Reklama

Placki ziemniaczane z piekarnika – smakują lepiej niż smażone!

Smażone na głębokim tłuszczu, złociste i chrupiące placki ziemniaczane to przysmak w niemal każdej części Polski. Taki sposób przygotowania może jednak sprawić, że będą ciężkostrawne i zamiast radości z jedzenia, przysporzą kłopotów z żołądkiem. Co zrobić, by nie musieć rezygnować z ulubionego dania? Wystarczy zastąpić patelnię piekarnikiem i zamiast smażenia postawić na pieczone placki ziemniaczane.

Czym są placki ziemniaczane?

Placki ziemniaczane to jedna z prostszych pozycji kulinarnych w polskich książkach kucharskich. Głównymi składnikami podstawowej wersji są tarte surowe ziemniaki z dodatkiem jajek, mąki i przypraw. Najczęściej smaży się je na patelni, ale coraz popularniejsze stają się wersje przygotowywane z użyciem piekarnika.

Gotowe danie na polskich stołach najczęściej gości w towarzystwie gulaszu, sosu, gęstej i kwaśnej śmietany lub twarogu. W niektórych częściach kraju wielkim przysmakiem są placki ziemniaczane tradycyjnie podawane z cukrem, a nawet - konfiturami owocowymi.

Reklama

Jakie ziemniaki wybrać?

Jeśli latem nabierzesz ochoty na przygotowanie placków ziemniaczanych, nie daj się skusić młodym polskim ziemniaczkom. Do przygotowania wybornych placków ziemniaczanych najlepiej sprawdzą się stare i mączyste ziemniaki, gdyż młode mają za dużo wody. Warto postawić na gatunki typu B - Irgę, Flaminga, Orlika lub Sante, albo typu C, obejmujące m.in.: Bryzę, Ibisa oraz Grację.

Najszybsze placki ziemniaczane z piekarnika

Pieczone placki ziemniaczane z piekarnika to znacznie zdrowsza i lżejsza wersja tradycyjnych placków ziemniaczanych smażonych na sporej ilości oleju. Są mniej kaloryczne i tłuste, ale smakiem i chrupkością nie ustępują tym przygotowanym na patelni. Sprawdź, jakich składników potrzebujesz, by zrobić je w domu.

Składniki:

  • 1 kg ziemniaków
  • 1 mała cebula
  • 1 ząbek czosnku
  • 2 jajka
  • 1-2 łyżki mąki pszennej
  • Przyprawy: sól, pieprz oraz inne ulubione

Przygotowanie:

  • Dokładnie umyte i obrane ziemniaki ścieramy na tarce o grubych oczkach. Z powstałej masy odciskamy i odlewamy zebraną wodę. Do ziemniaków dodajemy startą cebulę, czosnek, ulubione przyprawy oraz 1-2 łyżki mąki. Całość dokładnie mieszamy do połączenia się wszystkich składników.
  • Blachę wykładamy papierem do pieczenia. Możemy go delikatnie natłuścić. Za pomocą chochelki lub łyżki wykładamy porcję masy ziemniaczanej, formując placki.
  • Tak przygotowane placki wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni (grzanie góra-dół) i pieczemy przez 25 minut. Po upływie wyznaczonego czasu przewracamy placki na drugą stronę i podpiekamy przez kolejne 10 minut.

Upieczone placki najlepiej podawać na ciepło z ulubionymi dodatkami - surówką, sosem grzybowym, tzatzikami czy śmietaną. Smacznego!

Sprawdź również:

Nie wiesz, co zrobić z mięsem z rosołu? Wykorzystaj te 4 pyszne przepisy!

Bezglutenowa mąka gryczana - jak powstaje i do czego ją wykorzystać?

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Reklama