Reklama

Ryby bez smażenia. Jak je przygotować, żeby były zdrowe?

Smażenie ryb stanowi jeden z najpopularniejszych sposobów obróbki mięsa. Złocista panierka działa na wyobraźnię wielu smakoszy, lecz nie da się ukryć, że nie należy do najzdrowszych przysmaków. Wraz z nadejściem nowego roku chcecie poprawić swoje nawyki żywieniowe? Niezależnie od daty w kalendarzu warto poznać sposoby na przygotowanie ryby bez smażenia. Szybko przekonacie się, że tak zrobionemu posiłkowi niczego nie brakuje.

Ryby bez smażenia: Dlaczego warto spróbować czegoś nowego?

Z panierką i smażeniem łatwo jest przesadzić. Zdarza się, że warstwa bułki tartej i mąki jest na tyle gruba, że całkowicie dominuje smak delikatnego mięsa. A przecież nie o to chodzi podczas pracy nad popisową potrawą! Nie jest to również polecana metoda obróbki, gdy zależy nam na przygotowaniu dietetycznej ryby, ponieważ panierka doskonale wchłania tłuszcz. Drastycznie rośnie kaloryczność posiłku, która przeważa nad dobroczynnymi właściwościami mięsa - wybór chudych ryb okazuje się wtedy być niemalże bez znaczenia.

Przyrządzenie mięsa inaczej niż wyłącznie na patelni pozwoli nam również rozszerzyć repertuar serwowanych potraw. Koniec z poczuciem, że ciągle jemy to samo! Ryby podawać można z najróżniejszymi dodatkami, więc wybierajmy produkty, dzięki którym nasze posiłki wypełnione będą cennymi witaminami i składnikami mineralnymi. Oto idealny moment, by rozbudzić swoją kulinarną kreatywność.

Reklama

Dietetyczna ryba na parze

To prosty sposób obróbki, który zyskuje coraz większe grono wielbicieli. Ryba gotowana na parze jest nie tylko bardziej "fit", ale przede wszystkim zachowuje swoją soczystość, delikatność i właściwości odżywcze. Koniec z przesuszonym i ciężkostrawnym mięsem bez smaku. Jeśli dysponujemy parowarem, razem z rybą możemy przygotować gotowane warzywa. To kapitalny sposób na przyrządzenie kompletnego, lekkostrawnego posiłku bez dużych nakładów czasu i energii.

Czy można ugotować rybę na parze bez parowaru? Pewnie, że tak! Nie musimy od razu inwestować w kolejny kuchenny sprzęt, zwłaszcza gdy dopiero zaczynamy swoją kulinarną przygodę i nie mamy pewności, czy przygotowywane w ten sposób dania trafią w nasze gusta.

  • W garnku zagotujmy wodę.
  • Gdy zacznie wrzeć, na brzegach naczynia ustawmy sito - ważne jest, by nie stykało się ono z powierzchnią wody.
  • Na sitku układamy mięso, przykrywamy pokrywką i gotujemy na średniej mocy palnika.
  • Jak długo gotować rybę na parze? To zależy od konkretnej porcji. Jeśli mamy do czynienia z niewielkimi kawałkami filetów, zajmie to około 10-12 minut. W przypadku większych płatów - 20 minut. Ryba z całości potrzebuje 30-40 minut.

Powrót do korzeni, czyli ryba po grecku bez smażenia

Oto danie rybne, z którym Polacy są doskonale zaznajomieni od lat. Nie ma wiele wspólnego z Grecją, ale pozwala za to przyrządzić smaczny i efektowny posiłek, więc często pojawia się nawet w świątecznym menu.

Choć wielu kucharzy na początku podsmaża rybne filety, z powodzeniem można je ugotować na parze lub upiec w piekarniku - najlepiej z funkcją grillowania. Elektryczny grill też się sprawdzi. Dopiero po takim zabiegu łączymy mięso z podsmażonymi warzywami: marchewką, pietruszką, selerem, porem i cebulą. Potrawa smakuje wyśmienicie zarówno na ciepło, jak i na zimno.

Ryba z piekarnika

Pieczenie to prawdopodobnie najpopularniejsza alternatywa dla smażonych dań. Sprzyja ograniczeniu kaloryczności posiłków, a dzięki sprytnym trikom łatwo jest zapobiegać wysuszeniu mięsa. Jak piec rybę, by była miękka, jędrna i zwarta? Można zawinąć ją w najzwyklejszą folię aluminiową lub rękaw do pieczenia, które uchronią mięso przed utratą cennych soków. Coraz częściej szefowie kuchni sięgają po papier do pieczenia, zawijając w niego rybę i tworząc zgrabne papiloty. Jeśli chcemy podejść do pieczenia ryby w nieszablonowy sposób, owińmy ją liśćmi kapusty, winogron, chrzanu lub bananowca.

Polecamy:

Jakie ryby warto jeść zimą, żeby wzmocnić odporność?

Olej po smażeniu: Gdzie wylewać i co zrobić ze zużytym olejem z frytkownicy?

10 pomysłów na obiad z niskim indeksem glikemicznym

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama