąga i ułożyć na niej plasterki cytryny. Jeśli mamy ochotę na delikatniejszy smak ryby, to można jej wnętrze posmarować solidną porcją masła, wymieszanej z posiekaną natką pietruszki.

Zobacz także: 

Zdrowy koktajl z selera naciowego. Bogactwo witamin w prostym napoju

Płatki owsiane - właściwości, o których nie miałeś pojęcia

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama