Reklama

Dlaczego warto jeść orzechy nerkowca? Jak wpływają na zdrowie?

Orzechy to jeden z tych łatwo dostępnych produktów spożywczych, które powinny znajdować się w naszym codziennym jadłospisie. Najczęściej jako przekąskę wybieramy orzechy włoskie, arachidowe i laskowe, jednak czasem warto zerwać z przyzwyczajeniami i sięgnąć po inne. Dobrym przykładem są nerkowce, nieustępujące smakiem innym orzechom, a obfitujące w wiele substancji, które z całą pewnością przysłużą się zdrowiu. Przekonajmy się, jak orzechy nerkowca wpływają na zdrowie i dlaczego warto je jeść!

Czym są orzechy nerkowca?

Nerkowce, czy raczej orzechy nerkowca, pochodzą z nanercza zachodniego (zwanego również nerkowcem zachodnim). Jest to drzewo, które w naturalnych warunkach porasta Amerykę Południową i osiąga około ośmiu metrów wysokości. Co ciekawe, roślina ta była przede wszystkim uprawiana w celu pozyskiwania drewna, a dopiero później do celów spożywczych. Okazuje się, że jadalne są nie tylko owoce nanercza zachodniego, ale także orzechy, które bez problemu można kupić w sklepach. 

A jak wygląda nerkowiec? Jak łatwo można się domyślić, swoim kształtem przypomina ludzką nerkę. Jeśli często kupujemy orzechy nerkowca w sklepie, to czasami możemy się spotkać z różnym ich smakiem oraz wielkością. Te nerkowce, które pochodzą z Brazylii (tam najczęściej się je uprawia), są większe oraz słodsze. Jednak często zdarza się tak, że nabywamy orzechy mniejsze i mniej słodkie, za to bardziej chrupiące. Jeśli akurat takie nam się trafiły, to pewnym jest, że orzechy nerkowca pochodzą z Azji, ponieważ i tam są uprawiane nanercza zachodnie. 

Reklama

Co można znaleźć w nerkowcu?

Nerkowiec to jeden z tych produktów spożywczych, który obfituje w wiele cennych substancji. Od razu trzeba zaznaczyć, że to ogromne źródło białka, a jak wiadomo, ono właśnie spełnia szereg cennych funkcji: nie tylko jest ważnym budulcem mięśni czy płynów ustrojowych, ale także katalizatorem trawienia czy odporności. Nerkowce to także źródło błonnika, a jak wiadomo, to najlepsze, co można zafundować jelitom. Włókno pokarmowe nie tylko pomaga w ich perystaltyce, ale ułatwia też wchłanianie witamin czy minerałów oraz pomaga jelitom się oczyścić ze złogów i innych produktów przemiany materii.

Orzechy nerkowca: Siła pierwiastków

O wyjątkowych walorach nerkowców świadczy obecność cennych pierwiastków. Nie sposób wymienić wszystkich, ale trzeba choć krótko wspomnieć o tych, które są najistotniejsze. Zatem, które z nich znajdziemy w orzechach nerkowca?

Potas - trudno nie docenić tego pierwiastka w kontekście zdrowia. Dlaczego? Ponieważ to właśnie on pomaga pracować sercu niezawodnie. Poza tym obecność potasu jest niezbędna, aby ciśnienie było prawidłowe, a naczynia krwionośne mocne i elastyczne.

Magnez - wespół z potasem rewelacyjnie poprawia kondycję serca. Ale tutaj zasługi magnezu się nie kończą, ponieważ to właśnie on wspiera pracę układu nerwowego. Nie tylko sprzyja pamięci i koncentracji, ale łagodzi skutki nadmiernego stresu.

Cynk - od jakiegoś czasu często przypomina się o zasługach cynku i słusznie. Pierwiastek ten wspiera naturalną odporność organizmu, co jest przydatne w okresie jesienno-zimowym, ale nie tylko. Na korzyść cynku w nerkowcach przemawia również fakt, że substancja ta wspiera prawidłową budowę skóry, włosów i paznokci.

Selen - co można o nim powiedzieć? To silny przeciwutleniacz, który pomaga pozbyć się nadmiaru toksyn z organizmu, zapobiegać chorobom cywilizacyjnym oraz spowalniać procesy starzenia się komórek. Zawarty w orzechach nerkowca selen to także ochrona tarczycy: właśnie on wspiera jej prawidłową pracę i może zapobiegać występowaniu groźnych chorób.

Nerkowce to także witaminy

Orzechy nerkowca to także solidna dawka witamin. Oferują one przede wszystkim te z grupy B, które działają holistycznie, czyli mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układów: krążenia, nerwowego, trawienia i odpornościowego. W nerkowcach znaleźć można także witaminę E (zwaną "witaminą młodości"), która zapobiega procesom starzenia się skóry. To także źródło witaminy K - ona poprawia jakość krwi, a także ma działanie przeciwzapalne.

Orzechy nerkowca a tłuszcze

Nerkowce, podobnie jak inne orzechy, są bardzo kaloryczne - 100 gramów to około 600 kcal. Oczywiście, to dużo, ale nie wolno zapominać, że zjadanie ich w racjonalnych ilościach jest korzystne dla zdrowia. Warto wspomnieć, że w orzechach nerkowca obecne są nienasycone kwasy tłuszczowe: omega-3 i omega-6 w korzystnych dla zdrowia proporcjach. Oczywiście, wiele wspomina się o negatywnym oddziaływaniu tłuszczów na organizm, ale nienasycone kwasy tłuszczowe są wyjątkiem. One właśnie wspierają pracę serca, zapobiegają osiadaniu się blaszek miażdżycowych i mogą chronić przed zawałem czy udarem.

Zobacz także:

Jak zrobić dobry gulasz?

Jak jedliśmy w 2021 roku? 5 trendów kulinarnych

Wódka z napojem energetycznym: zagrożenia wynikające z picia popularnego drinka

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama