Reklama

Dlaczego warto jeść buraki? Poznaj ich sekretne właściwości zdrowotne

24 listopada obchodzony jest Dzień Buraka, dlatego warto dowiedzieć się nieco więcej na jego temat. To popularne warzywo, mające wiele właściwości zdrowotnych. W swoim składzie zawiera witaminę C, która odpowiada za układ odpornościowy. Innym ważnym elementem buraków są przeciwutleniacze. Chronią one organizm przed działaniem wolnych rodników, mogących powodować choroby nowotworowe. Dlaczego jeszcze warto jeść buraki? Co można z nich przygotować? Podpowiadamy.

  • Składniki obecne w burakach odpowiadają za wzmocnienie odporności w czasie infekcji i pomagają zapobiegać krwotokom.
  • W swojej diecie buraki powinny uwzględnić kobiety, gdyż zawierają kwas foliowy.
  • Warzywa te mają działanie antyoksydacyjne i wspierają organizm w czasie walki z nowotworem.

Jakie właściwości mają buraki?

W skład buraków wchodzi wiele ważnych dla organizmu substancji odżywczych. W swojej diecie warzywa te powinny uwzględnić kobiety w ciąży. To dlatego, że są one cennym źródłem kwasu foliowego. Odpowiada on za prawidłowy rozwój płodu, a dokładnie cewy nerwowej. W ten sposób przyszła mama minimalizuje ryzyko pojawienia się wad wrodzonych u dziecka. Ponadto buraki mają duże pokłady witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowy. Dlatego jedzenie tych warzywa zaleca się w okresie przeziębienia.

Reklama

Polecamy: Na jelita działa jak miotełka. To cenne źródło zdrowia na zimę

Wzmocnienie układu krwionośnego

Ich regularne spożywanie poprawia krzepliwość krwi i zapobiega nawracającym krwotokom. To dzięki witaminie K, która bierze udział w procesach krzepnięcia. Inny ważny składnik buraków to żelazo, wskazane szczególnie w czasie anemii. Jego niedobory powodują przewlekłe zmęczenie czy kołatanie serca. Dodatkowo azotany zawarte w soku z buraków, pomagają obniżyć ciśnienie krwi. Ponadto warzywa te normują poziom złego cholesterolu w organizmie. Jego nadmiar przyczynia się do wystąpienia chorób serca.

Warzywa idealne na stres

Jeśli żyjesz w przewlekłym stresie, dołącz do swojej diety buraki! W ich skład wchodzą ważne pierwiastki: cynk, magnez i potas. Dwa pierwsze minerały pomagają utrzymać kortyzol na odpowiednim poziomie. Zbyt duże stężenie tego hormonu powoduje napięcie mięśni, a także problemy ze snem. Suplementując magnez i cynk w odpowiednich ilościach, wzmocnisz układ nerwowy. Potas natomiast odgrywa ważną rolę w pracy serca. Wpływa on na częstotliwość jego uderzeń i reguluje przypływ krwi.

Działanie przeciwnowotworowe

Betaniny, będące barwnikiem soku z buraka, mają działanie przeciwnowotworowe. Zaleca się ich spożywanie chorującym na białaczkę. To bardzo istotne, gdyż związek ten pomaga zwalczyć wolne rodniki. Ich nadmiar przyczynia się do uszkodzenia komórek i struktury DNA. To zaś prosta droga do rozwoju raka i szybszego starzenia się organizmu. Ponadto spożywanie buraków pomaga szybciej zregenerować się organizmowi w okresie rekonwalescencji. Osłabiony chemioterapią czy radioterapią potrzebuje dodatkowego zastrzyku energii.

Co można zrobić z buraków?

Buraki są świetnym dodatkiem do sałatek czy drugiego dania. Każdy z pewnością kojarzy też barszcz czerwony z uszkami. Oprócz tego zaleca się codzienne picie soku z buraka. Wystarczy, że obierzesz i umyjesz dwa większe warzywa. Wrzuć je do wyciskarki i dodaj jeszcze marchew lub jabłko. Dzięki temu zneutralizujesz dość mdły smak buraków. Regularne spożywanie tego specyfiku przyniesie wiele korzyści dla twojego organizmu!

Zobacz też:

Kasza bulgur: jaki ma indeks glikemiczny? Czy warto ją jeść?

Co zrobić z ziemniakami z obiadu? Sprawdzone przepisy na oszczędne gotowanie

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama