Reklama

Najlepsze tłuszcze do smażenia

Nie od dziś wiadomo, że smażenie potraw nie jest najzdrowszym pomysłem, ale jeśli przy tym zachowujemy umiar, to raz na jakiś czas możemy sobie na nie pozwolić. Jeśli już chcemy w ten sposób przygotować posiłek, warto zrobić to w zdrowy sposób. Od czego zacząć? Od wybrania odpowiedniego tłuszczu do smażenia! Okazuje się, że ma on znaczący wpływ nie tylko na jakość przyrządzanych posiłków, ale także na ich potencjał zdrowotny. Użycie nieodpowiedniego tłuszczu do smażenia sprawia, że nie tylko dostarczamy organizmowi nadprogramowych kalorii, ale także fundujemy ryzyko powstania wielu groźnych chorób. Poznajmy zatem najlepsze tłuszcze do smażenia.

Na czym smażyć?

Jakie są najlepsze tłuszcze do smażenia? Jeśli ktoś robi zestawienie tych idealnych, to dominują w nich te, które mają najwyższą temperaturę dymienia. Jeśli tłuszcz osiągnie wyższą, to wtedy wydzielają się trujące tłuszcze trans, które szkodzą układowi pokarmowemu, powodując zgagę i niestrawność, a także sprzyjają powstaniu chorób układu krążenia, a nawet nowotworów. Które z tłuszczów mają najwyższą temperaturę dymienia? Do nich zaliczają się rafinowane oleje, takie jak palmowy, kokosowy, a także smalec, który jest pochodzenia zwierzęcego. Czy warto na nich smażyć na co dzień? Co do tego opinie są podzielone. Z jednej strony trudniej, by przekroczyły punkt dymienia, ale z drugiej strony są bardzo kaloryczne i nafaszerowane nasyconymi kwasami tłuszczowymi. 

Reklama

W takim razie, jaki tłuszcz będzie idealny do smażenia? Na szczęście nie trzeba daleko szukać! Do codziennego przygotowywania posiłków idealnie sprawdzi się rafinowany olej słonecznikowy albo rzepakowy

Uważaj na masło!

Wiele osób ceni sobie użycie masła, także do obróbki termicznej. Czy ten tłuszcz nadaje się do smażenia? Niestety, nie mamy dobrych informacji, ponieważ masło ma niską temperaturę dymienia, więc smażenie na nim mięsa powoduje, że szybko się pali, co psuje finalny efekt. Czy zatem trzeba całkowicie zrezygnować z masła podczas smażenia? Niekoniecznie: jeśli mamy ochotę na jajecznicę, to śmiało możemy użyć tego rodzaju tłuszczu. Potrawy z jajek nie wymagają długotrwałej obróbki cieplnej, a także nie potrzebują wysokiej temperatury, aby się całkowicie ścięły

Wyjątkiem jest masło klarowane. Ten rodzaj tłuszczu pozbawiony jest kazeiny i laktozy. To właśnie one rozkładają się w niskich temperaturach, więc wpływają na szybkie dymienie się tradycyjnego produktu mlecznego. Na maśle klarowanym można śmiało smażyć nie tylko warzywa czy jajka, ale także mięso.

Zobacz także: Spaghetti jak od Włocha: 5 najlepszych przepisów na włoskie sosy do makaronu

Na tym nie smaż!

Skoro wiemy, które tłuszcze nadają się do smażenia, warto zwrócić uwagę, których nie wolno używać do obróbki cieplnej. Chodzi przede wszystkim o oleje nierafinowane, do których zalicza się oliwa. Ten rodzaj tłuszczu nadaje się do spożycia na zimno. Oleje nierafinowane urozmaicą smak sałatek, surówek, a także pieczywa. Wyjątkiem może być oliwa, która została poddana procesowi rafinacji. Jej można używać do smażenia - wymiennie z olejem rzepakowym lub słonecznikowym.

Sprawdź także:

Zupa krem z ziemniaków. Prosty przepis, który zawsze się udaje

Wątróbka drobiowa: Prosty przepis na smaczne danie

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama