Reklama

Dlaczego warto jeść jabłka?

Polska jest największym producentem jabłek w Europie i jednym z największych na świecie. Owoce te występują w wielu odmianach, dzięki czemu każdy może znaleźć coś dla siebie: jabłka kwaśne, słodkie, soczyste, miękkie lub twarde. Tymi owocami mogą raczyć się diabetycy, osoby z problemami związanymi z układem pokarmowym, reumatyzmem czy problemami z krążeniem. Warto jeść je, by zredukować skutki kaca oraz poprawić pracę serca.

Jabłka: Wartości odżywcze

Jabłka zawierają wiele dobrych dla zdrowia składników odżywczych. Jest w nich mnóstwo witaminy C — jak pokazały badania — jej najbogatszym źródłem są małe i kwaśne jabłka. Owoce zawierają też witaminy z grupy B, E, K i kwas foliowy. Dzięki zawartości antyoksydantów jabłka zapobiegają powstawaniu stresu oksydacyjnego. W owocach można znaleźć: wapń, magnez, fosfor, potas i sód. Jabłka najlepiej jeść ze skórką, bo zawierają one wówczas znacznie więcej składników odżywczych, a ponadto łupka jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego i flawonoidów.

Reklama

Jabłka na problemy z układem pokarmowym

Duża zawartość błonnika reguluje pracę jelit oraz chroni przed zaparciami. Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego zwracają uwagę, że zawarte w jabłkach flawonoidy mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na raka jelita. Chińscy badacze wykazali natomiast, że oligosacharydy (które także można znaleźć w owocach jabłoni) przyczyniają się do niszczenia komórek raka okrężnicy. Jabłka są także zalecane przy stłuszczeniu wątroby, jednak wówczas najlepiej spożywać je bez łupki po ugotowaniu lub upieczeniu, aby były łatwiejsze do strawienia.

Jabłka a cholesterol i choroby układu sercowo-naczyniowego

Błonnik zawarty w jabłkach zmniejsza wchłanianie złego cholesterolu, dzięki czemu może zapobiegać miażdżycy oraz chronić przed zawałem. Naukowcy z Uniwersytetu w Oxfordzie zalecają osobom po 50 roku życia zjadanie jednego jabłka dziennie, dzięki czemu znacząco zmniejsza się ryzyko zgonu w wyniku zawału czy udaru. Ponadto jabłka poprawiają stan serca i naczyń krwionośnych. 

Jabłka: Sposób na skuteczną detoksykację organizmu i na kaca

Jabłka zawierają dużą ilość pektyn, które oczyszczają organizm z toksyn. Badania pokazały, że podczas trawienia błonnika wiązane są, a następnie wydalane z organizmu, metale ciężkie, takie jak kobalt czy ołów. Z tej przyczyny jabłka często powinni jeść nałogowi palacze, mieszkańcy dużych miast oraz osoby, które ze względu na swoją pracę mają kontakt ze związkami toksycznymi.

Jabłka i sok wyciskany ze świeżych jabłek to także jeden z domowych sposobów na kaca. Wypijając szklankę soku, można uzupełnić substancje odżywcze, w tym szczególnie potas, które zostały wypłukane podczas suto zakrapianej alkoholem imprezy.

Jabłka na diecie i przy cukrzycy

Ile kalorii ma jabłko? To pytanie, które często zadają sobie osoby na diecie. W jednym średniej wielkości owocu znajduje się około 100 kalorii i 25 gramów węglowodanów. Jabłka mogą więc posłużyć jako zdrowa przekąska na diecie zamiast czekolady, chipsów czy innych kalorycznych smakołyków. 

Dla diabetyków ważniejsze niż wiedza, ile kalorii ma jabłko, jest pytanie o jego indeks glikemiczny. Jabłko ma IG 38. Niski indeks glikemiczny sprawia, że jabłka nie powodują nagłego skoku glukozy we krwi, mogą jeść je zatem osoby chore na cukrzycę. 

Z jabłkami na diecie jednak należy postępować ostrożnie, pobudzają one bowiem wydzielanie soków trawiennych, co z jednej strony wspomaga pracę układu pokarmowego, z drugiej jednak może zaostrzać apetyt.

Jabłka na reumatyzm

Badania naukowe potwierdzają silny związek pomiędzy dietą a reumatoidalnym zapaleniem stawów. Leczenie artretyzmu powiązane jest ze stosowaniem odpowiedniej diety. Wśród produktów zalecanych są między innymi jabłka. Zawarta w nich witamina C wpływa na produkcję kolagenu i odpowiada za kondycję stawów oraz ścięgien. Natomiast flawonoidy wymiatają wolne rodniki, które są przyczyną stanów zapalnych. Dlatego w razie problemów z reumatyzmem warto włączyć jabłka do diety.

Co zrobić z jabłek? Najzdrowsze sposoby ich spożywania

Co zrobić z jabłek, by były one zdrowe i smaczne? Najwięcej substancji odżywczych zawierają surowe jabłka ze skórką, dlatego warto jeść je w całości jako przekąskę. Można także dodawać surowe jabłka do sałatki owocowej, jarzynowej oraz surówki z kiszonej kapusty czy marchewki. Bardzo zdrowy i smaczny jest też świeżo wyciśnięty sok z jabłek. Badania na myszach potwierdziły, że jabłka w tej formie mają pozytywny wpływ na pracę mózgu i pamięć. 

Jabłka można zastosować także podczas sprzątania i do rozjaśniania blond włosów. Warto poznać nietypowe zastosowania jabłek.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama