Reklama

Jarmuż: Niskokaloryczne superwarzywo

Jarmuż spełnia wszystkie kryteria "uzdrawiającej rośliny" i nie bez przyczyny jest zaliczany do grona produktów superfood. Dostarcza nam solidnej porcji witamin oraz składników odżywczych, chroni nasze serca i układ naczyniowy, zapobiega powstawaniu wrzodów, a przy tym jest niskokaloryczny. Eksperci zwracają uwagę przede wszystkim na jego właściwości antynowotworowe. Przeprowadzone badania dowodzą, że przeciwdziała powstawaniu raka żołądka, jelita grubego, płuc, prostaty, pęcherza moczowego, piersi, a także błony śluzowej macicy. Dowiedzmy się o zbawiennym oddziaływaniu jarmużu na zdrowie człowieka nieco więcej.

Reklama

Co znajdziemy w jarmużu?

Należący do rodziny warzyw krzyżowych i przyciągający wzrok z reguły zielonymi, ale często też zielono-fioletowymi i filoletowo-brązowymi liśćmi jarmuż największą popularnością cieszy się w Skandynawii. W Polsce jego sława dopiero rośnie, ale za to w zawrotnym tempie.

Stanowi bogate źródło błonnika, białka i całej gamy składników mineralnych. Znajdziemy w nim między innymi: wapń, żelazo, fosfor, cynk, magnez oraz silne przeciwutleniacze, takie jak chlorofil, luteina czy sulforafan.

Kto powinien jeść jarmuż?

Eksperci zwracają uwagę, że dieta bogata w dostarczający solidnej porcji wapnia, potasu, witamin K, C oraz A jarmuż jest szczególna zalecana:

- osobom zmagającym się z osteoporozą.

- pacjentom mającym problemy z regulacją ciśnienia tętniczego

- osobom zmagającym się z miażdżycą i narażonym na ryzyko jej powstania

- kobietom, które obficie miesiączkują

- pacjentom z zaburzeniami procesu krzepnięcia krwi

- osobom narażonym na ryzyko rozwoju nowotworów - zawarte w jarmużu karetenoidy, w tym zwłaszcza beta-karoten, luteina czy zeakstyna posiadają właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu zapobiegają rozwojowi chorób nowotworowych, zwłaszcza raka jamy ustnej, krtani, przełyku czy pęcherza moczowego. Jednocześnie likwidują też ryzyko powstania plamki żółtej i minimalizują prawdopodobieństwo tworzenia się stanów zapalnych.

Warto dodać, że jarmuż zachowuje swoje prozdrowotne właściwości wyłącznie, gdy jest gotowany na parze.

- jarmuż stanowi też źródło flawonoli, które wykazują działanie przeciwutleniające

Co jeszcze warto wiedzieć o jarmużu:

Osoby dbające o linie z pewnością ucieszy informacja, że przy bogactwie składników odżywczych jarmuż jest jednocześnie warzywem dostarczającym małej ilości kalorii i śladowych ilości tłuszczu. Dodać warto, że przoduje pod względem zawartości wapnia. Dostarcza go znacznie więcej niż mleko. Nie należy zatem zbytnio nikogo przekonywać, że warto często serwować sałatkę na bazie jarmużu.

Jarmuż: Przeciwwskazania

Jarmuż - mimo zbawiennego wpływu na nasze zdrowie - nie jest dla każdego. Szczególną ostrożność w dozowaniu go w diecie - z uwagi na dużą zawartość goitrogenów i szczawianów - powinny zachować osoby chore na tarczycę i cierpiące na kamicę szczawianową.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama