Reklama

7 sposobów na zdrową i tanią dietę

Zdrowe odżywianie przy niskim budżecie wymaga kreatywności i panowania, ale jest możliwe. Pomysły z naszej listy nie tylko pomogą ci jeść zdrowiej, ale także pomogą ci dodać kilka pozycji do twojej listy ulubionych dań i przekąsek. Przekonasz się, że zdrowa dieta nie wymaga wielu finansowych poświęceń. Oto w jaki sposób tego dokonać:

Zamrażaj posiłki

To pomoże ci oszczędzić zarówno pieniądze, jak i czas. Kupuj składniki, kiedy akurat są na przecenach, gotuj duże dania, które wystarczą ci na kilka dni. Zjedz jedną porcję, a pozostałe schowaj do zamrażarki. Gulasze, dania z chili i zupy świetnie się do tego nadają. Możesz także układać przygotowane dania tak, że najświeższe odkładasz na sam koniec, a te, które przygotowałaś jakiś czas temu, tylko czekają, aż wyjmiesz je do odgrzania.

Zapoznaj się z fasolą

Suszone rośliny strączkowe – to słowa, które powinnaś zapamiętać. Fasola zawiera dużo protein, podobnie jak mięso, ale ma nad nim tę przewagę, że dostarcza więcej błonnika i mniej tłuszczu. W porównaniu z mięsem, fasola jest o wiele tańsza i łatwiejsza w przechowywaniu, ponieważ może być zarówno suszona, jak i puszkowana. Żeby się nie znudzić, wypróbuj kilka jej rodzajów: mung, pinto, adzuk lub zieloną soczewicę. Jeśli lubisz kuchnię indyjską, dal z soczewicy powinien naprawdę ci zasmakować. Szczególnie godnie polecenia są przepisy na dal z warzywami i czerwoną soczewicę.

Kupuj na wagę

Zwykle kupowanie dużych ilości na wagę opłaca się o wiele bardziej. Zaoszczędzisz też czas, ponieważ będziesz rzadziej chodzić na zakupy. Kupuj suche niepsujące się produkty takie jak brązowy ryż, orzechy, fasolę w puszce lub komosę ryżową. Wszystkie te produkty możesz przechowywać przez sześć miesięcy, a fasolę nawet przez cały rok. Są też inne zdrowe pokarmy, które możesz kupić w dużych ilościach, kiedy trafią na przecenę, na przykład sosy do makaronu, tuńczyka w puszce i wysokoproteinowe batoniki zbożowe o niskiej zawartości cukru.

Kupuj lokalne produkty

Produkty sprzedawane w supermarketach są zwykle zbierane za wcześnie, ponieważ muszą przetrwać wiele dni podróży ciężarówkami, pakowania i dostarczania do sklepów. Wybierając jedzenie wytwarzane lokalnie masz gwarancję świeżości, lepszego smaku, a często również niższej ceny.

Gotuj w domu

Domowe jedzenie jest zdrowsze i tańsze. Zamiast kupować sosy, które są pełne konserwantów, przygotowuj je osobiście, na przykład używając oliwy z oliwek i octu. Możesz dodawać zioła, miód, sok z cytryny lub czosnek. Inwestycja w roboty kuchenne szybko się zwróci, bo przestaniesz kupować pesto, hummusy i baba ghanoush. Przykładowo, hummus przygotowany w domu jest o połowę tańszy, niż ten ze sklepu.

Sposób na lunch

Lunche przygotowywane lub kupowane w pracy mogą być drogie i mieć niewiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem, ale jeśli nie masz czasu na przygotowanie czegoś z rana, nie masz innego wyjścia. Aby tego uniknąć, przygotowuj większe porcje obiadowe. To, czego nie zjesz, możesz zapakować następnego dnia i odgrzać pracy.

Hoduj własne jedzenie

Po co wydawać pieniądze na rozmaryn czy miętę za każdym razem, kiedy gotujesz, skoro przepis sugeruje dodanie tylko szczypty? Jeśli zaczniesz hodować własne zioła, możesz po prosu urywać kawałek rośliny, który akurat jest ci potrzebny. Możesz zacząć od posiania nasion (tańsza opcja) lub od razu kupić sadzonki. Zioła potrzebują dużo światła, więc postaw je przy oknie wychodzącym na wschód lub zachód.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama