Reklama

Rodzaje herbat i ich wpływ na zdrowie

Herbata to jeden z najstarszych napojów na świecie. Jej dobroczynne właściwości dla zdrowia jako pierwsi docenili Chińczycy. Nie bez powodu Chiny do dzisiaj są krajem, w którym uprawia się najwięcej odmian herbaty. Te, które popularne są na całym świecie, to: czarna, zielona, biała i czerwona. Każda z nich posiada wiele cennych dla naszego zdrowia wartości, ale może działać w różny sposób. Przykładowo, czerwona herbata dostarcza nam najwięcej energii, a biała uspokaja. Poniżej tłumaczymy, jak działają popularne odmiany herbat na nasze zdrowie oraz jak należy je pić, by odczuć pożądane efekty.

Dlaczego herbata uważana jest za zdrowy napój?

Herbatę nie bez przyczyny uznaje się zdrowy napój. Różne rodzaje herbaty od lat wykorzystywane są w medycynie naturalnej jako środki wspomagające leczenie wielu dolegliwości. Herbata jest zdrowa, lecz jak podkreślają dietetycy, tylko wtedy, gdy pijemy ją z umiarem. Swoje właściwości prozdrowotne herbata zawdzięcza substancjom, które występują w jej składzie, a mianowicie:

• Teinie – to tak zwana herbaciana kofeina, która pobudza i orzeźwia nasz organizm, a także poprawia koncentrację i pamięć. Teina redukuje zmęczenie fizyczne i psychiczne, a ponadto pozytywnie wpływa na pracę jelit. Niektórzy dietetycy twierdzą, że właśnie teiną powinniśmy zastępować kofeinę.

• Taninie – to garbnik roślinny, który osłabia działanie teiny, dzięki czemu herbata działa również uspokajająco.

• Teaninie – cenny aminokwas, który reguluje ciśnienie krwi i stymuluje procesy mózgowe, jednocześnie uspokajając nasz organizm i poprawiając koncentrację.

• Polifenolom – to organiczne związki roślinne, które wykazują szereg właściwości antyoksydacyjnych oraz zdolność wiązania metali, dzięki czemu chronią organizm przed szkodliwymi wolnymi rodnikami.

• Witaminom: B1, B2, A, C i K.

• Minerałom: potas, sód, cynk, fluor, wapń i żelazo.

Te cenne związki, które poprawiają nasze samopoczucie i usprawniają pracę całego organizmu, występują w każdym rodzaju herbaty, ale w różnym stężeniu. Dlatego każdy typ herbaty działa na nasz organizm nieco inaczej. Przyjrzyjmy się bliżej właściwościom najpopularniejszych rodzajów herbaty.

Czarna herbata

Czarna herbata to niewątpliwie najpopularniejszy rodzaj herbaty. Uprawiana jest głównie w Indiach, Afryce i Chinach. Wytwarza się ją z liści fermentowanej zielonej herbaty. Aromat i smak czarnej herbaty są delikatne, dlatego szybko się ulatniają. Najlepiej smakuje, gdy jest ciepła. Zimna staje się gorzka i mdląca. Najpopularniejsza z herbat wykazuje sporo pozytywnych właściwości dla zdrowia, m. in. ze względu na dużą zawartość teiny i flawonoidów:

• pobudza, dodaje energii i poprawia koncentrację – to wszystko dzięki sporej ilości teiny;

• wzmacnia odporność dzięki zawartości witaminy C;

• chroni zęby przed próchnicą za sprawą sporej ilości fluoru w składzie;

• hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym i poprawia trawienie;

• poprawia krążenie krwi;

• przeciwdziała procesowi starzenia się.

Czarna herbata zalecana jest przede wszystkim osobom, które mają problemy z koncentracją, są często zmęczone i potrzebują solidnej dawki energii. Dzienna dawka spożycia nie powinna przekraczać pięciu filiżanek.

Zielona herbata

Zielona herbata pochodzi z Chin, gdzie pierwszy raz zaparzono ją ponad 4500 lat temu. Zieloną herbatę często nazywa się „napojem młodości”, gdyż doskonale wpływa na skórę, a także wspomaga odchudzanie. To wszystko dzięki sporej ilości minerałów i polifenoli, które znajdziemy w jej składzie. Dlaczego jeszcze powinniśmy pić zieloną herbatę?

• hamuje proces starzenia się (poprawia jędrność skóry, wzmacnia włosy i paznokcie);

• reguluje ciśnienie krwi;

• poprawia koncentrację i jednocześnie wycisza organizm;

• hamuje rozwój wolnych rodników, przez co może działać antynowotworowo;

• doskonale oczyszcza organizm z toksyn;

• poprawia krążenie krwi i przeciwdziała zakrzepom;

• okład z zielonej herbaty usuwa przebarwienia na skórze i cienie pod oczami;

• wspomaga odchudzanie (przyspiesza przemianę materii i spalanie tkanki tłuszczowej).

Zieloną herbatę powinny pić osoby, które chcą poprawić pracę układu trawiennego, a także całego organizmu. Zalecana jest w szczególności osobom z nadwagą. Zieloną herbatę można pić nieprzerwanie, lecz w odpowiednich ilościach. Dzienna dawka nie powinna przekraczać trzech filiżanek. W przypadku zielonej herbaty kluczowy jest sposób jej parzenia, który zapewnia prawidłowe działanie naparu. Herbata powinna być parzona przez trzy minuty w wodzie o temperaturze 80 stopni Celsjusza.

Biała herbata

Biała herbata, podobnie jak zielona, wywodzi się z Chin, gdzie pili ją głównie ludzie zamożni. Dziś uznawana jest za najzdrowszą herbatę, gdyż jest najmniej przetworzona. Posiada jeszcze więcej wartości odżywczych niż zielona czy czarna herbata, a szczególnie spore ilości cennych antyoksydantów. Jej smak jest delikatny i lekko słodkawy, nawet gdy jest zimna. Jak biała herbata wpływa na nasze zdrowie?

• eliminuje wolne rodniki z organizmu, dzięki czemu przeciwdziała chorobom, a nawet nowotworom;

• obniża poziom złego cholesterolu we krwi;

• chroni serce i poprawia pracę układu krwionośnego;

• reguluje ciśnienie krwi;

• wzmacnia kości i zapobiega osteoporozie;

• działa antybakteryjnie;

• chroni organizm przed atakami wirusów.

Warto wiedzieć, że biała herbata posiada dużo mniej teiny, niż herbaty czarna czy zielona. Nie należy jej pić w celu pobudzenia organizmu, ale głównie, by wzmocnić jego zdrowie. Jeśli chcesz przekonać się o dobroczynnym działaniu białej herbaty na własnej skórze, zaopatrz się w tę dobrej jakości. Białą herbatę należy parzyć od trzech do pięciu minut w wodzie o temperaturze 80 stopni Celsjusza.

Czerwona herbata

Czerwona herbata to wciąż niedoceniony napój, szczególnie w Polsce. Mało kto zna jej cenne właściwości odchudzające. Można ją spotkać w trzech odmianach: Oolong, Puszong i Pu-erh. Czerwona herbata posiada najwięcej teiny i kofeiny ze wszystkich rodzajów herbat. Substancje te przyspieszają metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Stąd czerwona herbata bezsprzecznie uznawana jest za napój odchudzający. Ponadto, czerwona herbata obniża poziom złego cholesterolu, oczyszcza organizm i wspomaga pamięć. Jednak to nie wszystkie jej cenne właściwości. Czym jeszcze wyróżnia się czerwona herbata?

• pobudza najlepiej ze wszystkich herbat, poprawia pracę mózgu i rozbudza kreatywne myślenie;

• łagodzi dolegliwości układu trawiennego (szybko zwalcza zgagę i niestrawność);

• poprawia pracę jelit i przyspiesza metabolizm;

• poprawia krążenie krwi i pracę serca;

• leczy infekcje, zwalcza bakterie i wirusy (wspomaga leczenie zatruć pokarmowych oraz infekcji bakteryjnych i wirusowych);

• wzmacnia zęby i dziąsła, poprawia higienę jamy ustnej.

Trudno zaprzeczyć, że każda z najpopularniejszych herbat to po prostu zdrowy napój, który powinien być stałym elementem naszej diety. Jednak działanie herbaty zależy w dużej mierze od jej jakości, a także od sposobu parzenia. Kupując herbatę, wybierajmy zatem tę dobrej jakości, a następnie parzmy ją w prawidłowy sposób.

Jak prawidłowo parzyć herbatę?

Herbatę powinno parzyć się w około 80 stopniach Celsjusza. Jeśli chcemy, by herbata nie była zbyt ostra w smaku, parzmy ją nie dłużej niż pięć minut. Długo parzony napar będzie bardziej wyrazisty i jednocześnie bogatszy w składniki odżywcze. Ilość suszonej herbaty, którą parzymy w kubku o pojemności 250 mililitrów, nie powinna przekraczać dwóch łyżeczek.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama