Reklama

Sześć sposobów, by zapobiec bólom krzyża

Bóle krzyża często doskwierają osobom, które pracują fizycznie, albo w pozycji siedzącej. Dolegliwość ta objawia się głównie sztywnieniem mięśni w dolnej okolicy kręgosłupa. Zaniedbywanie tej części naszych pleców może prowadzić do poważnych wypadków i schorzeń, m. in. do wypadnięcia dysku. W przypadku dolegliwości kręgosłupa nie ma żartów! Lepiej im zapobiegać, niż je leczyć. Pomoże ci w tym sześć skutecznych sposobów, które przedstawiamy poniżej.

1. Regularne ćwiczenia

Ćwiczenia fizyczne i korekcyjne to podstawa, jeśli zmagasz się z różnego rodzaju problemami kręgosłupa. Ćwiczenia powinny być dobrane przez fizjoterapeutę i regularnie wykonywane. Ból krzyżowy jest najczęściej wynikiem zastania mięśni – w przypadku osób, które są mało aktywne fizycznie lub efektem przeciążenia – u osób, które pracują fizycznie. W obydwu przypadkach zalecane są ćwiczenia korekcyjne lecz o innej specyfice.

2. Zimne i ciepłe okłady na bolące miejsca

Zimne i ciepłe okłady pomogą nie tylko zmniejszyć bóle kręgosłupa, ale również im zapobiec. Dlaczego? Ponieważ doskonale pobudzają krążenie krwi i utrzymują mięśnie w dobrej kondycji. Zabieg z ciepłych i zimnych kompresów łagodzi również stany zapalne. Wystarczy nakładać naprzemiennie zimny i ciepły okład na bolące miejsca. Każdy powinien poleżeć na ciele przynajmniej minutę. Cały zabieg musi trwać co najmniej 10 minut. Jeśli odczuwasz ból pleców, wykonuj zabieg dwa razy dziennie przez tydzień. Jeśli chcesz zastosować go profilaktycznie, okładaj plecy raz na dwa dni.

3. Wysypiaj się w odpowiedniej pozycji

Sen to podstawa naszego zdrowia. Szczególnie ważny jest dla naszego kręgosłupa. Pozycja, w której śpimy oraz długość snu warunkują nasze samopoczucie na cały dzień. Nieodpowiednia pozycja może powodować różnego rodzaju bóle pleców, szyi i kończyn. Jeśli chcesz ich uniknąć, najlepiej śpij na twardym materacu i płaskiej poduszce. Podczas snu nasz kręgosłup nie może być skrzywiony. Zbyt wygięta pozycja ciała podczas snu lub za wysoko uniesiona głowa to najczęstsze przyczyny bóli karku i kręgosłupa.

4. Dbaj o wagę

Nadwaga i otyłość to czynniki, które mają wyjątkowo negatywny wpływ na kręgosłup. Po pierwsze obciążają go, powodując nawracające bóle, a co więcej, są przyczyną rozwoju wielu niebezpiecznych schorzeń reumatoidalnych. Dolną część kręgosłupa, czyli tzw. krzyże, obciążają przede wszystkim zbędne kilogramy w pasie i na biodrach. By uniknąć bóli krzyżowych, dbaj o swoją wagę. Nie tylko poprzez zdrową dietę, ale także ćwiczenia na brzuch i okolice pośladków.

5. Skończ z paleniem!

Warto wiedzieć, że papierosy szkodzą nie tylko zdrowiu naszych płuc, ale i całemu organizmowi. Toksyny obecne w tytoniu spowalniają krążenie krwi, co prowadzi jedynie do przykrych konsekwencji zdrowotnych. Jedną z nich są schorzenia kręgosłupa. Badania potwierdzają, że osoby, które nałogowo palą papierosy są kilkakrotnie bardziej narażone na problemy z kręgosłupem niż osoby, które nie palą. Dym tytoniowy wzmaga również bóle. Jeśli zmagasz się m. in. z bólami krzyżowymi i jednocześnie palisz papierosy, jak najszybciej rzuć nałóg!

6. Zażywaj regularnie kąpieli relaksacyjnych

To doskonały sposób na odprężenie całego ciała i pobudzenie krążenia krwi. Po ciężkim dniu w pracy lub w szkole warto zafundować naszym plecom relaksacyjną kąpiel w wannie lub masaż silnym strumieniem wody. Te metody nie tylko koją ból i zmęczenie pleców, ale również zapobiegają ponownemu powstawaniu dolegliwości. By wzmocnić efekt kąpieli, dodaj do wanny olejki eteryczne i sól himalajską.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama