Reklama

NEAT: Tak bez wysiłku pozbędziesz się zbędnych kilogramów

Bez żmudnych ćwiczeń na siłowni, strumieni wylanego potu i zakwasów następnego dnia. NEAT to odpowiedź na pytanie: jak schudnąć bez ćwiczeń. Metoda jest w pełni bezpieczna, zalecana przez lekarzy i naukowców. Jednak nie każdy z jej pomocą osiągnie zadowalające efekty. Co to jest NEAT? Jak ją stosować? Kto dzięki niej bez wysiłku pozbędzie się zbędnych kilogramów?

Ponad połowa dorosłych Polaków ma nadwagę lub otyłość

65 procent dorosłych mężczyzn oraz 49 procent kobiet w Polsce ma nadwagę lub boryka się z problemem otyłości. Lekarze, dietetycy, instytucje zdrowia publicznego powtarzają jak mantrę, że Polacy powinni częściej podejmować aktywność fizyczną, która pozwala zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę. Jednak czasem trudno jest zmobilizować się do ćwiczeń, a nawet gdy się to uda, z braku szybkich efektów, w postaci spadku wagi ciała, wiele osób traci motywację. 

Niekiedy nadmiarowe kilogramy są wynikiem poważniejszych chorób czy zaburzeń hormonalnych, wówczas ćwiczenia mogą okazać się daremne i konieczna jest wizyta u lekarza. We wszystkich innych przypadkach trening pomoże pozbyć się nadmiarowych kilogramów. Aktywność fizyczna nie zawsze musi wiązać się z wysiłkiem i uprawianiem sportu. Jak schudnąć bez ćwiczeń? Czas poznać NEAT.

Reklama

Co to jest NEAT?

NEAT to skrót od angielskiego terminu non-exercise activity thermogenesis, tłumaczonego na język polski jako spontaniczna aktywność fizyczna niezwiązana z treningiem. Innymi słowy, są to codzienne czynności, do których wykonania organizm zużywa energię, ale nie myślimy o nich w kategoriach wysiłku fizycznego. 

W języku angielskim funkcjonuje także przymiotnik "neat", czyli schludny. Istnieje pewien związek pomiędzy NEAT i neat. Otóż czynności, które sprawiają, że nasz ubiór i mieszkania są czyste i schludne to właśnie przykłady spontanicznej aktywności fizycznej. Zatem NEAT to: prasowanie, mycie naczyń, odkurzanie, ale także tupanie, bębnienie palcami o stół w rytm muzyki, chodzenie czy prowadzenie samochodu. 

Jak schudnąć bez ćwiczeń?

Organizm wykorzystuje energię na różne sposoby: do utrzymania prawidłowej pracy narządów -  jest to spoczynkowa lub podstawowa przemiana materii, do trawienia i wchłaniania - termiczny efekt żywienia, a cześć energii organizm musi przeznaczyć na spontaniczną aktywność fizyczną. Badania dowiodły, że dzięki większej aktywność NEAT można kilkakrotnie zwiększyć liczbę spalanych kalorii, co oznacza, że wykonując świadomie zwykłe czynności, można chudnąć bez ćwiczeń!

NEAT: Najłatwiejszy sposób, aby zacząć walkę z nadwagą i otyłością

NEAT to dobry początek szczególnie dla osób nienawykłych do ćwiczeń oraz borykających się z otyłością i znaczną nadwagą. Niepodejmowanie aktywności fizycznej przez długi czas oraz zbędne kilogramy sprawiają, że kilkuminutowy bieg czy ćwiczenia na siłowni stają się prawdziwym wyzwaniem, a efektem są zakwasy, ogromne ilości wylanego potu, a czasem również zniechęcenie wywołane dyskomfortem. Dlatego warto przyzwyczajać organizm do większej aktywności fizycznej właśnie dzięki NEAT. 

Im większa waga, tym więcej energii potrzebuje organizm do wykonywania nawet prostych czynności, zatem spontaniczna aktywność fizyczna pozwoli szybciej i łatwiej zrzucić zbędne kilogramy osobom otyłym i z nadwagą. Jednak trzeba mieć świadomość, że w miarę chudnięcia organizm będzie wykorzystywał coraz mniej kalorii i wówczas - chcąc nadal zrzucać zbędne kilogramy - nie obejdzie się bez wprowadzenia ćwiczeń lub innej formy zamierzonej aktywności fizycznej. 

Odkurzanie zamiast karnetu na siłownię

Jest wiele sposobów, dzięki którym można zwiększyć liczbę spalanych kalorii w czasie spontanicznej aktywności fizycznej. Warto między innymi:

  1. Wysiadać na wcześniejszym przystanku - chodzenie, to jedna z tych aktywności dnia codziennego, na które organizm wydaje najwięcej kalorii. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będą codzienne spacery. Jeśli trudno się do nich zmobilizować, to można zastosować prosty trik i zamiast na przystanku autobusowym pod domem, wysiadać jeden przystanek wcześniej. 
  2. Traktować windę jak największego wroga - innym rodzajem codziennej aktywności, na który potrzeba wiele energii, jest chodzenie po schodach. Dlatego mieszkając w bloku z windą, warto uznać ją za największego wroga i zawsze korzystać z przyjacielskich dla odchudzania schodów. 
  3. Zrezygnować z zakupu robota sprzątającego i zmywarki - roboty odkurzające kiedyś były luksusem dla najbogatszych, obecnie coraz częściej można je spotkać w wielu domach, a zmywarka na stałe wrosła w kuchenny krajobraz. Cóż, niewielu jest miłośników odkurzania i zmywania. Jednak dla własnego zdrowia, warto nie rezygnować z tych prostych domowych obowiązków, bo dzięki nim można zrzucić zbędne kilogramy. 
  4. Oglądać seriale stojąc - sposób na wieczór: wygodna kanapa i ulubiony serial - wystarczy wyrzucić z tego scenariusza wygodną kanapę, a można spalić trzy razy więcej kalorii! Warto stać podczas wykonywania codziennych czynności, takich jak gotowanie, prasowanie, czy właśnie oglądanie telewizji, bo organizm wykorzystuje wówczas więcej energii. 
  5. Uprawiać seks — współżycie wywiera wiele pozytywnych skutków na organizm: może zmniejszyć bóle głowy, poprawić nastrój, krążenie krwi, utrwalić relacje i... pomóc schudnąć bez ćwiczeń. Seks to jedna z tych czynności, na które organizm wydatkuje bardzo dużo energii, zatem warto współżyć. 

Zapewne znajdą się osoby, które pomyślą, że przecież robią to wszystko, a kilogramy nie spadają. Jeśli organizm jest nawykły do tego typu aktywności, wówczas warto poszukać dla niego nowych spontanicznych aktywności fizycznych. Może to być tańczenie z radości, wnoszenie z samochodu do domu każdej torby z zakupami oddzielnie, uprawianie ogródka lub inne nowe hobby.

NEAT to doskonały sposób, aby rozpocząć walkę ze zbędnymi kilogramami. Szczególnie jesienią, kiedy pogoda nie sprzyja sportom i ćwiczeniom na świeżym powietrzu. Jak schudnąć bez ćwiczeń? Odkurzać, zmywać, chodzić po schodach, uprawiać seks.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama