Reklama

Zakupy na pokazach - jak nie dać się naciągnąć?

Firmy sprzedające na pokazach bardzo drogie przedmioty działają według podobnego schematu. Zapraszają starsze osoby na pokaz połączony z bezpłatną atrakcją lub usługą – np. występem kabaretowym, obiadem albo badaniem lekarskim. Specjalnie wyszkoleni sprzedawcy doskonale znają psychologię i techniki manipulacji. W rezultacie bardzo często udaje im się namówić emerytów czy rencistów np. na zakup pościeli za 7 tys. zł, która rzekomo leczy reumatyzm i bezsenność. Tymczasem taka sama pościel w hurtowni kosztuje 400-500 zł. Jak nie dać się naciągnąć na pokazach? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Reklama

Każdy etap prezentacji jest bardzo starannie przemyślany. Wszystko służy temu, aby sprzedać daną rzecz kilkakrotnie drożej niż kosztuje w sklepie. Sprzedawcy zazwyczaj nie podają ceny, tylko mówią, ile wynosi miesięczna rata. Inaczej odbierana jest przecież kwota 150 zł (którą trzeba co miesiąc płacić przez 3 lata) niż 5400 zł. Usiłują wywołać poczucie wdzięczności, bo przecież wręczyli upominek, poświęcili swój czas, zaprosili na występ itd.

Jeśli dostałaś tego typu zaproszenie, nie daj się namówić na zakup. A jeśli już tak się stało i w domu doszłaś do wniosku, że ta bardzo droga rzecz nie jest ci potrzebna, masz prawo ją zwrócić i to bez podawania przyczyny.

Aby zrezygnować z zakupu, wystarczy odesłać go (najlepiej przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru) i dołączyć do niego oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Masz na to 14 dni od daty zakupu. Jeżeli sprzedawca nie poinformuje Cię o tym prawie, termin ten wydłuża się aż do roku. Wzór takiego oświadczenia powinien zostać dołączony do umowy.

Zgodnie z przepisami możesz odstąpić od umowy, nawet jeśli odpakowałaś daną rzecz, oryginalne opakowanie zostało zniszczone lub usunięte zostały zabezpieczenia produktu (np. plomby). Jeśli kupiłaś dany przedmiot na kredyt, także możesz z niego zrezygnować na powyższych zasadach.

Sprzedawcy znają wiele technik wywierania wpływu, które pozwalają im skutecznie namówić do zakupu oferowanych towarów, które tak naprawdę nie są nam potrzebne. Jedną z takich technik jest reguła niedostępności – daną rzecz tylko dziś można kupić w promocyjnej cenie.

Kolejna to reguła autorytetu – do zakupu przekonuje znany aktor lub specjalista, np. ktoś w białym fartuchu, co sugeruje, że jest lekarzem.

Wskazówki

Pamiętaj: możesz przyjąć prezent i nic nie kupić. Nie miej wyrzutów sumienia, że ktoś poświęca Ci czas, a ty mu odmawiasz – to jego praca.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama