Reklama

Zakwas buraczany: Dlaczego warto go pić?

O zakwasie buraczanym najczęściej przypominamy sobie w ferworze przygotowań do Bożego Narodzenia, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać go wcześniej. Oczywiście, doskonale nadaje się do czerwonego barszczu, ale może być pity sauté jako wspaniały suplement diety. Nie bez przyczyny zakwas buraczany nazywany jest „napojem mocy”, ponieważ wzmacnia organizm i przygotowuje go do walki z chorobami. Jak działa zakwas buraczany? W jaki sposób go zrobić? Przekonajmy się.

Czym jest zakwas buraczany?

Zakwasu buraczanego chyba nikomu specjalnie nie trzeba przedstawiać, choć przyznać wypada, że nadal zbyt mało czerpiemy z jego właściwości. Nie bez przyczyny stosowały go nasze babcie, aby szybko wzmocnić organizm i uchronić go przed infekcjami, które masowo nas trapią w sezonie jesienno-zimowym. Zakwas buraczany nie jest trudny do wykonania i - obok ogórków i kapusty - jest jedną z cenniejszych kiszonek, które mogą poprawić funkcjonowanie całego organizmu.

Co można znaleźć w zakwasie buraczanym?

Zakwas buraczany śmiało może być nazywany polskim superfood, czyli produktem charakteryzującym się wyjątkowym oddziaływaniem na nasze ciało. To zasługa cennych substancji obecnych w burakach. Całkiem pokaźną listę cennych związków otwierają witaminy: liczne reprezentantki tych z grupy B (wspierają pracę układów krążenia, trawienia i nerwowego), a także C (uszczelnia naczynia krwionośne oraz wspiera prawidłową odporność), K (ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe), a także A oraz E - one zaliczane są do silnych przeciwutleniaczy, które ułatwiają usunięcie toksyn z organizmu, ale także poprawiają kondycję skóry i opóźniają procesy starzenia się organizmu.

Reklama

Zakwas buraczany: Bogactwo witamin

Jeśli ktoś myślał, że na witaminach obecność dobroczynnych związków się kończy, to się myli. W napoju z buraków obecne są także pierwiastki, z czego godne uwagi jest żelazo - to właśnie ono zapobiega anemii, a także wzmacnia krew. Dodatkowo obecne są magnez i potas, które w duecie najlepiej oddziałują na układ krążenia - mogą pomóc opanować skoki ciśnienia, a także normalizować poziom tzw. złego cholesterolu, co zmniejsza prawdopodobieństwo chorób takich jak zawał czy udar.

Zakwas buraczany na zdrowie

Zakwas buraczany, jako produkt fermentowany, zawiera liczne związki, do których zalicza się m.in. kwas mlekowy, czy związki antocyjanowe, które zaliczane są do naturalnych probiotyków, czyli substancji korzystnie działających na jelita. Przede wszystkim ich funkcjonowanie koncentruje się na poprawie ich perystaltyki, co przyspiesza metabolizm. To sprawia zaś, że łatwiej jest utrzymać szczupłą sylwetkę, a także pozbyć się zalegających w jelitach złogów. Naturalne probiotyki pomagają utrzymać prawidłową ilość flory bakteryjnej, która korzystnie działa na naturalną odporność.

Zakwas buraczany jest także źródłem betainy, która - podobnie jak witaminy E oraz A - zaliczana jest do przeciwutleniaczy. Skoncentrowana siła antyoksydantów pomoże pozbyć się toksyn, co ułatwi pracę przeciążonym nerkom i wątrobie.

Jakie są jeszcze korzyści z picia zakwasu buraczanego? Wystarczy sobie wyrobić picie na czczo napoju w niewielkich ilościach. Można przyzwyczajać organizm do jego działania zaczynając od 100 ml codziennie, by po pewnym czasie zwiększyć dawkę do szklanki (ale wtedy raz na dwa dni). Wtedy oprócz poprawy odporności i wzmocnienia krwi, łatwiej da się zauważyć wzrost sił witalnych.

Zakwas buraczany: Przepis

Zakwas buraczany można bez problemu kupić w sklepach, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać go samodzielnie. Jest on łatwy w przygotowaniu, a do tego będziemy mieć pewność, że zostały użyte dobrej jakości składniki. Czego potrzebujemy do stworzenia zakwasu buraczanego?

Podstawowym surowcem są buraki (ok. dwa kg), dwie główki czosnku, liście laurowe i ziele angielskie, ok. 3 litrów wody oraz dwie łyżki soli. Całość należy umieścić albo w kamionkowym garnku lub słoiku.

Obrane buraki należy pokroić w plastry i układać warstwowo z zielem angielskim i liśćmi laurowymi oraz pokrojonym czosnkiem. W osobnym garnku należy zagotować wcześniej wodę z solą i dokładnie ją ostudzić. Na koniec nie pozostaje nic innego, jak zalać buraki przygotować zalewą (tak, by wszystko było przykryte). Warto położyć na wierzchu talerzyk, aby warzywa nie wypływały na wierzch.

Naczynie warto dobrze zakręcić (o ile jest taka możliwość) i przenieść do ciepłego miejsca na pięć/siedem dni, po czym zakwas jest gotowy już do spożycia.

Czy każdy może sięgnąć po zakwas buraczany?

Choć zakwas buraczany wydaje się naturalnym suplementem diety, to nie każdy może go spożywać w dużych ilościach. Warto pilnować zalecanych dawek i stopniowo przyzwyczajać organizm do napoju. Okazuje się też, że przeciwwskazaniami do spożycia zakwasu buraczanego są choroby nerek, cukrzyca oraz kamica nerkowa.

Może zainteresujesz się także:

Jesienne smoothie

Dlaczego wegetarianizm należy do najzdrowszych diet?

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama