Reklama

Dlaczego warto jeść zupy?

Polska sztuka kulinarna może poszczycić się obecnością wielu zup, które w smaku nie mają sobie równych. W niektórych domach ich obecność jest nierozerwalna z obiadem, ale czasami są niesłusznie pomijane w codziennym menu. Niestety, to ogromny błąd! Zupy to nie tylko solidna dawka warzyw, ale także sposób na kontrole wagi czy utrzymanie układu pokarmowego w zdrowiu. Dlaczego warto jeść zupy? Na te i inne pytanie znajdziemy odpowiedź niżej.

Dlaczego rezygnujemy z zup?

Choć obecność zupy w codziennym jadłospisie daje szereg wymiernych korzyści, to wiele osób świadomie rezygnuje z tego posiłku. Dlaczego? Przede wszystkim zasłaniają się nadmiarem obowiązków i brakiem czasu na jej przygotowanie, ponieważ w ich mniemaniu jest zbędna i czasochłonna. Poza tym wiele osób twierdzi, że zupy to niepotrzebna dawka kalorii, bowiem i tak obiad będzie składał się z treściwego dania głównego. Niestety, argumenty te są łatwe do obalenia, ponieważ zupy można przygotować w błyskawiczny sposób, a podanie ich przed "drugim" nie spowodują, że zafundujemy organizmowi nadprogramową dawkę kalorii.

Zupa nie musi być kaloryczna!

W opinii wielu osób zupy są bardzo kalorycznym daniem. Oczywiście, trudno się z tą tezą nie zgodzić, ponieważ obecne w niej składniki mogą być problematyczne. A co dokładnie? Przede wszystkim wszelkiego rodzaju zasmażki, a także tłusta śmietana czy dodatki w postaci makaronu czy klusek. O kaloryczności zupy stanowi również baza, czyli mięsna wkładka. Niestety, niektóre z nich faktycznie są niezbędne do przygotowania zupy, jednak w wielu przypadkach można z nich całkowicie zrezygnować albo zastąpić zdrowszymi i smacznymi zamiennikami. Jednak warto wiedzieć, że nawet zupa na mięsnym wywarze, zabielana śmietaną i serwowana z makaronem, ale zjedzona od czasu do czasu, nie spowoduje spustoszenia w organizmie.

Korzyści ze spożywania zup

Jeśli nie przekonują nas argumenty o potencjalnie niskiej kaloryczności zup, trzeba powiedzieć jedno: zupy zapewniają nam solidną dawkę witamin, które obecne są w przygotowywanych warzywach. Oczywiście, obróbka termiczna może sprawić, że ich obecność się zmniejsza, jednak wystarczy gotować je krócej. W jaki sposób? Należy niezbędne składniki pokroić w mniejsze cząstki albo zetrzeć na tarce. To znacznie przyspieszy przygotowanie dania: wystarczy kwadrans, by cieszyć się pełnowartościowym posiłkiem, który zawiera cenne składniki odżywcze. Warto do przygotowania zup sięgać po warzywa sezonowe. Jakie korzyści nam one dają? Przede wszystkim mamy pewność ich świeżości, a także istnieje mniejsze prawdopodobieństwo stosowania chemicznych środków, które mają na celu sztucznie przedłużać ich trwałość.

Zupy nie muszą być kaloryczne

Zupa przygotowana na warzywnym wywarze wcale nie jest kaloryczna. Popularna jarzynowa bez dodatków to około 100 kcal (na 100g produktu). Choć przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że zupy przygotowuje się na wywarze mięsnym, warto z niego całkowicie zrezygnować. Wystarczy, że ugotujemy ją na włoszczyźnie, a dla lepszego smaku można dodać solidniejszą porcję korzenia selera (w opinii wielu kucharzy doskonale zastępuje mięso). Jeśli trudno nam rozstać się z klasycznym bulionem jako bazą, warto wybrać kości drobiowe lub samo chude drobiowe mięso bez skóry. Po jego przygotowaniu, warto odczekać, aż ostygnie i zebrać łyżeczką nadmiar tłuszczu pływającego na powierzchni. Po tym zabiegu wywar można zagotować i dodać do niego warzywa i cieszyć się niskokaloryczną zupą.

A czym zabielić zupę? Wiadomym jest, że tłusta śmietana to nienajlepszy wybór, ponieważ to między innymi ona podbija kaloryczność dania. Zamiast niej można wlać do garnka odrobinę mleka albo łyżkę gęstego jogurtu naturalnego lub greckiego.

Zupy są zdrowe!

Nie trzeba nikogo przekonywać do tego, że urozmaicona dieta jest kluczem do zachowania zdrowia. Przede wszystkim dlatego, że zapewnia wiele witamin i składników mineralnych, które korzystnie działają na organizm. Wszystko to może również zapewnić zupa! A co w niej można znaleźć? To zależy od tego, jakich warzyw użyjemy! Jednak najczęściej to skarbnica witaminy C, która wspiera naturalną odporność organizmu, ale także zaliczana jest do silnych antyoksydantów, czyli substancji o działaniu usuwającym toksyny. W zupach obecne są również witaminy z grupy B, które wspierają wszystkie kluczowe procesy w organizmie.

Częstym składnikiem zup jest również włoszczyzna, w tym marchew, która posiada dwie cenne witaminy: A oraz E. Pierwsza z nich korzystnie działa na wzrok i chroni plamkę żółtą przed zwyrodnieniami, natomiast druga wspiera regenerację skóry i może zapobiegać przed występowaniem stanów zapalnych. Jeśli zupa przygotowana jest na bulionie, dostarczymy organizmowi białka, które wspiera odporność oraz tłuszczu - on natomiast sprzyja wchłanianie witamin.

Pamiętajmy, aby zupa zachowała swoje właściwości warzywa w niej obecnie nie powinny być gotowane dłużej niż kwadrans.

Dzięki zupie zjesz mniej!

Dla osób, którym zależy na zachowaniu zdrowej i szczupłej sylwetki, mamy dobre informacje. Zupa zapewnia uczucie sytości, więc zjedzenie jej przed daniem głównym, spowoduje, że sięgnijmy po mniejszą porcję! Solidna porcja warzyw zapewnia organizmowi błonnika, który wspiera pracę jelit i całego układu trawienia. To on pomaga go oczyścić ze złogów, poprawia wchłanianie cennych substancji, a co najważniejsze, pobudza metabolizm, który ułatwia procesy odchudzania.

Planuj zakupy i znajdź najnowsze promocje w sklepach z ding.pl

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama