Reklama

Aromatyczny napar z imbiru. Pij go, gdy zdrowie szwankuje

Aby w pełni skorzystać z dobrodziejstw ukrytych w korzeniu imbiru, warto przygotować z niego rozgrzewający napar. Szczególnie sprawdzi się w sezonie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy bardziej narażeni na krążące dookoła infekcje wirusowe. Okazuje się, że ten cenny napój przyda się także do łagodzenia innych dolegliwości. Sprawdź, jak go zrobić oraz kiedy stosować.

  • Imbir to roślina stosowana w kuchni oraz medycynie od tysięcy lat.
  • Doceniono go przede wszystkim za smak, ale także działanie przeciwbólowe, antybakteryjne oraz przeciwzapalne.
  • To naturalny środek wspomagający walkę z bólami menstruacyjnymi i reumatycznymi, a także infekcją gardła czy nadwyrężeniem mięśni.

Niezwykły korzeń imbiru

Kto choć raz próbował kuchni azjatyckiej, ten wie, że bazą wielu serwowanych przez nią potraw jest właśnie korzeń imbiru. To roślina, którą od lat chętnie wykorzystuje się w dwóch dziedzinach - kulinariach oraz medycynie. Większość właściwości kryje się w tym grubym i włóknistym kłączu, które pod brązowawą skórką kryje żółty miąższ. Choć hoduje się go głównie w Chinach, Nepalu oraz Indiach, sklepy ogrodnicze oferują go także jako ozdobną roślinę doniczkową.

Reklama

Smak świeżego oraz mielonego imbiru ciężko pomylić z czymś innym. Jest niezwykle wyrazisty i lekko pikantny, dzięki czemu dostarcza wyjątkowych doznań smakowych. Choć świetnie dopełnia smak wielu potraw, ceniony jest przede wszystkim za zbawienny wpływ na organizm. Zawiera w sobie wiele cennych witamin oraz składników mineralnych, m.in.:

  • witaminę A - wspierającą naturalną odporność organizmu oraz przyspieszającą gojenie się ran,
  • witaminę C - naturalny antyoksydant, który niszczy wolne rodniki, a także przeciwdziała powstawaniu nowotworów,
  • witaminę E - o działaniu przeciwstarzeniowym, przeciwzapalnym i regulującym ciśnienie,
  • witaminę K - odpowiedzialną za równowagę kwasowo-zasadową, wzmocnienie kości oraz zapobieganie miażdżycy,
  • fosfor - przyspieszający przemianę materii,
  • potas - wzmacniający pracę serca.

Sprawdź: Pij, gdy się zmęczysz i jelita niedomagają. Babciny skarb ze słoika

Właściwości naparu z imbiru

Wzbogacanie jesiennej lub zimowej herbaty plastrem imbiru to popularny sposób na zachowanie odporności w tym okresie. Zawarte w imbirze substancje aktywne są naturalnym środkiem odkażającym i przeciwzapalnym. To smaczny i zdrowy sposób na pokonanie pierwszych objawów przeziębienia.

Lekka ostrość naparu imbirowego pobudza krążenie, czym przyczynia się do rozgrzania całego ciała. Na tym jego cenne właściwości się nie kończą. Regularne spożywanie imbiru wpływa na obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi, a także pomaga szybciej uporać się z bólem głowy. Medycyna naturalna wykorzystuje go także do ochrony przed powstawaniem niebezpiecznych dla życia zakrzepów.

Napar z imbiru - przygotowanie

Przygotowanie naparu z imbiru nie jest zajęciem czasochłonnym, a dodatkowo przynosi organizmowi wiele pożytku.

Składniki na jedną szklankę:

  • 3 cm korzeń świeżego imbiru
  • 300 ml gorącej wody

Przygotowanie:

  1. Kawałek imbiru obieramy za pomocą łyżki lub obieraczki do warzyw, a następnie kroimy lub trzemy na tarce i wrzucamy do szklanki. Zalewamy gorącą wodą, przykrywamy i zaparzamy przez minimum 10 minut. Ważne, by nie używać wrzątku, który może pozbawić imbir części właściwości.
  2. Po upływie wskazanego czasu otrzymujemy gotową miksturę. To najbardziej klasyczna forma jej podania, ale z powodzeniem możemy wzbogacić ją  m.in. o miód, cytrynę, goździki lub złote mleko.

Sprawdź: Pogromca toksyn i wysokiego ciśnienia. Ten napój przygotujesz z resztek

Imbir na bolesne miesiączki

Rozgrzewający od środka napar z imbiru to sprawdzony sposób, który nasze babcie stosowały na uporczywe i bolesne menstruacje. Miesiączce często towarzyszą wzdęcia oraz problemy z prawidłowym wypróżnieniem. Jeśli chcemy zmniejszyć odczuwanie dyskomfortu, a także złagodzić dolegliwości, sięgnijmy po napar na bazie imbiru. Dobrze jest zacząć go pić na dzień przed planowanym okresem, a także kontynuować w trakcie pierwszych trzech dni jego trwania.

Delikatny napar imbirowy nie tylko złagodzi dolegliwości trawienne, ale także rozluźni spięte mięśnie i zmniejszy poziom odczuwanego w tym czasie bólu. W prosty sposób możemy wzmocnić działanie przygotowanego napoju. Wystarczy zaparzyć starty lub pokrojony na plastry imbir z herbatą rumiankową lub suszonymi liśćmi malin.

Pomoc w uporczywych wzdęciach

Leniwy układ trawienny w prosty sposób pobudzimy włączając do diety napar z korzenia imbiru. Zawarte w nim substancje czynne pozytywnie wpływają na zwiększenie wydzielania soków żołądkowych, a to ułatwia trawienie spożywanego pokarmu.

Po napój najlepiej sięgnąć dopiero po skończonym posiłku. Picie go w trakcie jedzenia mogłoby spowodować skutek odwrotny do zamierzonego, m.in. ból, wzdęcia, zgagę oraz nagromadzenie gazów. Imbir to skuteczny sposób na powstrzymanie mdłości, sprawdzi się więc podczas zatrucia pokarmowego lub zwykłego przejedzenia.

Sprawdź: Tych przetworów z aronii nie może zabraknąć w jesiennej spiżarni. Smakują domownikom

Sposób na gorączkę i przeziębienie

Korzeń imbiru to prawdziwa skarbnica cenny substancji, olejków eterycznych oraz żywiczych, które działają na organizm przeciwzapalnie. Z tego powodu chętnie stosuje się go w razie licznych chorób. Napar z imbiru pomaga szybciej wyleczyć ból gardła, przeziębienie oraz zbija gorączkę.

Regularne picie napoju jesienią i zimą pomaga zadbać o odporność. Wzbogacenie go o miód i sok z cytryny sprawia, że otrzymujemy jeden ze skuteczniejszych domowych antybiotyków. Warto stosować go profilaktycznie, by uniknąć narażenia na infekcje bakteryjne oraz wirusowe.

Sprawdź również:

Pijecie ją z kawą? Na własne życzenie niszczycie wątrobę i trzustkę

Napar z tej aromatycznej przyprawy obniża cukier, wspomaga wątrobę i działa przeciwbólowo

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama