Reklama

Czym zastąpić sól kuchenną w potrawach?

Sól to dla wielu z nas nieodłączny dodatek do posiłków. Nie tylko ma właściwości konserwujące, ale wystarczy odrobina, by zamienić nijaką potrawę w zdecydowanie bardziej wyrazisty specjał. Dietetycy jednak biją na alarm. Spożycie soli w polskich domach znacznie przewyższa normy, stając się dużym zagrożeniem dla zdrowia. Czy jesteśmy więc skazani na mdłe dania? W żadnym razie! Istnieje bardzo dużo alternatywnych składników. Sprawdź, czym zastąpić zwykłą sól kuchenną.

Dlaczego sól jest niezdrowa?

Sól to źródło sodu, który, owszem, jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, lecz w nadmiarze może poważnie szkodzić. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia dzienne spożycie soli przez dorosłego człowieka nie powinno przekraczać pięciu gramów. Jest to odpowiednik małej łyżeczki. Największe zagrożenie stanowi fakt, że sól jest wszędzie! Nawet jeśli sami nie sięgamy po solniczkę zbyt często, może się okazać, że przyjmujemy jej ogromne ilości w innych produktach spożywczych.

Do czego prowadzi nadmiar soli w diecie? Przyczynia się do zwężania naczyń krwionośnych, co ma fatalne skutki dla większości procesów życiowych. Zwiększa się ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, problemów z układem krążenia oraz wystąpienia udaru mózgu. Mogą pojawić się problemy z koncentracją, nauką i przetwarzaniem informacji, co jest szczególnie zgubne dla seniorów i dzieci. Zaburzona zostaje gospodarka wodna w organizmie. Nadmierne spożycie soli może prowadzić do poważnych chorób nerek. Częstą konsekwencją są też obrzęki i zatrzymywanie wody w organizmie, co nie sprzyja odchudzaniu i utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Tym bardziej dowiedz się, jak zmniejszyć ilość soli w diecie.

Reklama

Sok i skórki cytrusów

Początki mogą być trudne, ale szybko przekonasz się, że zredukowanie soli w diecie nie tylko przysłuży się twojemu ciału, ale też pozwoli odkryć nowe smaki i rozszerzyć repertuar kulinarny. Zacznij od soku z cytryny, limonki, grejpfruta i pomarańczy. Sprawdzają się jako dodatki do sałatek owocowych, ale także warzywnych kompozycji oraz mięs, zwłaszcza ryb. Nadają całości bardzo przyjemnej, orzeźwiającej nuty. Nie miej oporów przed dodawaniem do posiłków także startej skórki owoców. Pamiętaj, by wcześniej dokładnie je umyć, a najlepiej zalać wrzątkiem, by ich jedzenie było bezpieczne.

Odkryj potencjał ziół

Z jednej strony wiadomo, że mają w sobie mnóstwo smaku i aromatu, ale z drugiej nie każdy ma czas i ochotę na eksperymentowanie z ziołami, a w takich sytuacjach najwygodniej jest sięgnąć po solniczkę. Właśnie dlatego przygotowaliśmy spis łatwo dostępnych i najbardziej uniwersalnych ziołowych dodatków (w wersji świeżej i suszonej), dzięki którym łatwiej będzie zdecydować, czym przyprawiać zamiast soli.

W zupach, sosach i daniach jednogarnkowych świetnie sprawdzają się oregano, tymianek oraz bazylia. Przekonaj się, że lubczyk pasuje nie tylko do rosołu! Przyrządzając dania mięsne i rybne, zaopatrz się w rozmaryn, szałwię oraz kolendrę. Jesteś wielbicielem potraw jajecznych? Ich smak fantastycznie podkręca estragon.

Wyraziste dodatki zamiast soli

Jeśli rezygnacja z tej przyprawy idzie ci niezwykle trudno i uważasz, że natka pietruszki czy szczypior nie wystarczą, żeby podkreślić smak potraw, użyj nieco innych składników. Świetnie sprawdzają się sery, zwłaszcza pleśniowe. Możesz wykorzystać również oliwki, kapary i suszone pomidory, które nadają się nie tylko do specjałów kuchni śródziemnomorskiej. Korzystając z tej furtki, musisz jednak mieć się na baczności. To produkty, które zawierają w sobie sól, więc umiar jest tu warunkiem koniecznym. Przygotowanie gęstego sosu serowo-śmietanowego z górą kaparów na wierzchu może być bardziej zgubne niż użycie dużej szczypty soli. Jeśli jednak zachowasz ostrożność, cieszyć się będziesz bogatym smakiem potraw bez obaw o zdrowie.

Polecamy:

Dlaczego wegetarianizm należy do najzdrowszych diet?

Produkty, które wspierają metabolizm

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama