Reklama

Kilka mało znanym faktów o kolendrze

Regularne spożywanie kolendry - zarówno w formie przyprawy, jak i naparu - może znacząco poprawić pracę naszych jelit. Dzieje się tak ze względu na jej silne właściwości przeciwskurczowe. Kolendra siewna (zwana również pod naukową nazwą Coriandum sativum) jest rośliną o nie do końca określonym pochodzeniu. Niektóre badania sugerują, że wywodzi się ona z terenów północnej Afryki (obszary Morza Śródziemnego). W poniższym artykule podzielimy się z wami kilkoma faktami o tej niezwykłej roślinie. Kolendra zbierana jest tylko raz do roku. Z tego też powodu uprawia się ją w wielkich ilościach, aby zapewnić jej wystarczający zapas. Roślina ta posiada złożone liście, które wyrastają z kolczastej łodygi o długości 40-60 cm. Stosuje się ją jako dodatek aromatyczny do żywności praktycznie na całym świecie. Na niektórych obszarach, takich jak Azja Południowo-Wschodnia i Ameryka Łacińska, jest ona podstawą większości posiłków. Wszystkie części kolendry są całkowicie jadalne, jednak najbardziej cenione są jej liście - ze względu na ich charakterystyczny smak. Można spożywać je na kilka sposobów np. jeść w całości lub przygotować z nich specjalny napar.

Wartości odżywcze

Kolendra posiada liczne właściwości lecznicze, użyteczne w medycynie alternatywnej. Jest bogata w oleje, które stymulują pracę układu pokarmowego, poprzez normalizowanie jego funkcjonowania. Roślina ta jest skuteczna w zwalczaniu braku apetytu, spowodowanego przez choroby układu pokarmowego oraz zachwianie równowagi pH w błonie śluzowej żołądka.

Kolendra zapewnia również wiele korzyści żywieniowych. Jest bogatym źródłem witamin (głównie A, B, C, E i K) oraz minerałów, takich jak potas i żelazo.

Wartość odżywcza na 100 gramów:

- Witamina A: 0,123 mg

- Witamina B1: 0,239 mg

- Witamina B2: 0,290 mg

- Witamina B3: 2,310 mg

- Witamina C: 21 mg

- Wapń: 709 mg

- Żelazo: 16,32 mg

- Magnez: 330 mg

- Fosfor: 409 mg

- Potas: 1,267 mg

- Sód: 35 mg

- Cynk: 4,70 mg

Właściwości kolendry:

Podstawową właściwością tej rośliny, która wyróżnia ją spomiędzy setek innych, jest jej zdolność do skutecznego leczenia ludzi, którzy cierpią na skutek spożycia metali ciężkich w zanieczyszczonych przemysłowo wodach. Tego typu przypadki zdarzają się niezwykle często w krajach uprzemysłowionych. Występujące w kolendrze związki chemiczne mają zdolność do wiązania się z cząsteczkami metali ciężkich, co znacząco przyspiesza proces detoksykacji organizmu.

Pojawienie się płynów w układzie oddechowym jest wyjątkowo poważnym problemem zdrowotnym. Również w tym przypadku pomocna może okazać się kolendra, która działa jak silny lek wykrztuśny. Wystarczy przygotować specjalną herbatę lub napar z jego liści. Napój ten jest również korzystny dla kobiet karmiących, gdyż zwiększa produkcję mleka w gruczołach sutkowych. Kolejnym plusem jest fakt, że zawarte w roślinie składniki pokarmowe przekazywane są również dziecku.

Inne pożyteczne właściwości kolendry:

- Działa jako środek odświeżający oddech.

- Wypicie szklanki herbaty z kolendry nocą zapewni ci spokojny sen i przywróci organizmowi energię.

- Kobiety mogą dodać ją do listy naturalnych środków skutecznych na skurcze menstruacyjne. Przeciwskurczowe właściwości kolendry pomogą im przetrwać te trudne dni.

- Jej oleje są stosowane są w produkcji wód odświeżających do ciała. Posiadają charakterystyczny zapach, pomocny w tworzeniu wielu atrakcyjnych aromatów.

- Kolendra posiada silne właściwości relaksujące.

- Związki zawarte w tej roślinie posiadają właściwości antybakteryjne. Z tego też powodu kolendra jest pomocna w oczyszczeniu i gojeniu ran.

- Stymuluje aktywność mózgu, co prowadzi do lepszej sprawności umysłowej.

Mamy nadzieję, że udało nam się przekonać was do skorzystania z niezwykłych właściwości tej niepozornej rośliny. Na pewno nie pożałujecie.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama