Reklama

Czym zastąpić masło w diecie? Ciekawe zamienniki

Wiele osób wystrzega się masła jak ognia i twierdzi, że jest po prostu niezdrowe. A jaka jest prawda? Oczywiście, leży ona pośrodku. Co prawda, jest źródłem białka, witamin, minerałów i nienasyconych kwasów tłuszczowych, ale z drugiej strony to źródło cholesterolu oraz tłuszczów trans, które w nadmiarze mogą zaszkodzić zdrowiu. Na szczęście, cienka warstwa masła na kanapce zjedzona raz na jakiś czas nie zrujnuje naszego zdrowia. Jednak i tak wiele osób szuka dla niego alternatywy. Jeśli nie mamy pomysłu, warto przyjrzeć się zamiennikom zwierzęcego tłuszczu i wybrać ten najodpowiedniejszy dla siebie.

Pasty warzywne

Pasty warzywne powinny być naturalnym wyborem dla osób, które szukają zamienników masła. Ich wybór w sklepach jest ogromny, więc każdy znajdzie dla siebie odpowiednią i smaczną nutę smakową, która wzbogaci smak naszych ulubionych kanapek. Jeśli stawiamy na asortyment zgromadzony na sklepowych półkach, kierujmy się oferowanym przez producenta składem: unikajmy tych, które mają niepotrzebne konserwanty albo obfitują w nadmiar soli i cukru źle wpływających na układ krwionośny czy kostny.

Jeśli trudno znaleźć nam naprawdę zdrowy zamiennik masła, to nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbować zrobić je samemu! Wystarczy zaopatrzyć się w oliwki, suszone pomidory, bakłażana (najlepiej podpieczonego) lub inne warzywa, które akurat mamy pod ręką, dodać ulubione przyprawy i odrobinę oliwy, zemleć w blenderze lub malakserze, by w kilka chwil mieć pyszną, warzywną pastę kanapkową.

Reklama

Masło orzechowe

Masło orzechowe jest coraz bardziej popularne w Polsce, ale nie tak bardzo, jak na przykład w innych krajach. Ten produkt to doskonały zamiennik masła tradycyjnego, który można serwować za kanapkami, grzankami, a także naleśnikami! Masło orzechowe ma oczywiście szersze spektrum wykorzystania. Można dodać odrobinę tego roślinnego tłuszczu do purée z selera albo do smażącej się na patelni ryby! Co więcej, masło orzechowe zawiera wiele cennych dla zdrowia substancji odżywczych. To rezerwuar witamin z grupy B (korzystnie działają na odporność i ciśnienie), białka (poprawia trawienie i jest ważnym budulcem tkanek) czy magnezu (korzystnie działa na układ nerwowy). 

Należy pamiętać, że choć masło orzechowe to wspaniała alternatywa dla masła, to nie wolno się nim zajadać bezkarnie! Dlaczego? Bo jest bardzo kaloryczne, więc w nadmiarze może przyczynić się do nadwagi i otyłości.

Hummus

Hummus już od dawna przestał się kojarzyć z egzotyczną potrawą, która rzadko gości na naszych stołach. Ta soczysta pasta z ciecierzycy to nie tylko niezbędnik każdego weganina, ale również tych, którym zdrowie leży na sercu. Dlaczego? Hummus obfituje w wiele cennych dla zdrowia substancji, nie wolno zapominać o błonniku pokarmowym, białku, żelazie oraz witaminach z grupy B. Hummus nie jest trudnodostępny: wiele marketów ma go na stałe w swoim asortymencie, ale jego przygotowanie nie należy do najtrudniejszych, zwłaszcza gdy pod ręką mamy blender. W kilka chwil przygotujemy smaczny zamiennik masła.

Awokado

Awokado to owoc, który przez wiele osób traktowany jest z rezerwą. Dlaczego? Przede wszystkim poprzez fakt, że nie wiedzą, jak się za niego zabrać! Na szczęście w internecie jest mnóstwo wskazówek na temat tego, jak dostać się do przepysznego, zielonego miąższu. Jeśli ta sztuka nam się uda, wystarczy z owocu przygotować pastę: awokado należy zemleć lub utłuc z odrobiną cytryny! Taki zamiennik masła to idealna propozycja dla miłośników zarówno tradycyjnych kanapek w nowej odsłonie, czy poczciwych tostów, które już nam się znudziły.

Dlaczego warto sięgnąć po awokado zamiast masła? Cóż, nie bez przyczyny można spotkać się z określeniem na owoc jako "masło bogów". Dlaczego? Ponieważ obfituje w nienasycone kwasy tłuszczowe, które znane są z ochronnego wpływu na układ krążenia. Awokado to także witaminy A, C, E i K, które zaliczane są do silnych przeciwutleniaczy.

Czosnek

Czosnku nikomu przedstawiać nie trzeba, bo jego właściwości chyba już wszystkim są doskonale znane. Chyba też nikomu nie trzeba mówić, że aromatyczne ząbki zyskały sobie zarówno rzeszę miłośników, jak i przeciwników. Jednak zbyt rzadko przypomina się o kolejnej właściwości czosnku: to właśnie on może być doskonałym zamiennikiem masła! Wystarczy go upiec! Wtedy będzie się idealnie rozsmarowywał na pieczywie.

Całą główkę czosnku trzeba u nasady odciąć na wysokości kilku milimetrów tak, aby odsłonić ząbki. Teraz nie pozostaje nic innego, jak umieszczenie go w piekarniku na 30 minut, rozgrzanym do 200 stopni Celsjusza. Nie trzeba się obawiać, że ten zamiennik masła będzie zbyt ostry. Czosnek po wpływem pieczenia staje się bardziej łagodny i słodki.

Zobacz także:

10 najpopularniejszych przepisów 2021 roku - koniecznie zapamiętaj wszystkie

Napar z 5 ziół na świątecznie przejedzenie. Od razu poczujesz się lepiej

Częsty błąd. W ten sposób sprawiamy, że miód staje się toksyczny

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama