Reklama

Kiedy pić kawę? Nigdy na czczo! Oto powody

Rozpoczęcie dnia od filiżanki mocnej kawy dla wielu z nas jest obowiązkowym rytuałem. Przecież nic tak nie uprzyjemnia wstawania z łóżka, jak myśl o aromatycznym ulubionym napoju. Zresztą oczekujemy, że kawa doda nam energii, dzięki której będziemy gotowi na najbardziej wymagające wyzwania. Czy tak jest na pewno? Okazuje się, że poranek wcale nie jest najlepszą porą na delektowanie się kawą, a nawyk ten może spowodować nieprzyjemne i bolesne dolegliwości. Zatem kiedy pić kawę?

Dlaczego kawa rano nie działa?

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że od kawy należy zacząć dzień, ponieważ to właśnie ona jest w stanie nas rozbudzić. Kawowy zastrzyk energii od razu po przebudzeniu to często powielany mit! By kofeina zawarta w napoju miała szansę zadziałać zgodnie z oczekiwaniami, kawę należy wypić najwcześniej dwie godziny po przebudzeniu. Tuż po wstaniu z łóżka w organizmie wydzielany jest kortyzol (znany również jako "hormon stresu"), który blokuje pobudzające działanie substancji.

Picie kawy na czczo: Czym grozi?

Wspomniane czynniki nie są jedynymi, przez które odradza się spożywanie kawy z samego rana. Pora na żywieniowy rachunek sumienia: często zdarza ci się wychodzić z domu bez śniadania, ale za to po dużym kubku kawy? O ile dzieje się to sporadycznie, nie trzeba się martwić. Jeśli jednak weszło ci to w krew, mamy złą wiadomość - ten nawyk trzeba wyeliminować.

Reklama

Kawa wypijana na pusty żołądek działa drażniąco na układ trawienny. Bardzo często prowadzi do zgagi, która całkiem odbiera przyjemność z picia ulubionego napoju lub spożywania posiłków. Może być też jednym z czynników, które sprzyjają chorobie wrzodowej.

Co więcej, wypicie kawy na czczo i rezygnacja ze śniadania może doprowadzić do napadu wilczego głodu. Wtedy dużo łatwiej jest nam zdecydować się na niezdrowe przekąski o wysokim indeksie glikemicznym i dużej kaloryczności. Gdy powtarza się to często, przybranie na wadze jest wielce prawdopodobne.

Kawa a posiłki: Czy można je łączyć?

Wiele osób delektuje się popołudniową filiżanką kawy tuż po obiedzie albo przy drugim śniadaniu czy podwieczorku. To również błąd. Kawa zawiera szczawiany, które poważnie ograniczają przyswajanie składników odżywczych z pożywienia. Mowa przede wszystkim o wapniu, magnezie i żelazie. Zachowaj godzinny odstęp między filiżanką kawy a posiłkiem.

Kawa przed snem

O tym, że kofeina działa pobudzająco i może utrudniać zasypianie, wie każdy. Jednak teoria to jedno, a w praktyce często wychodzi inaczej. Postaraj się wypić ostatnią porcję nie później niż sześć godzin przed planowanym pójściem do łóżka. Unikniesz problemów z zasypianiem, a nocna regeneracja organizmu będzie efektywna.

Polecamy:

Kuloodporna kawa: Czy warto ją pić?   

Leczysz żołądek miętą? Uważaj!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama