Reklama

Jak gotować ziemniaki? Skuteczne sposoby

Wydawać by się mogło, że nie ma nic prostszego niż ugotowanie ziemniaków. Czy rzeczywiście? Niekoniecznie. Często bowiem jest tak, że pozornie prozaiczne do przyrządzenia potrawy najłatwiej jest zepsuć. Podpowiadamy, jak ugotować ziemniaki, by nie były ani suche, ani rozgotowane. Innymi słowy: by były smaczne.

Reklama


Ziemniaki - leader na polskich stołach

Ziemniaki na naszych stołach królują w większości dań. Bez nich trudno wyobrazić sobie klasyczny polski obiad. Co więcej, nie ma innego warzywa, które byłoby tak tanie, stosunkowo łatwe w przyrządzeniu i zdrowe. Wbrew pozorom nie jest to bowiem produkt ani bezwartościowy, ani kaloryczny - o ile ugotujemy i podamy go prawidłowo. 100 g gotowanych ziemniaków dostarcza około 85 kalorii. Ponadto stanowią cenne źródło niezbędnych składników odżywczych, takich jak potas, wapń czy witaminy z grupy B. Dodać też warto, że składają się ze skrobi, czyli węglowodanów złożonych, nie powodują zatem gwałtownych skoków glukozy we krwi. Tym samym śmiało mogą po nie sięgać cukrzycy. Podpowiadamy, jak przyrządzić ziemniaki, by były smaczne i nie straciły wszystkich swoich naturalnych walorów. To właśnie od sposobu ugotowania zależy, czy zjemy pełnowartościowy czy "pusty" produkt.

Zakupy

Wybór odpowiedniego rodzaju ziemniaków wbrew pozorom nie należy do łatwych zadań. Odmian tego warzywa jest całe mnóstwo, a każda z nich charakteryzuje się innymi właściwościami, różne są także smaki. Informacje o odmianie ziemniaków znajdują się na opakowaniu lub tabliczkach umieszczonych w sklepie. Warto się z nimi zapoznać, gdyż dają nam one wskazówki co do tego, z jaką odmianą mamy do czynienia. Najsmaczniejsze są oczywiście młode polskie ziemniaki gotowane latem. 

Gotowanie


Ziemniaki należy obrać i umyć, a później włożyć do garnka z wodą. Wodę najlepiej najpierw zagotować, a dopiero później włożyć do niej ziemniaki - wtedy stracą one możliwie najmniej witamin i wartości odżywczych. Warto je również - jeśli są duże - pokroić na mniejsze kawałki, wtedy ugotują się szybciej. Wody przygotowujemy tyle, by po wrzuceniu przykrywała ziemniaki i solimy - 1,5 łyżeczki soli na dwa litry wody.

Ziemniaki gotujemy około 25-30 minut, do momentu, aż staną się miękkie. Można to sprawdzić za pomocą noża lub widelca - jeśli wbija się bez oporu, ziemniaki są ugotowane. Ogień najlepiej wyregulować tak, by był średni - nie za duży, nie za mały, a kluczową sprawą jest to, by woda nie wykipiała. Warto też gotować pod przykryciem, w ten sposób przyspieszymy proces gotowania.

Co dalej?


Ugotowane ziemniaki pasują do większości potraw. Najczęściej używane są jako dodatek do dań - mogą zostać podane w całości, ugniecione lub pokrojone, albo dodatkowo usmażone na patelni lub podpieczone w piekarniku.


INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama