Reklama

Dlaczego warto jeść chłodniki?

Temperatury rosną z dnia na dzień, a gdy przestaną schodzić poniżej 25 stopni Celsjusza, nasz organizm będzie domagał się ochłodzenia. W upalne dni warto orzeźwiać i schładzać go jak najczęściej. Pomogą w tym nie tylko zimne napoje, ale i potrawy. Świetnie sprawdzą się chłodniki - są bardzo zdrowe, pozytywnie wpływają na trawienie i pomagają stracić na wadze. Przyjrzymy się ich mocnym stronom i poznajmy najsmaczniejsze przepisy.

Zalety jedzenia chłodników

Chłodniki zazwyczaj przygotowane są ze świeżych warzyw oraz naturalnego jogurtu. To dlatego są tak zdrowe. Zupa - chłodnik to bogate źródło witamin, minerałów, błonnika pokarmowego oraz innych cennych dla naszego zdrowia wartości odżywczych. Jedzone regularnie chłodniki poprawią przemianę materii, wzmocnią zdrowie i dostarczą sporej dawki energii organizmowi.

Chłodnik buraczany

Przez wielu dietetyków uznawany za jeden z najzdrowszych chłodników. Głównie ze względu na skład odżywczy buraków, a konkretnie jeden składnik - betelainy - barwniki, które znajdziemy również w szpinaku. Badania naukowe dowodzą, że betalainy poprawiają odporność, hamują procesy starzenia się, a także wykazują właściwości antynowotworowe. Oto przepis na pyszny chłodnik z buraków.

Potrzebne składniki

* jeden litr kefiru lub płynnego jogurtu naturalnego;

* cztery duże buraki;

* jeden zielony ogórek;

* jajka na twardo;

* natka świeżego koperku;

* natka szczypiorku;

* przyprawy.

Sposób przygotowania

Buraki gotujemy w delikatnie osolonej wodzie (około półtora litra wody). Po ugotowaniu odstawiamy do ostudzenia. Gdy wywar będzie chłodny, dodajemy starty ogórek oraz posiekane koperek oraz szczypiorek. Zalewamy całość kefirem lub jogurtem, a na koniec doprawiamy do smaku przyprawami. Chłodnik podajemy z jajkiem na twardo, ozdabiamy koperkiem i szczypiorkiem.

Chłodnik ogórkowy

Z kolei chłodnik ogórkowy jest delikatny w smaku i bardzo orzeźwiający. Jedzony regularnie pomoże oczyścić organizm z toksyn, gdyż ogórek posiada właśnie takie właściwości. Oto przepis na lekki chłodnik z zielonych ogórków.

Potrzebne składniki

* dwa duże ogórki zielone;

* jeden ząbek czosnku;

* koperek;

* około 500 gramów kefiru lub płynnego jogurtu naturalnego;

* sól, pieprz;

* dwa jajka ugotowane na twardo;

* wywar z marchwi i pietruszki (około 500 mililitrów).

Sposób przygotowania

Gotujemy wywar z marchewki i pietruszki, a następnie odstawiamy do ostudzenia. Dokładnie myjemy ogórki, obieramy i trzemy na tarce z dużymi oczkami. Do ostudzonego wywaru dodajemy ogórki, rozgnieciony czosnek, posiekany koperek i zalewamy całość kefirem lub jogurtem. Chłodnik ogórkowy najlepiej podawać z jajkami.

Chłodnik z awokado

Chłodnik z awokado jest pyszny i bardzo zdrowy. W awokado znajdziemy wiele witamin oraz minerałów cennych dla naszego zdrowia. Do jego przygotowania wystarczy niewiele składników.

Potrzebne składniki

* jedno dojrzałe awokado;

* jeden ogórek świeży;

* ząbek czosnku;

* szczypiorek i koperek;

* dwa listki mięty;

* rzodkiewka;

* około 400 gramów kefiru lub płynnego jogurtu naturalnego;

* sok z połowy limonki;

* wywar z marchwi i pietruszki (około 500 mililitrów);

* przyprawy - chili, pieprz, sól.

Sposób przygotowania

Gotujemy wywar z marchewki i pietruszki, a następnie odstawiamy go do ostudzenia. Do chłodnego wywaru dodajemy miąższ z awokado i miksujemy całość blenderem. Wrzucamy posiekanego ogórka, rzodkiewkę, sok z limonki, rozgnieciony ząbek czosnku, posiekany szczypiorek oraz koper i ponownie blendujemy. Na koniec przyprawiamy, zalewamy jogurtem lub kefirem, podajemy z listkiem mięty.

Gdy na zewnątrz zrobi się ciepło, warto regularnie jeść chłodniki. Przyniosą orzeźwienie, dodadzą energii i dostarczą organizmowi wielu składników odżywczych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama