Reklama

Czy twoje dziecko powinno pić napoje izotoniczne?

Na rynku można znaleźć oszałamiający wybór wszelkiego rodzaju napojów gazowanych, soków, mrożonych herbat i wód butelkowanych. Oprócz tego istnieje jeszcze jedna grupa napojów, obecnie bardzo modnych; napoje energetyczne i izotoniczne. Kategoria ta może obejmować praktycznie wszystko, od napojów izotonicznych i wód witaminowych, aż po produkty z bardzo dużą zawartością kofeiny.Warto zastanowić się, czy jest to jednak dobry wybór dla naszych dzieci?

Napoje izotoniczne

Izotoniczne napoje sportowe mogą okazać się korzystne dla dzieci, które uczestniczą w długotrwałym wysiłku fizycznym, trwającym dłużej niż godzinę (np. biegi na długich dystansach i wyścigi rowerowe) lub o wysokiej intensywności ćwiczeń (np. piłka nożna, koszykówka, hokej). Napoje izotoniczne są słodkie. Pomaga to w nawadnianiu dzieci, które w innym przypadku nie piłyby podczas intensywnej aktywności fizycznej. Oczywiście zawierają one też sporo kalorii i mogą zwiększyć ryzyko nadmiernego przyrostu masy ciała. Jednakże jeśli dziecko jest aktywne i pije je z umiarem problem ten nie powinien się pojawić. Napoje izotoniczne nie są konieczne dla zwykłych (amatorskich) sportowców i nie powinny być spożywane regularnie. Jeśli nasze, preferujące siedzący tryb życia, dziecko jest fanem napojów izotonicznych, zdrowiej będzie zastąpić je czystą wodą.

Wody witaminowe

Napoje te, znane również jako wody do ćwiczeń, posiadają wiele różnych smaków i zawierają różne kombinacje witamin i minerałów. Często zawierają również dodatkowe kalorie, sztuczne substancje słodzące, kofeinę i składniki ziołowe, których wpływ na organizm dzieci nie był badany (np. żeń-szeń lub dziurawiec). Wody witaminowe wydają się szybkim i łatwym sposobem na uzupełnienie niedoborów w diecie naszego dziecka. Jednakże składniki odżywcze powinny pochodzić od zdrowych posiłków i przekąsek. Przekroczenie zalecanego poziomu dziennego spożycia niektórych witamin i składników mineralnych może być szkodliwe dla zdrowia dziecka. Należy też pamiętać, że dawki spożycia wymienione na etykiecie są sugestią dla osób dorosłych, nie dla dzieci.

Napoje energetyczne

Napoje te cieszą się coraz większą popularnością wśród uczniów szkół podstawowych i średnich, którzy poszukują dodatkowego wspomagania. Chociaż niektóre z nich zostały wyraźnie oznaczone jako nieodpowiednie dla dzieci, na rynku sprzedawane są też specjalne wersje, przeznaczone dla dzieci już od czwartego roku życia. Obiecują one zarówno zwiększenie energii i składników odżywczych, jak i polepszenie wyników sportowych. Większość napojów energetycznych wprowadza do organizmu pokaźną dawkę cukru i kofeiny - czasami tyle, co w 1-3 filiżankach kawy. Zbyt duże ilości cukru mogą, przyczynić się do nadmiernego przyrostu masy ciała. Nadmierne ilości kofeiny mogą mieć poważne skutki uboczne (w tym zbyt szybkie lub nieregularne bicie serca, wysokie ciśnienie krwi, halucynacje i drgawki). Pojawiają się one zwłaszcza u dzieci z niektórymi schorzeniami lub często zażywającymi leki i suplementy. Napoje energetyczne stanowią realne zagrożenie dla zdrowia dzieci i młodzieży i należy ich zdecydowanie unikać.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama