Reklama

Tych składników nie dodawaj do smoothie. Powstaną bomby kaloryczne

Smoothie, czyli koktajl, zmiksowany napój na bazie owoców i warzyw z lodem, wodą, jogurtem. W ostatnim czasie stał się popularnym elementem diet odchudzających, detoksowych czy też po prostu pysznym napojem - zastrzykiem witamin i energii. Jakich składników unikać, by nasze smoothie nie okazało się też zastrzykiem kalorii? Lepiej sprawdzić, z czego zrobić niskokaloryczne smoothie, a czego unikać.

Jak zrobić smoothie?

Przepis na smoothie tworzy zazwyczaj kilka dobrze dobranych składników z różnych grup produktów. Bazą zwykle jest owoc lub warzywo, albo jedno i drugie. Wybieramy ulubione, świeże, nieprzetworzone owoce i warzywa. Ilość kalorii i witamin zależy właśnie od tego, co dodamy do smoothie. Najlepsze owoce na smoothie to banany, truskawki, czarne porzeczki, mango, melon, arbuz, maliny, a z warzyw to awokado, jarmuż, szpinak. Do blendera, w którym zwykle robimy smoothie, dodajemy bazowy płyn, czyli według uznania jogurt naturalny, wodę kokosową lub mleko sojowe. Smoothie można uzupełnić nasionami chia, imbirem, kurkumą lub innymi aromatycznymi przyprawami, miodem, orzechami, sokiem z cytryny, nasionami siemienia lnianego. Składniki dobieramy według upodobań, z umiarem, by uzyskać jak najlepszy smak oraz bilans witamin i kalorii.

Czego nie dodawać do smoothie

Istnieje wiele sprawdzonych przepisów na smoothie. Przepisy można modyfikować według upodobań. Jeśli jednak smoothie ma służyć naszej linii i nie dostarczać niepotrzebnych kalorii, warto poznać listę produktów zakazanych. Te skądinąd zdrowe składniki mogą spowodować, że waga pójdzie w górę. Poza tym należy pamiętać, by nie wrzucać do blendera zbyt wielu składników, z których powstanie kaloryczna bomba.

Jogurt smakowy i beztłuszczowy

Jogurt wykorzystany do sporządzenia smoothie, ale też każdy, który spożywamy, powinien być o pełnej lub jedynie obniżonej zawartości tłuszczu. Spożywanie niskotłuszczowych produktów mlecznych nie jest zdrowe, a badania pokazują, że może zwiększać ryzyko wystąpienia niektórych chorób. Tłuszcz jest potrzebny organizmowi, gdy dostarcza się mu wapń, białko i witamina D. Ponadto do jogurtów "bez tłuszczu" zwykle producenci dodają więcej cukru... Dla naszego zdrowia lepiej jest wybierać produkty mleczne zawierające tłuszcz. A dla naszego smoothie jogurt light jest po prostu zbyt rzadki. Smoothie musi mieć odpowiednią konsystencję, inaczej za chwilę będziemy głodni. Oczywiście jogurty owocowe są niewskazane ze względu na bardzo wysoką zawartość cukru.

Owocowe dodatki

Także z powodu cukru do smoothie nie dodajemy soków owocowych z koncentratu, soku zagęszczonego ani żadnych napojów słodzonych. Świeżych owoców nie trzeba dosładzać sokami, a jeśli chcemy rozcieńczyć zbyt gęste smoothie, dolejmy niegazowaną wodę mineralną. Owoce z puszki w słodkim syropie, w którym znajdziemy mnóstwo cukru, to wielki błąd. Skład smoothie powinien być prosty i złożony ze świeżych produktów. Owoce z puszki są pozbawione błonnika. To niepotrzebne dodatkowe węglowodany. Podobnie suszone owoce, często wzbogacane cukrem w procesie suszenia, są bardzo kaloryczne. Trzeba uważać na ich ilość dodaną do smoothie.

Uwaga na kalorie

Zwykle nie dosładzamy smoothie białym cukrem, bo mamy świadomość, że to niezdrowe i tuczące. Ale stosowanie w poszukiwaniu odpowiedniego smaku smoothie zbyt dużych ilości miodu, syropu z agawy, słodzonych płatki kokosowych to też częsty błąd. Świeże owoce są zwykle wystarczające słodkie, a łyżeczka miodu to 40 kcal. Nie przesadzajmy z dosładzaniem.

Kalorie są nie tylko tam, gdzie cukier. Masło orzechowe zawiera białko, kwasy omega-3, fosfor, magnez, witaminę E i w zdrowej diecie jest mile widziane. Ale ma wysoką zawartość tłuszczu i jest bardzo kaloryczne. 100 g masła orzechowego to około 600 kalorii, dodając je do smoothie należy uważać na ilość. Podobnie awokado, choć jest bardzo zdrowe i dzięki zawartości kwasu oleinowego obniża poziom cholesterolu, jest najkaloryczniejszym z owoców. W 100 g mamy 160 kcal. Chętnie dodawane do smoothie ze względu na wartości odżywcze i konsystencję, niestety dodaje naszemu koktajlowi sporo kalorii.


Rozlicz PIT online już teraz lub pobierz darmowy program

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama