Reklama

Błędy, jakie popełniamy przygotowując warzywa

Warzywa powinny gościć na naszych stołach jak najczęściej i nie ma co do tego wątpliwości. Pomijając ich walory smakowe, są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na kondycję organizmu. Aby czerpać z ich właściwości jak najwięcej, należy odpowiednio je przygotować, o czym wielu z nas nie zawsze pamięta. Dlatego warto trzymać się kilku łatwych zasad tak, aby każdy posiłek przygotowywany z warzyw był nie tylko smaczny, ale i pełnowartościowy.

Warzywa jako dodatek

Wiele gospodyń domowych uważa, że warzywa są podawane wyłącznie jako dodatek do dania, w którym prym wiedzie mięso. Niestety, powinno być odwrotnie, ponieważ wołowina, wieprzowina czy drób powinny być spożywane tylko kilka razy w tygodniu w mniejszych ilościach. Warto urozmaicać menu i nie serwować wyłącznie ziemniaków (które oczywiście również są bardzo zdrowe), ale włączyć np. większą ilość marchwi czy warzyw kapustnych.

Zbyt drobne krojenie

Warzywa podaje się w różnorakiej formie: najczęściej są one obierane, a następnie krojone w równiutką kostkę albo talarki. Jednak nie warto zawsze kroić je na bardzo małe kawałki, ponieważ część ze znajdujących się w nich substancji odżywczych ulega utlenieniu, co wpływa na ich mniejszą przyswajalność. Dotyczy to przede wszystkim witaminy C, która ma niebagatelny wpływ na prawidłowe działanie układu odpornościowego. Poza tym nietrwałymi pod wpływem tlenu okazują się również beta-karoten oraz witaminy rozpuszczalne, np. w tłuszczach, czyli: D, E oraz niektóre z grupy B.

Dokładne mycie warzyw

Warzywa trzeba bardzo dokładnie myć. Nie tylko ze względu na możliwość transportu na nich groźnych wirusów czy bakterii, które odpowiedzialne są za szereg chorób. Poza tym na skórce albo w liściach mogą być obecne jaja lub larwy pasożytów, takich jak np. tasiemce czy owsiki. Dlaczego trzeba jeszcze myć warzywa? Przede wszystkim po to, aby pozbyć się piasku i resztek ziemi, ponieważ mogą zniszczyć zęby podczas gryzienia. Oczywiście to również dobry sposób na usunięcie chemikaliów, które są stosowane w uprawie roślin.

Warzywa z puszki

Warzywa z puszki są niezbędne do przygotowania wielu dań, np. wyrafinowanych sosów. Ich użycie jest konieczne, aby powstał np. sycący sos do spaghetti. Przetwory pomidorowe są korzystniejsze dla organizmu, ponieważ zwiększa się ilość obecnego w nich likopenu (usuwa nadmiar toksyn, może chronić kości i serce). Niestety inne warzywa w puszce tracą większość swoich właściwości, za to może być w nich więcej cukrów, które w nadmiarze przyczyniają się do zwiększenia tkanki tłuszczowej i prowadzą do groźnych chorób, np. cukrzycy.

Przygotowywanie

Większość warzyw chętnie zjadamy na surowo i w takiej formie są najbardziej zdrowe. Oczywiście, istnieją również i takie, które muszą być poddawane obróbce termicznej (np. ziemniaki, aby usunąć z nich trujące substancje). Poza tym warto dobrać technikę przygotowania do konkretnej grupy warzyw: ziemniaki i warzywa korzeniowe można gotować na parze lub piec, co nie spowoduje nadmiernej utraty wartości odżywczych. Inne zaś, np. kalafiory czy brokuły, można zblanszować, czyli wrzucić jedynie na minutę do wrzącej wody. 

Gotowanie w wodzie

Samo gotowanie w wodzie nie jest błędem. Niekorzystna jest natomiast zbyt długa obróbka termiczna. Nie dość, że wpływa ona na konsystencję i smak warzywa, to staje się ono uboższe o cenne substancje. Dotyczy to przede wszystkim witamin, takich jak A, C, F oraz tych z grupy B. Zbyt długie gotowanie niszczy również kwas foliowy, niezbędny dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama